Page 23 - קול הלב 2 – כוחה של חמלה
P. 23
כשהתן הופך לג’ירפה
בת יקיבאשתומקלררא,שתולמרמאתשקנרממהבשקתנאריהבאךנתיאייחאנאךונימיחלרונאו–ממלדרתוי–ממםידתדלימנהםיוקדכללנשהוילקכבבלשביחלואבוברבפחןאואיורפפפןעאהיילפלפ ועהשייחללוםומשיאחל.וםתמלאלתא.תשלמותאמשנשתמוהלמשנבמתנההוליבמינאהומר,
מאת דלית אייזן
את האנשים שאיתם אנו במגע ,שעשויים להיות אנשים קרובים לנו הרגשות שלנו :שמחה ,אושר ,כעס או תסכול לא נובעים ממה
ביותר .העבודה היא לזהות את הדפוסים ולשרש אותם ,ויחד עם שעשו לנו אחר ים ,אלא מכך שהצרכים שלנו מתמלאים או לא
זאת להתבונן כמו צופה מהצד ולנסות את לזהות את הצורך הבסיסי מתמלא ים .אם הם לא מתמלאים אני עצובה או מתוסכלת ,אם
הם מתמלאים – אני מרגישה שמחה והקלה .לכן כדאי בכל מצב
שלא ממומש אצל האחר”. מאתגר ,להתבונן פנימה ולאתר את אותם צרכים שלא נענים .בכך
אנו מ פתחים מ ודעות ולוקחים אחריות על חיינו” ,אומרת חגית
תוך כדי תרגול הבנו ,שההקשבה שלנו לאחרים היא רוב הזמן ליפשיץ ,שהנחתה סדנה על ‘תקשורת מקרבת’ במרכז רוחני ערבה
אוטומ טית ,מנוהלת על ידי דפוסים קבועים שמונעים מאתנו
להקשי ב קשב מלא לבן שיחנו ולקיים איתו תקשורת אמיתית. בסמסט ר חורף .2016
ב”תקש ורת מקרבת” המקשיב נדרש להקשבה פעילה ולנוכחות
הסדנה המבוססת על שיטתו של ד"ר מרשל רוזנברג ‘תקשורת
מלאה בתוך השיחה. לא אל ימה’ ( ,)N VCמציעה כלים ליצירת תקשורת עם האחר
במטרה “להשיג את שנחוץ לנו ביחד עם האחר ולא על חשבונו,
“בתקשורת מקרבת אנחנו לומדים להקשיב באופן פעיל וחומל”, אפילו במצבים של ויכוח ,מחלוקת ,סכסוך ומאבק” .חגית הגיעה
מסביר ה חגית“ ,לא משנה מה נאמר ,לא משנה איך זה נאמר – למואה בעקבות הזמנה חמה של לאמה דבורה הלה ללמד את
תמיד נוכל לבחור איפה לשים את תשומת לבנו :האם אנו פנויים השיטה לתלמידים ,לאחר שהכירו כשהשתתפו כמנחות ב’אקדמיה
כעת להקשיב לאחר? אם לא – האם אנחנו מוכנים להקשיב כעת
קודם כל לעצמנו – לרגשות ולצרכים שלנו ,שמתמלאים או לא לשלום ’ המתקי ימת במואה.
מתמלא ים ,עד שהשלום בתוכנו יחזור? וכאשר אנו פנויים לכך -
האם נוכל לנחש את הרגשות והצרכים שלו? האם נוכל לבדוק אתו "השהו ת במחיצ ת לאמה דבורה היקרה ולאמה אריה היקר,
בזהירות אם הבנו נכון? האם נרצה להשקיע תשומת לב בחיבור ובמחיצת חברי הסנגהה ואורחיהם ,בשעות שבהן לימדתי ובכל זמן
שהותי במואה ,היו בשבילי אחת החוויות העמוקות והמעשירות
אנושי מלב אל לב?” של חיי" ,אומרת חגית" .התרגשתי ונהניתי לראות אתכם לומדים
ומתרג לים בהת להבות ובדבקות את מה שהוא חמלה בפעולה,
בגישת ה”תקשורת לא אלימה” משתמשים בדימויים של חיות כפי ש הם מגול מים ב'תקשורת מקרבת' .חוויתי בכל רגע ורגע
כדי ל הבין ולתרגל צורות תקשורת מקרבות (הג’ירפה) ולזהות את הנ דיבות ה אין-סופית שביטאתם כלפיי ,הוזמנתי במחיצתכם
צורות שמרחיקות (התן) .חגית מרחיבה“ :בכל רגע ורגע בחיינו לתרגל 'קבלה' באהבה ,לא פחות מ'נתינה' .זהו תרגול מאד מאתגר
יש לנו אינטראקציה כלשהי ,עם עצמנו ועם זולתנו .בכל רגע ורגע
נוכל לעצור ,לנשום ,לבדוק :מה אני מרגישה כרגע? אילו צרכים מבחינ תי.
