Page 27 - Voice Of Heart 1
P. 27

‫אמנות‬

‫תרדמת התבונה מולידה מפלצות‬
    ‫גויה תיאר בציוריו את ה"מפלצות" שבתוכנו‪ ,‬שמקבלות קיום עצמי‬

‫מאת דליה קרני‪-‬ברוך‬

 ‫קארמה הינה מחשבה‪ ,‬שתוביל לדיבור ולמעשה‪.‬‬             ‫היצירה "תרדמת התבונה מולידה מפלצות"‪ ,‬שיצר‬
                           ‫מחשבה יוצרת מציאות!‬       ‫פרנציסקו גויה (‪ )1828 – 1746‬יליד ספרד‪ ,‬הינה‬
                                                     ‫תחריט מתוך סדרת הקפריצ'וס‪ ,‬שעוסקת בגחמות‬
‫ככל שנטיב לזרוע בתודעתנו מחשבות חיוביות‪ ,‬כך‬
‫יבשיל לנו עולם טוב יותר‪ .‬ולהיפך‪ :‬אם נזרע קארמה‬                                             ‫המין האנושי‪.‬‬
                                                     ‫גויה‪ ,‬צייר חצר בבית המלוכה הספרדי‪ ,‬היה‬
  ‫שלילית‪ ,‬מובטח לנו שניתקל במכשולים וקשיים‪.‬‬          ‫אמן‪ ,‬שגויס כדי לפאר את המלך קרלוס הרביעי‬
‫זה בידיים שלנו‪ ,‬ומדויק יותר ‪ -‬זה בכוח מחשבותינו!‬
‫בבודהיזם כמו ביהדות‪ ,‬אנו‬                               ‫ומשפחתו‪ .‬הוא הפך לצייר הרשמי בשנת ‪.1789‬‬
‫מצווים לכבד את הורינו‪.‬‬                               ‫בשנת ‪ 1792‬חלה והתחרש‪ .‬מחלתו שינתה את‬
‫פגיעה באם ואב מבטיחה‬
‫לנו גיהינום‪ .‬אולם הבודהה‬                                                 ‫סגנונו‪ ,‬שהפך לאישי ואניגמטי‪.‬‬
‫אמר באחד הכתבים‪" :‬הרוג‬                                                   ‫ביצירותיו החלו להופיע דימויים‬
‫את אביך ואת אמך" ‪ -‬למה‬                                                   ‫פרי דמיונו בצבעים קודרים‬
                                                                         ‫בגוני שחור‪-‬אפור‪-‬לבן‪ .‬הוא‬
            ‫כיוון בהוראה זו?‬                                             ‫החל ליצור במחתרת סדרת‬
‫אין להבין את הציווי כפשט‪.‬‬                                                ‫תחריטים‪ ,‬העוסקים במחאה‬
‫בדבריו הוא מכוון לכך‪ ,‬שאנו‬
‫מתחנכים בבית הורינו‬                                                        ‫ובביקורת פוליטית וחברתית‪.‬‬
‫על אמונות שגויות‪ ,‬ולא‬                                                    ‫ביצירותיו שילב גויה ריאליזם‬
‫מפעילים את ההיגיון לבחון‬                                                 ‫עם אקספרסיה‪ ,‬קריקטורה‬
‫אותם בחינה מעמיקה יותר‪.‬‬                                                  ‫ופנטזיה‪ ,‬ופיתח כתב יד ייחודי‪.‬‬
‫אנו יונקים שנאה ל"אחר"‪,‬‬                                                  ‫ביצירה "תרדמת התבונה‬
‫לשונה מאתנו‪ .‬אנו יוצאים‬                                                  ‫מולידה מפלצות" מוצג דיוקן‬
‫למלחמות ומוכנים לפגוע‬                                                    ‫עצמי של האמן‪ ,‬שבו הוא‬
‫בזולת בשם הדת והממשלה‪.‬‬                                                   ‫נראה רכון מעל כלי כתיבה‬
‫התחנכנו על " ַע ִין ַּת ַחת ַע ִין‬                                       ‫ומחברת‪ ,‬רדום ומצוי בחלום‬
‫ֵׁשן ַּת ַחת ֵׁשן ָיד ַּת ַחת ָיד ֶרֶגל‬                                  ‫מבעית‪ ,‬מוקף ב"מפלצות"‪,‬‬

      ‫ַּת ַחת ָרֶגל" שמות כא'‪.‬‬                                                           ‫התוקפות אותו‪.‬‬
‫אולם "עין תחת עין – כולם‬                                                 ‫למעשה‪ ,‬יש ביצירה חתול‬
                                                                         ‫גדול ועטלפים‪ .‬אולם בחסות‬
    ‫עיוורים" מהאטמה גנדי‪.‬‬                                                ‫העלטה אנו נותנים דרור לדמיון‬
‫עלינו לבדוק היטב את כל "האמיתות" ולא לקבל‬                                ‫ול"מפלצות" שבתוכנו‪ ,‬שאותן‬
‫אותן כ"ראה וקדש"‪ .‬להאיר את תודעתנו‪ ,‬שלא‬                                  ‫אנו משליכים על הסובב‪,‬‬
‫תשליך "מפלצות"‪ .‬בחג החנוכה אנו שרים ורוקעים‬
‫ברגלינו בנחישות‪" :‬סורה חושך הלאה שחור‪ ,‬סורה‬                                            ‫ומאמינים בקיומן‪.‬‬
                                                     ‫הרעיון‪ ,‬שעומד מאחורי יצירתו של גויה הוא‪,‬‬
                                       ‫מפני האור!"‪.‬‬  ‫שכשאנו מרדימים את ההיגיון ונותנים לאמונות‬
‫אנו שואפים להגיע להרמוניה ולחיות חיי רוגע‬            ‫תפלות ולמסורות לשלוט בנו‪ ,‬נָּׁשלט על ידי‬
‫ושלווה‪ ,‬אולם כל עוד לא נמגר את אותן "מפלצות"‪,‬‬
‫ששולטות בתודעתנו‪ ,‬אנו נאלצים לסבול ולהישאר‬                                                    ‫"מפלצות"‪.‬‬
‫בגלגל היגון והסבל‪ ,‬שמכונה בבודהיזם – סמסרה‪,‬‬
‫שהוא עולם התשוקות‪ .‬התשוקות שלעולם לא‬                                       ‫מהן המפלצות?‬

         ‫מסופקות‪ ,‬ומשאירות אותנו בגלגל הסבל‪.‬‬         ‫בכתבים הבודהיסטים מציינים ‪ 84,000‬נגעים‬
                                                     ‫רוחניים‪ .‬העיקריים – כעס‪ ,‬קנאה‪ ,‬דחייה ושנאה‪,‬‬
                                                     ‫השתוקקות וחמדנות‪ ,‬רצון רע‪ ,‬שמחה לאיד‪,‬‬
                                                     ‫שמקורם בבורות‪ ,‬שמנהלים אותנו וגורמים לנו‬

                                                        ‫לעבור על כללי המוסר ולצבור קארמה שלילית‪.‬‬

‫‪27‬‬
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32