Page 42 - קול הלב 2 – כוחה של חמלה
P. 42
ַוַּת ְחמֹל ָע ָליוַ--וּתֹא ֶמר,
ִמַּי ְל ֵדי ָה ִע ְב ִרים ֶזה (שמות ב )6
מפגש עם גילויי חמלה
שתחילתו בהגות היהודית
והמשכו בחכמה הבודהיסטית
מאת שירלי אבידן
ההשתתפות ,החמלה ,בלבבות העדים לפשעים האיומים של את עקבותיה של החמלה עשויים גששי הלב למצוא בדרכים
פגיעה בזולתם. רוחניות שונות ,או בקורותיהם של אנשים ועמים .מעקב אחר
נוכחותה המאירה או היעדרה האפל יכול להוליך את המבט אל
מפגש עם הוגה יהודי בשם עמנואל לוינס עשוי לפזר רמזים, חדריו הנסתרים של הלב ,לסייע להבין את המנגנונים הפנימיים,
שבסיועם ניתן אולי יהיה להתוודע לכיוון של מענה. שדרכם היא משפיעה על התודעה ,והאופנים שהיא מאפשרת
עמנואל לוינס ( )1906-1995היה פילוסוף יהודי אשר נולד לקיום שפוי יותר ,חכם ומיטיב ,לנבוט ולצמוח עבור החיים.
בליטא ,גדל באוקראינה וחי רוב שנותיו בצרפת .במלחמת
העולם השנייה שירת בצבא קריאה במקורות יהודיים ובודהיסטיים מאפשרת מסע כזה
הצרפתי ונפל בשבי בשנת .1940 בעקבותיה.
כשהסתיימה המלחמה ,גילה
שרוב בני משפחתו נרצחו בשואה. באשר למקורות היהודיים -כבר
הוא שב להתגורר בצרפת והיה ברגע הולדתו של העם היהודי התרחש
לאחד מחשובי ההוגים במאה
ה .20-משנתו ההגותית של מפגש מכריע עם חמלה.
לוינס עוסקת בעיקר ב"אחר" או
ה"אחרות" ומעמידה במרכזה את בת פרעה ,שאביה גזר את גזירת
כיליון הבנים העבריים ,מתקרבת
שאלת הזולת בפילוסופיה. אל היאור ,רואה את התיבה השטה,
"ַוִּת ְפַּתח ַוִּת ְר ֵאהּו ֶאתַ -הֶּי ֶלדְ ,ו ִהֵּנה-
המענה של עמנואל לוינס ַנ ַער ּבֹ ֶכה; ַוַּת ְחמֹל ָע ָליוַ--וּתֹא ֶמר,
לשאלות שניקרו בו בעקבות ִמַּי ְל ֵדי ָה ִע ְב ִרים ֶזה" (שמות ב .)6
השואה ,כורך את המחשבה ליבה הנפתח לנוכח בכיו של העולל,
התיאולוגית פילוסופית עם זו מרכך את קו המתאר החד ששרטט
האתית והאנושית .לשם כך הוא אביה ,פרעה ,כגבול ברור בין ה ִעברים
שואב השראה מהדיאלוג בין משה והמצרים .חמלתה מאפשרת את
טשטוש הקו ,את האומץ הנדרש
לאל בספר שמות. לעבור על פקודת האב ,להסתכן
באובדן מעמדה ,ואולי אף בחייה,
ליד נקרת הצור מבקש משה עמנואל לוינס ולגדל פעוט עברי ,המוגדר כבן האויב
מהאל" :הראני נא את כבודך"
בחצר המלכות המצרית.
(שמות ל"ג ,)81והאל עונה לו:
כמה אלפי שנים מאוחר יותר ,עמדו
"לא תוכל לראות את-פניי :כי לא- נשים וגברים יחידי סגולה ,שזכו אחר כך לתואר "חסידי אומות
עולם" בסיטואציות דומות והעדיפו לסכן את חייהם לטובת זולת
יראני האדם ,וחי" (שמות ל"ג .)20 זר ונרדף ,בזכות זוהר חמלתם .אולם רבים ורבות אחרים עמדו
מנגד ולא עשו דבר ,או פעלו באופן אקטיבי למחיקת פניו של
האל משיב למשה ,כי לא ייתכן שאדם יראה את פניו ויישאר
בחיים ,אך בכל זאת מאפשר לו הצצה אל הקודש" :ויאמר הזולת ,לביטול קיומו.
יהוה ,הנה מקום איתי; וניצבת ,על-הצור והיה בעבור כבודי,
ושמתיך בנקרת הצור; ושכותי כפי עליך ,עד-עוברי והסירותי, שאלה מנקרת העולה בהקשר זה היא :מהו הדבר שמאפשר
את-כפי ,וראית ,את-אחוריי; ופניי ,לא ייראו" (שמות ל"ג 21- את ההשמדה הקודמת להשמדת הזולת :הכחדתו של חוש
.)23 42קול הלב | נובמבר 2016