שלי מתמלאים? לחגוג אותם ,לברך עליהם ,להודות ולשמוח על כל
"בשיע ורים של הלאמה ,שבהם השתתפתי ,הופתעתי לגלות
צורך וצורך שמתמלא. מסרים שהיו לי משמעותיים ואקטואליים מאוד .באחת המדיטציות
שעשית י בשיעור ,התגלתה לי תובנה מעמיקה בנושא שהעסיק
“ואם אני מבחינה ברגש לא נעים שעולה בי ,כעס ,אכזבה או אותי חודשים רבים קודם לכן .היו אלה בשבילי ארבעה ימים של
תסכול – לנשום ולזכור שהרגשות האלה הינם תוצאה של צרכים צלילות ,אור ,חיבור אנושי ,חיבור פנימי וחיבור לעולם שסביבנו -
שלי ש לא מתמלאים .אוכל לשאול את עצמי :מהם הצרכים מארג אחד ,רקמה אחת .אני מרגישה הכרת תודה עמוקה ללאמה
האלה? האם אוכל לומר אותם לעצמי בשפה בהירה ,ללא דרישות דבורה ,על שהבחינה ביופי ובחיבור בין התורות ,ותודה לקהילתכם
מאחרים? האם אוכל לנסח בקשות לעשיית מעשה ספציפי מאדם שאירח ה אותי בחום ובנדיבות אין קץ .אני מודה ליקום שהפגיש
מסוים ,שיעזור לי למלא את צרכי? האם אוכל להקשיב לתגובתו של
הזולת לבקשתי? או לעצור ולשוב להקשיב לעצמי? זכרו ,אם זה בינינו .דרכינו מחוברת מעתה".
הבן שלי ,בת הזוג שלי ,השכן ,הבוס -מאחורי כל “תן” מסתתרת
“ג’ירפה” שטרם מצאה את הביטוי שלה .פגשתם תן? -עיזרו לו חגית עבדה במשך שנים במשטרת ישראל בתפקידי רווחה
וחינוך ,אז גם השתלמה אצל מרשל רוזנברג .היא מאמנת ומלווה
להפוך לג’ירפה”. אנשים ,מנחה קבוצות דיאלוג מסוגים שונים ומגשרת בסכסוכים
אישיי ם ועסקיים .היא מתרגלת מדיטציה ופעילה ביוזמות שונות
חגית מספרת כי השיטה שינתה את חייה ללא הכר .היא עזבה לקידו ם השלום בארץ ובעולם .השליחות שלה ,לדבריה ,היא
את המ שטרה והחליטה להקדיש את חייה ליישוב סכסוכים, “להקנות לכל מי שמעוניין כלים להתמרה של מצבי סכסוך וכאב.
גישור ודיאלוג בין קבוצות בקונפליקט“ .התחלתי להתבונן לעומק זו דרכי להביא לשינוי חברתי ,לקידום צדק ושלום באזורנו ובשאר
בשיפוטים הפנימיים שלי על עצמי ועל אחרים ,ויצאתי למסע של
היכרות והתיידדות אתם ,כדי לעשות להם טרנספורמציה לחמלה העולם ”.
ולחיז וק החלקים האוהבים והבוטחים שבי .זה עודד וחיזק את
במהלך הסדנה ,התנסינו בתרגולים שונים של יצירת תקשורת,
היכול ת שלי להיות בחמלה ולגלות סובלנות גם כלפי אחרים”. שבהם העמדנו למבחן את תגובותינו הרגילות והמותנות ,ועברנו
תהליכ ים שהביאו אותנו לפתח דרכי חשיבה חדשות“ .הרגשתי
החזון של חגית לגבי שלום באזור נשען ,בין השאר ,על עיקרון שקיבל תי כלים פרקטיים ליישום ביחסים עם בני המשפחה,
בודהיסטי" :הדבר הקבוע היחיד הוא שהכל משתנה" .היא מאמינה שמלוו ים אותי עד היום” ,מספרת יעל קט ,אחת המשתתפות,
“זו ע בודה רגשית ומנטאלית עוצמתית ביותר שמאפשרת לזהות
שגם אצלנו עוד יבוא שינוי. דפוסים ופרדיגמות ,שמנהלים אותנו ולא משרתים לא אותנו ולא
האתר של חגית/http://www.mifgash.org.il :
האקדמיה לשלום/http://www.peace-academy.org.il :
23