Page 43 - קול הלב 2 – כוחה של חמלה
P. 43
לוינס טוען ,שלא רק קטגוריזציה שלילית היא מעשה אלים אלא האל מאפשר למשה לראות שובל מדמותו ,את חלקו האחורי.
אך משהו מרכזי בו ,פניו ,יהיה לעולם חבוי ונסתר .היו הוגים גם קטגוריזציה חיובית .גם הניסיון לנכס ולהפוך מישהו לחלק
שהסתייעו בתיאור הזה של הסתר הפנים ,על מנת להסביר את ממני ,לזהה לי ,מבטלת את ייחודיותו ,את צלם אלוהים שבו ,את
מה שנראה כהיעדרו של האל מהשגחה על עמו בזמן השואה ,היותו בלתי נתפס ,את העדינות והשבריריות של קיומו ,את היותו
באמרם כי מניעיו ורצונותיו של האל נסתרים מעינינו ,ואל לנו חידה חיה .והרי צרכי ומאוויי כלפיו מעוותים את יכולתי לראותו
לחקור את פשרם .כך גם אומר האל למשה באותו מעמד בנקרה :בבהירות .הפרויקט האתי הוא אפוא לחוש אחריות תמידית כלפי
"וחנותי את-אשר אחון ,וריחמתי את-אשר ארחם( ".שמות הזולת ,ולחשוד באופן תדיר בכל תווית שאני שמה עליו.
ל"ג .)19גישה זו ,שמתמקדת ברובד המטאפיזי של האלוהות,
כיצד כל זה מתקשר לחמלה? נראה ,כי היכולת לחמול קשורה מעוררת שאלות אתיות וקיומיות לא פשוטות.
קשר הדוק לאופן שבו נתפס
עמנואל לוינס הוליך דווקא
הזולת .אם בהשראת לוינס אוכל היכולת לחמול קשורה קשר את תפיסת הסתר הפנים (במובן
לסגל לעצמי את הענווה הדרושה, הדוק לאופן שבו נתפס הייחודי לה בהגותו) אל מעבר
הנובעת מהבנת מוגבלותי לתפוס הזולת .אם בהשראת לוינס למטפיזיקה ,אל עבר לב ליבו של
את הזולת באמת ,להכיר במחירים אוכל לסגל לעצמי את
של הניסיונות להגדירו באופן כזה היחס לזולת ,אל האתיקה.
או אחר ,ולקבל אחריות מוסרית
עליו ,אוכל אולי למנוע פגיעה לוינס טוען ,כי חוסר יכולתה
הנובעת מאותה הגדרה .יתרה מכך, של ההכרה האנושית לתפוס את
האל הופך את האל למה שהוא
כל קריאה של הזולת לעזרה תזניק
עתה את החמלה .מעצם הקריאה הענווה הדרושה ,הנובעת מכנה "אחר מוחלט" .נשגב
תופיע השתתפות ,ללא תלות מהבנת מוגבלותי לתפוס לחלוטין מבינת אדם .תובנה זו,
שלפיה אין אדם יכול לדעת את
בזהותו של הזועק. האל ,מבקש לוינס להחיל על
רובד נוסף במסע אל עבר את הזולת באמת ,להכיר היחס לזולת .הזולת אף הוא אחר
החמלה החל מתבהר אם כן ,אולם במחירים של הניסיונות עבורי .איני יכולה לתפוס אותו
שאלות רבות נותרו מנקרות -ממה להגדירו באופן כזה או אחר, באמת .כל ההגדרות שאנסה
נובע אותו כשל ביחס המזהה את ולקבל אחריות מוסרית עליו, להחיל עליו ,שגויות מיסודן
הזולת ככזה או אחר? מהיכן אותה ומשליכות עליו דבר מה שאינו
נטייה קמאית לקטלגו? ואיך כל אלו הוא .אם יש צלם אלוהים בזולת
מתקשרים לתפיסת מציאות כוללת, הריהו זה – הסמוי מהעין ,זה שלא
רחבה ,שיש באפשרותה להתחקות ניתן לתפסו .אם אני מבקשת
למצוא בזולת את צלם האלוהים
אחר מקורות הסבל באשר הוא?
