Page 23 - קול הלב 2 – כוחה של חמלה
P. 23

‫כשהתן הופך לג’ירפה‬

‫בת יקיבאשתומקלררא‪,‬שתולמרמאתשקנרממהבשקתנאריהבאךנתיאייחאנאךונימיחלרונאו–ממלדרתוי–ממםידתדלימנהםיוקדכללנשהוילקכבבלשביחלואבוברבפחןאואיורפפפןעאהיילפלפ ועהשייחללוםומשיאחל‪.‬וםתמלאלתא‪.‬תשלמותאמשנשתמוהלמשנבמתנההוליבמינאהומר‪,‬‬
                                        ‫מאת דלית אייזן‬

‫את האנשים שאיתם אנו במגע‪ ,‬שעשויים להיות אנשים קרובים לנו‬             ‫הרגשות שלנו‪ :‬שמחה‪ ,‬אושר‪ ,‬כעס או תסכול לא נובעים ממה‬
‫ביותר‪ .‬העבודה היא לזהות את הדפוסים ולשרש אותם‪ ,‬ויחד עם‬               ‫שעשו לנו אחר ים‪ ,‬אלא מכך שהצרכים שלנו מתמלאים או לא‬
‫זאת להתבונן כמו צופה מהצד ולנסות את לזהות את הצורך הבסיסי‬            ‫מתמלא ים‪ .‬אם הם לא מתמלאים אני עצובה או מתוסכלת‪ ,‬אם‬
                                                                     ‫הם מתמלאים – אני מרגישה שמחה והקלה‪ .‬לכן כדאי בכל מצב‬
                                          ‫שלא ממומש אצל האחר”‪.‬‬       ‫מאתגר‪ ,‬להתבונן פנימה ולאתר את אותם צרכים שלא נענים‪ .‬בכך‬
                                                                     ‫אנו מ פתחים מ ודעות ולוקחים אחריות על חיינו”‪ ,‬אומרת חגית‬
‫תוך כדי תרגול הבנו‪ ,‬שההקשבה שלנו לאחרים היא רוב הזמן‬                 ‫ליפשיץ‪ ,‬שהנחתה סדנה על ‘תקשורת מקרבת’ במרכז רוחני ערבה‬
‫אוטומ טית‪ ,‬מנוהלת על ידי דפוסים קבועים שמונעים מאתנו‬
‫להקשי ב קשב מלא לבן שיחנו ולקיים איתו תקשורת אמיתית‪.‬‬                                                               ‫בסמסט ר חורף ‪.2016‬‬
‫ב”תקש ורת מקרבת” המקשיב נדרש להקשבה פעילה ולנוכחות‬
                                                                     ‫הסדנה המבוססת על שיטתו של ד"ר מרשל רוזנברג ‘תקשורת‬
                                                ‫מלאה בתוך השיחה‪.‬‬     ‫לא אל ימה’ (‪ ,)N VC‬מציעה כלים ליצירת תקשורת עם האחר‬
                                                                     ‫במטרה “להשיג את שנחוץ לנו ביחד עם האחר ולא על חשבונו‪,‬‬
‫“בתקשורת מקרבת אנחנו לומדים להקשיב באופן פעיל וחומל”‪,‬‬                ‫אפילו במצבים של ויכוח‪ ,‬מחלוקת‪ ,‬סכסוך ומאבק”‪ .‬חגית הגיעה‬
‫מסביר ה חגית‪“ ,‬לא משנה מה נאמר‪ ,‬לא משנה איך זה נאמר –‬                ‫למואה בעקבות הזמנה חמה של לאמה דבורה הלה ללמד את‬
‫תמיד נוכל לבחור איפה לשים את תשומת לבנו‪ :‬האם אנו פנויים‬              ‫השיטה לתלמידים‪ ,‬לאחר שהכירו כשהשתתפו כמנחות ב’אקדמיה‬
‫כעת להקשיב לאחר? אם לא – האם אנחנו מוכנים להקשיב כעת‬
‫קודם כל לעצמנו – לרגשות ולצרכים שלנו‪ ,‬שמתמלאים או לא‬                                                         ‫לשלום ’ המתקי ימת במואה‪.‬‬
