Page 42 - קול הלב 2 – כוחה של חמלה
P. 42

‫ַוַּת ְחמֹל ָע ָליו‪ַ--‬וּתֹא ֶמר‪,‬‬

‫ִמַּי ְל ֵדי ָה ִע ְב ִרים ֶזה (שמות ב ‪)6‬‬

             ‫מפגש עם גילויי חמלה‬
          ‫שתחילתו בהגות היהודית‬
     ‫והמשכו בחכמה הבודהיסטית‬

                      ‫מאת שירלי אבידן‬

‫ההשתתפות‪ ,‬החמלה‪ ,‬בלבבות העדים לפשעים האיומים של‬                         ‫את עקבותיה של החמלה עשויים גששי הלב למצוא בדרכים‬
                                                     ‫פגיעה בזולתם‪.‬‬      ‫רוחניות שונות‪ ,‬או בקורותיהם של אנשים ועמים‪ .‬מעקב אחר‬
                                                                        ‫נוכחותה המאירה או היעדרה האפל יכול להוליך את המבט אל‬
‫מפגש עם הוגה יהודי בשם עמנואל לוינס עשוי לפזר רמזים‪,‬‬                    ‫חדריו הנסתרים של הלב‪ ,‬לסייע להבין את המנגנונים הפנימיים‪,‬‬
             ‫שבסיועם ניתן אולי יהיה להתוודע לכיוון של מענה‪.‬‬             ‫שדרכם היא משפיעה על התודעה‪ ,‬והאופנים שהיא מאפשרת‬

‫עמנואל לוינס (‪ )1906-1995‬היה פילוסוף יהודי אשר נולד‬                         ‫לקיום שפוי יותר‪ ,‬חכם ומיטיב‪ ,‬לנבוט ולצמוח עבור החיים‪.‬‬
‫בליטא‪ ,‬גדל באוקראינה וחי רוב שנותיו בצרפת‪ .‬במלחמת‬
‫העולם השנייה שירת בצבא‬                                                  ‫קריאה במקורות יהודיים ובודהיסטיים מאפשרת מסע כזה‬
‫הצרפתי ונפל בשבי בשנת ‪.1940‬‬                                                                                                       ‫בעקבותיה‪.‬‬
‫כשהסתיימה המלחמה‪ ,‬גילה‬
‫שרוב בני משפחתו נרצחו בשואה‪.‬‬                                                                         ‫באשר למקורות היהודיים ‪ -‬כבר‬
‫הוא שב להתגורר בצרפת והיה‬                                                                            ‫ברגע הולדתו של העם היהודי התרחש‬
‫לאחד מחשובי ההוגים במאה‬
‫ה‪ .20-‬משנתו ההגותית של‬                                                                                            ‫מפגש מכריע עם חמלה‪.‬‬
‫לוינס עוסקת בעיקר ב"אחר" או‬
‫ה"אחרות" ומעמידה במרכזה את‬                                                                           ‫בת פרעה‪ ,‬שאביה גזר את גזירת‬
                                                                                                     ‫כיליון הבנים העבריים‪ ,‬מתקרבת‬
     ‫שאלת הזולת בפילוסופיה‪.‬‬                                                                          ‫אל היאור‪ ,‬רואה את התיבה השטה‪,‬‬
                                                                                                     ‫"ַוִּת ְפַּתח ַוִּת ְר ֵאהּו ֶאת‪ַ -‬הֶּי ֶלד‪ְ ,‬ו ִהֵּנה‪-‬‬
‫המענה של עמנואל לוינס‬                                                                                ‫ַנ ַער ּבֹ ֶכה; ַוַּת ְחמֹל ָע ָליו‪ַ--‬וּתֹא ֶמר‪,‬‬
‫לשאלות שניקרו בו בעקבות‬                                                                              ‫ִמַּי ְל ֵדי ָה ִע ְב ִרים ֶזה" (שמות ב ‪.)6‬‬
‫השואה‪ ,‬כורך את המחשבה‬                                                                                ‫ליבה הנפתח לנוכח בכיו של העולל‪,‬‬
‫התיאולוגית פילוסופית עם זו‬                                                                           ‫מרכך את קו המתאר החד ששרטט‬
‫האתית והאנושית‪ .‬לשם כך הוא‬                                                                           ‫אביה‪ ,‬פרעה‪ ,‬כגבול ברור בין ה ִעברים‬
‫שואב השראה מהדיאלוג בין משה‬                                                                          ‫והמצרים‪ .‬חמלתה מאפשרת את‬
                                                                                                     ‫טשטוש הקו‪ ,‬את האומץ הנדרש‬
               ‫לאל בספר שמות‪.‬‬                                                                        ‫לעבור על פקודת האב‪ ,‬להסתכן‬
                                                                                                     ‫באובדן מעמדה‪ ,‬ואולי אף בחייה‪,‬‬
‫ליד נקרת הצור מבקש משה‬          ‫עמנואל לוינס‬                                                         ‫ולגדל פעוט עברי‪ ,‬המוגדר כבן האויב‬
‫מהאל‪" :‬הראני נא את כבודך"‬
                                                                                                                 ‫בחצר המלכות המצרית‪.‬‬
‫(שמות ל"ג ‪ ,)81‬והאל עונה לו‪:‬‬
                                                                                                    ‫כמה אלפי שנים מאוחר יותר‪ ,‬עמדו‬
‫"לא תוכל לראות את‪-‬פניי‪ :‬כי לא‪-‬‬                                          ‫נשים וגברים יחידי סגולה‪ ,‬שזכו אחר כך לתואר "חסידי אומות‬
                                                                        ‫עולם" בסיטואציות דומות והעדיפו לסכן את חייהם לטובת זולת‬
‫יראני האדם‪ ,‬וחי" (שמות ל"ג ‪.)20‬‬                                         ‫זר ונרדף‪ ,‬בזכות זוהר חמלתם‪ .‬אולם רבים ורבות אחרים עמדו‬
                                                                        ‫מנגד ולא עשו דבר‪ ,‬או פעלו באופן אקטיבי למחיקת פניו של‬
‫האל משיב למשה‪ ,‬כי לא ייתכן שאדם יראה את פניו ויישאר‬
‫בחיים‪ ,‬אך בכל זאת מאפשר לו הצצה אל הקודש‪" :‬ויאמר‬                                                                       ‫הזולת‪ ,‬לביטול קיומו‪.‬‬
‫יהוה‪ ,‬הנה מקום איתי; וניצבת‪ ,‬על‪-‬הצור והיה בעבור כבודי‪,‬‬
‫ושמתיך בנקרת הצור; ושכותי כפי עליך‪ ,‬עד‪-‬עוברי והסירותי‪,‬‬                  ‫שאלה מנקרת העולה בהקשר זה היא‪ :‬מהו הדבר שמאפשר‬
‫את‪-‬כפי‪ ,‬וראית‪ ,‬את‪-‬אחוריי; ופניי‪ ,‬לא ייראו" (שמות ל"ג ‪21-‬‬                ‫את ההשמדה הקודמת להשמדת הזולת‪ :‬הכחדתו של חוש‬

                                                                  ‫‪.)23‬‬                                   ‫‪ 42‬קול הלב | נובמבר ‪2016‬‬
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47