Page 47 - קול הלב 2 – כוחה של חמלה
P. 47

‫נשגב ונחות באמנושתירותי המוזיאון‬
                                          ‫מאת דליה קרני ‪ -‬ברוך‬
      ‫הצגת היצירה “אהבה” בחלל השירותים הציבוריים מעמתת‬
      ‫את הצופה עם חיבור מפתיע בין רגש נעלה לצורכי גוף הכרחיים‬

                         ‫בלו‪-‬סימיון פיינרו ‪ -‬אהבה‬                    ‫בשנים האחרונות עשינו לנו מנהג לבקר אחת לכמה חודשים‬
                                                                     ‫במוזיאון פתח תקוה לאמנות‪ ,‬ולצפות בתערוכות המתחלפות‪.‬‬
‫ילדות‪ ,‬שבו מועלות בגורל מלים מקופלות “הרות גורל”)‪ .‬הידיים‬            ‫כך גם עשינו באחרונה באחת השבתות‪( .‬בשבתות הכניסה‬
‫זכו הפעם במלה 'אהבה'‪ .‬מלה המגדירה רגש רב משמעי‪,‬‬                      ‫חופשית וחינמית‪ ,‬כיאה לעיר שמחנכת לצריכת תרבות ואמנות)‪.‬‬

                                                    ‫חמקמק ומיוחל‪.‬‬    ‫את הביקור אני מקפידה לסיים בפעילות טריווילית ‪ -‬ביקור‬
                                                                     ‫בשירותים‪ .‬ביציאה מן השירותים הבחנתי שוב בשלט צנוע‬
‫חכמים בודהיסטים ממליצים לתרגל יוגה כדי לאפשר לגוף‬                    ‫המפנה לעבודה של האמן בלו‪-‬סימיון פיינרו‪ ,‬התלויה בחלל‬
‫לשבת זקוף בזמן מדיטציה‪ .‬ובמדיטציה מומלץ לאפשר לרגשות‬                 ‫השירותים‪ .‬העפתי מבט מדוקדק‪ ,‬אולם לא הבחנתי בשום יצירה‬
‫חיוביים לזרום בערוץ המרכזי‪ ,‬שמתחיל באג’נה צ’קרה (העין‬
‫השלישית) במצח‪ ,‬עולה לקדקוד וכמו “מקל סבא” מתכופף‬                                                                     ‫בחלל הלבן והצפוף‪.‬‬

                 ‫ויורד במקביל לעמוד השדרה ועד לעצם הזנב‪.‬‬             ‫הפעם הייתי נחושה לגלות את מהות השלט‪ .‬יצאתי נכנסתי‪,‬‬
                                                                     ‫שוב ושוב‪ ,‬ואז נשאתי ראשי כלפי מעלה וגיליתי את היצירה על‬
‫החוכמה העתיקה מזהירה מרגשות עוכרים כמו קנאה‪,‬‬                         ‫תקרת השירותים‪ .‬כל שהייתי צריכה לעשות – לשאת עיני אל‬
‫חמדנות‪ ,‬כעס‪ ,‬צרות עין ועוד רבים אחרים (ידוע בכתובים‬                  ‫על‪ .‬לרוחב התקרה התגלה צילום של זוג ידיים האוחזות ברוך‬
‫על ‪ 84,000‬נגעי רוח)‪ .‬אותם רגשות עוכרים יוצרים חסימות‬                 ‫ובעדנה‪ ,‬ובזהירות רבה‪ ,‬קיפול נייר שעליו נכתב באותיות כתב‬
‫אנרגטיות‪ ,‬ש”חונקות” את הערוץ המרכזי‪ ,‬והן המקור לכל‬
‫החוליים שלנו‪ .‬לעומת זאת‪ ,‬רגשות חיוביים כאהבה וחמלה‬                                                                       ‫עבריות – אהבה‪.‬‬
‫פותחים את הערוץ המרכזי‪ ,‬מאפשרים לצ’י‪ ,‬אנרגיית החיים‪,‬‬
                                                                     ‫הופתעתי! את פיינרו הכרתי כפסל מושגי שעוסק באמירה‬
                                             ‫לזרום ולהחיות אותנו‪.‬‬    ‫קונצפטואלית‪ ,‬המוסיף טקסט עברי לפסליו המינימליסטיים‪.‬‬
                                                                     ‫הוא יליד רומניה‪ ,‬עלה ארצה בגיל ‪ ,13‬ונחשף לראשונה לאותיות‬
‫הצגת היצירה בחלל לא שגרתי לתצוגת אמנות‪ ,‬בשירותים‬                     ‫העבריות כשלמד את פרשת השבוע‪ ,‬לבר המצווה שלו‪ .‬הוא‬
‫ציבוריים‪ ,‬מעמתת את הצופה עם חיבור מפתיע בין רגש נעלה‬                 ‫התפעל מהאסתטיקה של האותיות‪ ,‬הוסיף לפסליו אותיות‪,‬‬
‫לחלל אינטימי‪ ,‬צר‪ ,‬שתפקידו לשחרר את הגוף מפסולת מיותרת‪.‬‬
‫חיבור לא שגרתי בין נשגב לארצי‪ ,‬בין צורכי גוף הכרחיים לצורכי‬              ‫והטעין אותם במשמעות בנוסף להיבט הצורני האסתטי‪.‬‬

                               ‫הנפש‪ ,‬העושים את החיים לראויים‪.‬‬        ‫בצילום נראות ידיים אוחזות בקיפול נייר (אזכור למשחק‬

‫כל שנותר הוא לבחור באהבה וחמלה ולאמצם אל ליבנו‬
                                                             ‫באהבה!‬

‫‪47‬‬
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52