‫מתמלא ים‪ ,‬עד שהשלום בתוכנו יחזור? וכאשר אנו פנויים לכך ‪-‬‬
‫האם נוכל לנחש את הרגשות והצרכים שלו? האם נוכל לבדוק אתו‬              ‫"השהו ת במחיצ ת לאמה דבורה היקרה ולאמה אריה היקר‪,‬‬
‫בזהירות אם הבנו נכון? האם נרצה להשקיע תשומת לב בחיבור‬                ‫ובמחיצת חברי הסנגהה ואורחיהם‪ ,‬בשעות שבהן לימדתי ובכל זמן‬
                                                                     ‫שהותי במואה‪ ,‬היו בשבילי אחת החוויות העמוקות והמעשירות‬
                                                 ‫אנושי מלב אל לב?”‬   ‫של חיי"‪ ,‬אומרת חגית‪" .‬התרגשתי ונהניתי לראות אתכם לומדים‬
                                                                     ‫ומתרג לים בהת להבות ובדבקות את מה שהוא חמלה בפעולה‪,‬‬
‫בגישת ה”תקשורת לא אלימה” משתמשים בדימויים של חיות‬                    ‫כפי ש הם מגול מים ב'תקשורת מקרבת'‪ .‬חוויתי בכל רגע ורגע‬
‫כדי ל הבין ולתרגל צורות תקשורת מקרבות (הג’ירפה) ולזהות‬               ‫את הנ דיבות ה אין‪-‬סופית שביטאתם כלפיי‪ ,‬הוזמנתי במחיצתכם‬
‫צורות שמרחיקות (התן)‪ .‬חגית מרחיבה‪“ :‬בכל רגע ורגע בחיינו‬              ‫לתרגל 'קבלה' באהבה‪ ,‬לא פחות מ'נתינה'‪ .‬זהו תרגול מאד מאתגר‬
‫יש לנו אינטראקציה כלשהי‪ ,‬עם עצמנו ועם זולתנו‪ .‬בכל רגע ורגע‬
‫נוכל לעצור‪ ,‬לנשום‪ ,‬לבדוק‪ :‬מה אני מרגישה כרגע? אילו צרכים‬                                                                          ‫מבחינ תי‪.‬‬
‫שלי מתמלאים? לחגוג אותם‪ ,‬לברך עליהם‪ ,‬להודות ולשמוח על כל‬
                                                                     ‫"בשיע ורים של הלאמה‪ ,‬שבהם השתתפתי‪ ,‬הופתעתי לגלות‬
                                               ‫צורך וצורך שמתמלא‪.‬‬    ‫מסרים שהיו לי משמעותיים ואקטואליים מאוד‪ .‬באחת המדיטציות‬
                                                                     ‫שעשית י בשיעור‪ ,‬התגלתה לי תובנה מעמיקה בנושא שהעסיק‬
‫“ואם אני מבחינה ברגש לא נעים שעולה בי‪ ,‬כעס‪ ,‬אכזבה או‬                 ‫אותי חודשים רבים קודם לכן‪ .‬היו אלה בשבילי ארבעה ימים של‬
‫תסכול – לנשום ולזכור שהרגשות האלה הינם תוצאה של צרכים‬                ‫צלילות‪ ,‬אור‪ ,‬חיבור אנושי‪ ,‬חיבור פנימי וחיבור לעולם שסביבנו ‪-‬‬
‫שלי ש לא מתמלאים‪ .‬אוכל לשאול את עצמי‪ :‬מהם הצרכים‬                     ‫מארג אחד‪ ,‬רקמה אחת‪ .‬אני מרגישה הכרת תודה עמוקה ללאמה‬
‫האלה? האם אוכל לומר אותם לעצמי בשפה בהירה‪ ,‬ללא דרישות‬                ‫דבורה‪ ,‬על שהבחינה ביופי ובחיבור בין התורות‪ ,‬ותודה לקהילתכם‬
‫מאחרים? האם אוכל לנסח בקשות לעשיית מעשה ספציפי מאדם‬                  ‫שאירח ה אותי בחום ובנדיבות אין קץ‪ .‬אני מודה ליקום שהפגיש‬
‫מסוים‪ ,‬שיעזור לי למלא את צרכי? האם אוכל להקשיב לתגובתו של‬
