Page 45 - קול הלב 2 – כוחה של חמלה
P. 45

‫עסקה) או “הצלחה” (סגרתי עסקה)‪ ,‬בעולמות התוכן של משא‬                     ‫בממוצע‪ ,‬לקוחות נאמנים שווים לעסק‬
‫ומתן ישנה ציפייה מראש להגיע לפשרה‪ ,‬ולכן חשוב שלא תיווצר‬                 ‫עד פי‪ 10-‬משווי העסקה הראשונה‬

                         ‫תחושת הפסד או כישלון למי מן הצדדים‪.‬‬                ‫שעשו מקור‪ :‬משרד המסחר‪ ,‬הבית הלבן‬

‫אך האמנם גישת ‪ Win-Win‬מסמלת חמלה בעולם העסקים?‬                          ‫התמורות הטכנולוגיות שחלו עם כניסת המאה ה‪,21-‬‬
                                                                        ‫שהתבטאו באפשרות להעביר מידע במהירות בערוצי תקשורת‬
                          ‫האם באמת המניע הוא טובת האחר?‬                 ‫רבים‪ ,‬יצרו מצב חדש‪ .‬הלקוחות יכלו עתה לחלוק את חווייתם‬
                                                                        ‫האישית באופן קל ונוח עם לקוחות פוטנציאלים רבים אחרים‪.‬‬
‫“גישת ‪ Win-Win‬הינה גישה של ניהול‬                                        ‫והם אכן עשו זאת‪ ,‬בכל מקום‪ ,‬בכל מדיה‪ ,‬ומעל כל במה‪ .‬חברות‬
‫משא ומתן עם היריב ולא נגד היריב”‬                                        ‫ענק מצאו עצמן מול קמפיינים שליליים‪ ,‬חרמות ופגיעה ממשית‬
                                                                        ‫ברווחיות כתוצאה מהצורך של לקוחות פגועים לשתף כמה‬
                                             ‫אופיר צומן‬
                                                                                               ‫שיותר אנשים עם החוויה השלילית שחוו‪.‬‬
‫לכאורה‪ ,‬מדובר בגישה עסקית אידיאלית‪ ,‬המכבדת את‬
‫הצרכים והרצונות של שני הצדדים‪ ,‬וגם מאפשרת זריעה נכונה‬                   ‫"שלוש היצרניות הגדולות ספגו ירידה‬
‫של קארמה‪ .‬בפועל‪ ,‬קיים סיכוי גדול שהצד החזק והמנוסה יותר‬                 ‫של כ‪ 4-‬מיליון שקל בהכנסות מקוטג'‬
‫יפעל במשא ומתן (או בעסקה או חוזה) בצורה שתגרום לצד‬                      ‫בשבוע השני למחאת הצרכנים לעומת‬
‫השני לחשוב‪ ,‬שאכן שני הצדדים ויתרו‪ ,‬וכל צד יצא קצת מאוכזב‪,‬‬
‫כאשר למעשה‪ ,‬הצד החזק והמנוסה היה יכול לתת יותר לצד‬                                 ‫שבוע רגיל" – כלכליסט יוני ‪2011‬‬

                                                                 ‫השני‪.‬‬  ‫הגישה העסקית היתה חייבת להשתנות ומהר‪ .‬כל המחקרים‬
                                                                        ‫הצביעו על קשר ישיר בין שימור לקוחות ורווחיות לבין חוויה‬
‫“אבי היה עורך דין‪ ,‬הוא היה מאוד פיקח‪,‬‬                                   ‫חיובית של הלקוח‪ .‬וכך נולדה גישה עסקית חדשה המכונה גישת‬
‫והוא נהג לומר‪ִ :‬עסקה היא טובה רק אם‬
‫שני הצדדים מרגישים שהם ויתרו על‬                                                               ‫‪ ,Win-Win‬או “אני מרוויח ‪ -‬אתה מרוויח”‪.‬‬

                ‫משהו” אנג'לה באסט‪ ,‬הפריצה‬                               ‫למעשה‪ ,‬גישה זו כבר היתה ידועה זמן רב‪ ,‬בהיותה בסיס‬
                                                                        ‫לניהול משא ומתן שנועד למצוא פשרה‪ .‬בעוד שבעולם העסקים‬
‫דוגמה‪ :‬חברה גדולה רוצה להעסיק בקבלנות משנה חברה‬                         ‫כל אינטראקציה מול לקוחות נמדדה ב”כישלון” (לא היתה‬

‫‪45‬‬
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50