תהיה זו ההכרה באחרות שלו,
האם קיומו של אל חיונית להבנתאוכל אולי למנוע פגיעה המודעות לכך שאיני יכולה
התהליך? ובעיקר -מה יאפשר לי
להתגבר על אותו מיסוך בתודעה, לתפוס אותו ,להקיפו ,לרדת הנובעת מאותה הגדרה.
לעומקו .ההבנה שכל מבט שאני
שפעם אחר פעם מכשיל אותי
מנסה להישיר אליו ,ממוסך
ומרובב בצרכים שלי ,במחשבות שאני יוצרת אודותיו ,בעצמיות בבואי לקיים יחס חף מבורות כלפי הזולת ,מיסוך המושרש עמוק
כל כך בתודעתי?
שלי ,לא בו.
מבעד לביצה הטובענית של הקושי ללכת בעולם עם התובנה, מדוע עשויה הנקודה הזאת להוות משקל נגד לכשל המוסרי
שהאחרות של הזולת דורשת ממני שינוי רדיקלי של הרגלים העצום כל כך בזמן משבר כמו השואה? על פי לוינס נגזרת ממנה
ותפיסות עולם ,החלו לנצנץ אט אט אבני החן של החוכמה
הבודהיסטית ולסייע לי לגלות כל פעם עוד חלק בתמונה, תפיסה אתית צלולה ,בלתי מותנית בדבר.
שמסירה את הלוט מעל פניה העגומות של מציאות סובלת.
בשילוב מרהיב בין הלימוד האינטלקטואלי שחוכמה זו מציעה, ההיענות שלי לקריאת העזרה של הזולת אינה מותנית
לתרגול מעשי ,מעמיק ובר יישום ,החמלה הופכת אט אט לפן בתפיסתי אותו .האתיקה (האופן בו עלי לנהוג) קודמת אם כן
פחות נחבא של המציאות ,למשהו שניתן לחבק גם בלי לעצום לאונטולוגיה (מה קיים ,מה ישנו) ולאפיסטמולוגיה ( מה ביכולתי
את העיניים ,לראות בכל פעם עוד ניצוץ בהיר של אפשרות לדעת) .לוינס הפך את הסדר שבו נהגו לחקור את העולם מבחינה
פילוסופית ,ובכך חולל מהפכה .קודם כל אתיקה .קודם כל כבוד
לשחרור מסבל מבעד לכתפיה. לאחרותו של האחר .קודם כל אחריות .אתיקה שבלב ליבה :זולת.
מקורות: על פי לוינס ,בני אדם נוטים להפוך את הזולת לחלק מהם,
לוי זאב ,האחר והאחריות ,עיונים בפילוסופיה של עמנואל לוינס, לדומה להם ,להסביר אותו לעצמם או להכניס אותו לקטגוריות
על מנת שיוכל להיטמע בתוכם .וכך הופכות תפיסות כמו "כזה
מאגנס.2005 , הוא היהודי"" ,זה הוא ערבי" ,לכאלה היוצרות תגובה נפיצה
בפוטנציאל הפגיעה שבה .הנאצים היו צריכים להשחיר את פני
לוינס עמנואל ,הומניזם של האדם האחר ,מוסד ביאליק .2004 היהודי קודם שהרשו לעצמם למחוק אותן ,נדרשו להגדיר מי
הוא" ,הלנו אתה אם לצרינו" ,והרי יחס המבקש לבחון תחילה
לוינס עמנואל ,חירות קשה ,רסלינג .2007
את זהות הנמען ,מועד תמיד לכישלון.
לוינס עמנואל ,כוליות ואינסוף ,מאגנס.2010 ,
43