‫הזולת לבקשתי? או לעצור ולשוב להקשיב לעצמי? זכרו‪ ,‬אם זה‬                                                   ‫בינינו‪ .‬דרכינו מחוברת מעתה"‪.‬‬
‫הבן שלי‪ ,‬בת הזוג שלי‪ ,‬השכן‪ ,‬הבוס ‪ -‬מאחורי כל “תן” מסתתרת‬
‫“ג’ירפה” שטרם מצאה את הביטוי שלה‪ .‬פגשתם תן? ‪ -‬עיזרו לו‬               ‫חגית עבדה במשך שנים במשטרת ישראל בתפקידי רווחה‬
                                                                     ‫וחינוך‪ ,‬אז גם השתלמה אצל מרשל רוזנברג‪ .‬היא מאמנת ומלווה‬
                                                    ‫להפוך לג’ירפה”‪.‬‬  ‫אנשים‪ ,‬מנחה קבוצות דיאלוג מסוגים שונים ומגשרת בסכסוכים‬
                                                                     ‫אישיי ם ועסקיים‪ .‬היא מתרגלת מדיטציה ופעילה ביוזמות שונות‬
‫חגית מספרת כי השיטה שינתה את חייה ללא הכר‪ .‬היא עזבה‬                  ‫לקידו ם השלום בארץ ובעולם‪ .‬השליחות שלה‪ ,‬לדבריה‪ ,‬היא‬
‫את המ שטרה והחליטה להקדיש את חייה ליישוב סכסוכים‪,‬‬                    ‫“להקנות לכל מי שמעוניין כלים להתמרה של מצבי סכסוך וכאב‪.‬‬
‫גישור ודיאלוג בין קבוצות בקונפליקט‪“ .‬התחלתי להתבונן לעומק‬            ‫זו דרכי להביא לשינוי חברתי‪ ,‬לקידום צדק ושלום באזורנו ובשאר‬
‫בשיפוטים הפנימיים שלי על עצמי ועל אחרים‪ ,‬ויצאתי למסע של‬
‫היכרות והתיידדות אתם‪ ,‬כדי לעשות להם טרנספורמציה לחמלה‬                                                                              ‫העולם ”‪.‬‬
‫ולחיז וק החלקים האוהבים והבוטחים שבי‪ .‬זה עודד וחיזק את‬
                                                                     ‫במהלך הסדנה‪ ,‬התנסינו בתרגולים שונים של יצירת תקשורת‪,‬‬
  ‫היכול ת שלי להיות בחמלה ולגלות סובלנות גם כלפי אחרים”‪.‬‬             ‫שבהם העמדנו למבחן את תגובותינו הרגילות והמותנות‪ ,‬ועברנו‬
                                                                     ‫תהליכ ים שהביאו אותנו לפתח דרכי חשיבה חדשות‪“ .‬הרגשתי‬
‫החזון של חגית לגבי שלום באזור נשען‪ ,‬בין השאר‪ ,‬על עיקרון‬              ‫שקיבל תי כלים פרקטיים ליישום ביחסים עם בני המשפחה‪,‬‬
‫בודהיסטי‪" :‬הדבר הקבוע היחיד הוא שהכל משתנה"‪ .‬היא מאמינה‬              ‫שמלוו ים אותי עד היום”‪ ,‬מספרת יעל קט‪ ,‬אחת המשתתפות‪,‬‬
                                                                     ‫“זו ע בודה רגשית ומנטאלית עוצמתית ביותר שמאפשרת לזהות‬
                                          ‫שגם אצלנו עוד יבוא שינוי‪.‬‬  ‫דפוסים ופרדיגמות‪ ,‬שמנהלים אותנו ולא משרתים לא אותנו ולא‬

                 ‫האתר של חגית‪/http://www.mifgash.org.il :‬‬

      ‫האקדמיה לשלום‪/http://www.peace-academy.org.il :‬‬

‫‪23‬‬
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28