Page 31 - Voice Of Heart 1
P. 31

‫תזונה מדויקת‬

    ‫סודותיהן של תוויות המזון‬

‫מאת רזיה ידין והילה בוקיש‬                                ‫לקרוא תוויות זה הרגל קטן שנותן‬
‫בהמשך למילה "רכיבים" רשומים כל הרכיבים‬                    ‫המון‪ .‬אפשר‪ ,‬למשל‪ ,‬לגלות צבעי‬
‫שהמוצר מורכב מהם בסדר יורד‪ ,‬מהרכיב הגדול‬
‫ביותר בכמותו ועד הקטן‪ .‬כך למשל ראיתי‬                             ‫מאכל‪ ,‬שנמצאו מסרטנים‬
‫שקטשופ זה בעיקר סוכר‪ ,‬ואפילו במשקה מעשיר‬
‫מלא ויטמינים מככב לו במקום השני ידידנו הסוכר‪.‬‬         ‫סוואמי סאטיאננדה‪ ,‬יוגי הודי נודע‪ ,‬אומר‪" :‬אנחנו‬
                                                      ‫לא חיים כדי לאכול‪ ,‬אלא אוכלים כדי לחיות"‪.‬‬
                                       ‫מעניין‪ ,‬נכון?‬  ‫אמירתו מעוררת שאלות מהותיות באשר לתרבות‬
‫אבל איך למשל להתייחס לרכיבי המזון‪ ,‬שמתחילים‬           ‫האכילה שלנו‪ ,‬ודוחפת לפתח מודעות לנושא‬
‫באות ‪ ?E‬מהם ומה משמעות המספרים‪ ,‬שמצורפים‬
                                                                                                 ‫חשוב זה‪.‬‬
                                               ‫ל‪?E-‬‬
‫מספרי ה‪ E-‬הם רכיבי מזון (גם טבעיים)‪ ,‬שנכללו‬           ‫בתרבות המערבית שאנו גדלים בה‪ ,‬הפך האוכל‬
‫ברשימת תוספי המזון‪ .‬הם אוניברסליים ומחולקים‬           ‫למרכיב מרכזי בהנאות החיים שלנו‪ ,‬ויציאה‬
‫לכמה קבוצות (צבעי מאכל‪ ,‬משמרים‪ ,‬אנטי‪-‬‬                 ‫למסעדה טובה נחשבת לבילוי‪ .‬אנחנו משקיעים‬
‫אוקסידנטים וכו')‪ .‬באופן כללי ניתן לומר‪ ,‬שמספרי‬        ‫המון אנרגיה במחשבות על אוכל‪ ,‬בהכנת אוכל‪,‬‬
‫‪ E100-E199‬הם קבוצת צבעי המאכל‪ ,‬שמכילה‬                 ‫בפיתוח כישורי הבישול שלנו‪ ,‬וכן עסוקים בעשיית‬
‫הרבה מוצרים בעייתיים‪ ,‬בין השאר כאלו‪ ,‬שנמצאו‬           ‫דיאטות וניקוי רעלים תקופתיים‪ ,‬בגלל השמנת‬
‫מסרטנים‪ .‬מספרי ‪ E200-E299‬מכילה חומרים‬                 ‫יתר‪ ,‬בעיות עיכול וכדומה‪ .‬אנו חיים בחברה‪,‬‬
                                                      ‫שמעודדת השתוקקות לאוכל‪ ,‬וצריכה מוגברת של‬
   ‫משמרים‪ .‬אי אפשר לומר שיש בזה משהו טוב‪.‬‬             ‫מזונות מכל הסוגים‪ .‬בטור זה אנסה לחשוף לפניכם‬
‫יש בין הרכיבים האלה גם כמה מוצרים מוכרים‬              ‫דפוסים של אכילה נכונה‪ ,‬מודעת‪ ,‬בריאה ומענגת‪.‬‬
‫מהמטבח הביתי‪ .‬למשל‪ E500 ,‬זה סודה לשתייה‪,‬‬
‫ו‪ E450-‬זו אבקת אפייה רגילה‪ .‬יש ביניהם גם כמה‬          ‫לפני כמה שנים הלכתי לאירֹודיֹולוג ‪ -‬מטפל‬
‫רכיבים שכדאי מאוד להימנע מהם כמו‪E102 , E105‬‬           ‫המאבחן דרך גלגל העין‪ .‬הוא פתח לפני את עולם‬
