Page 45 - קול הלב 2 – כוחה של חמלה
P. 45
עסקה) או “הצלחה” (סגרתי עסקה) ,בעולמות התוכן של משא בממוצע ,לקוחות נאמנים שווים לעסק
ומתן ישנה ציפייה מראש להגיע לפשרה ,ולכן חשוב שלא תיווצר עד פי 10-משווי העסקה הראשונה
תחושת הפסד או כישלון למי מן הצדדים. שעשו מקור :משרד המסחר ,הבית הלבן
אך האמנם גישת Win-Winמסמלת חמלה בעולם העסקים? התמורות הטכנולוגיות שחלו עם כניסת המאה ה,21-
שהתבטאו באפשרות להעביר מידע במהירות בערוצי תקשורת
האם באמת המניע הוא טובת האחר? רבים ,יצרו מצב חדש .הלקוחות יכלו עתה לחלוק את חווייתם
האישית באופן קל ונוח עם לקוחות פוטנציאלים רבים אחרים.
“גישת Win-Winהינה גישה של ניהול והם אכן עשו זאת ,בכל מקום ,בכל מדיה ,ומעל כל במה .חברות
משא ומתן עם היריב ולא נגד היריב” ענק מצאו עצמן מול קמפיינים שליליים ,חרמות ופגיעה ממשית
ברווחיות כתוצאה מהצורך של לקוחות פגועים לשתף כמה
אופיר צומן
שיותר אנשים עם החוויה השלילית שחוו.
לכאורה ,מדובר בגישה עסקית אידיאלית ,המכבדת את
הצרכים והרצונות של שני הצדדים ,וגם מאפשרת זריעה נכונה "שלוש היצרניות הגדולות ספגו ירידה
של קארמה .בפועל ,קיים סיכוי גדול שהצד החזק והמנוסה יותר של כ 4-מיליון שקל בהכנסות מקוטג'
יפעל במשא ומתן (או בעסקה או חוזה) בצורה שתגרום לצד בשבוע השני למחאת הצרכנים לעומת
השני לחשוב ,שאכן שני הצדדים ויתרו ,וכל צד יצא קצת מאוכזב,
כאשר למעשה ,הצד החזק והמנוסה היה יכול לתת יותר לצד שבוע רגיל" – כלכליסט יוני 2011
השני. הגישה העסקית היתה חייבת להשתנות ומהר .כל המחקרים
הצביעו על קשר ישיר בין שימור לקוחות ורווחיות לבין חוויה
“אבי היה עורך דין ,הוא היה מאוד פיקח, חיובית של הלקוח .וכך נולדה גישה עסקית חדשה המכונה גישת
והוא נהג לומרִ :עסקה היא טובה רק אם
שני הצדדים מרגישים שהם ויתרו על ,Win-Winאו “אני מרוויח -אתה מרוויח”.
משהו” אנג'לה באסט ,הפריצה למעשה ,גישה זו כבר היתה ידועה זמן רב ,בהיותה בסיס
לניהול משא ומתן שנועד למצוא פשרה .בעוד שבעולם העסקים
דוגמה :חברה גדולה רוצה להעסיק בקבלנות משנה חברה כל אינטראקציה מול לקוחות נמדדה ב”כישלון” (לא היתה
45