‫ועוד‪ ,‬מכיוון שהם נמצאו כמגבירים היפראקטיביות‪,‬‬         ‫התזונה‪ ,‬עולם שעד אז הופיע לפני כמשהו ברור‪,‬‬
                                                      ‫מובן מאליו ולא ניתן לשינוי‪ .‬הוא נתן לי רשימה‬
                               ‫בעיות אסתמה ועוד‪.‬‬      ‫מצומצמת של כמה מוצרים‪ ,‬שעלי להימנע מהם‪,‬‬
  ‫כצידה לדרך להלן מתכון מזין‪ ,‬שמתאים לעונה‪.‬‬           ‫וכמה שעלי לצרוך באופן קבוע‪ ,‬וטען שזה ישפיע‬
                                                      ‫על כמה דברים בגוף‪ ,‬וגם על כמה דברים נפשיים‪.‬‬
 ‫סלט עגבניות עם עשבי תיבול‬                            ‫הייתי המומה‪ .‬לא ידעתי‪ ,‬שלאוכל יש כזאת‬
                                                      ‫משמעות‪ .‬בדיעבד‪ ,‬התברר‪ ,‬שהוא פתח עבורי דלת‬
                                        ‫החומרים‪:‬‬
                               ‫‪ 4‬עגבניות אדומות‬                              ‫לעולם מדהים‪ ,‬שלא הכרתי‪.‬‬
                                ‫‪ 2‬גבעולי בצל ירוק‬
                       ‫‪ 5‬גבעולי נענע (רק העלים)‬       ‫"הגוף זה כמו מדורה‪ .‬מה שמכניסים למדורה‬
                              ‫‪ 7‬גבעולי פטרוזיליה‬      ‫ישפיע על העשן שתראו"‪ .‬משפט זה אספתי‬
                                                      ‫בתחילת המסע‪ .‬כפי שתדלוק מכונית בדלק לא‬
                                           ‫הרוטב‪:‬‬     ‫מתאים‪ ,‬יגרום לכך שהיא לא תיסע‪ ,‬כך גופנו זקוק‬
                                ‫שמן זית לפי טעם‬       ‫לתדלוק של מזונות איכותיים‪ ,‬כדי שיוכל להיות‬
                              ‫‪ 1/2‬לימון סחוט טרי‬      ‫במיטבו‪ ,‬מלא חיּות ובריא‪ .‬התעורר בי צורך לחקור‬
                       ‫מלח ופלפל שחור לפי טעם‬         ‫את התזונה‪ ,‬שקודם נראתה מובנת מאליה‪ ,‬כדי‬
                                                      ‫להבין מה אני מכניסה לפה‪ ,‬איך אוכל לדעת ממה‬
                                      ‫אופן ההכנה‪:‬‬     ‫המזון הזה מורכב‪ ,‬ואם יש בו תועלת או נזק לגופי‪.‬‬
  ‫לשטוף ולחתוך את העגבניות לפרוסות‪ .‬לשטוף‬
                                                      ‫היו כמה דברים משמעותיים‪ ,‬שעזרו לי להשלים‬
         ‫ולקצוץ דק את הבצל הירוק‪ ,‬עלי הנענע‬           ‫את החסר‪ ,‬ולקבל את התשובות‪ .‬הראשון שבראש‬
‫והפטרוזיליה ולהוסיף לעגבניות‪ .‬לשפוך מעל את‬            ‫הרשימה – לקרוא תוויות‪ .‬זה הרגל קטן שנותן המון‪.‬‬

                                   ‫הרוטב ולערבב‪.‬‬                ‫אשמח לשתף אתכם באוצרות שגיליתי‪.‬‬

‫‪31‬‬
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36