Page 27 - קול הלב 2 – כוחה של חמלה
P. 27

‫ורעשי ם‪ ,‬שעלולים להפריע לנו‬     ‫“הדבר העיקרי שקובע אם‬               ‫מיישמ ים אותה בחייהם‪ .‬עם‬
‫בהשגת ריכוז במדיטציה‪ .‬כמו‬       ‫המעשה שעשינו הוא טוב או‬             ‫היישו ם‪ ,‬הוא אומר‪ ,‬יתחוללו‬
‫כן‪ ,‬ח שוב להקפיד לא לשבת‬        ‫רע‪ ,‬היא הכוונה שהייתה לנו‬           ‫בחיינו תמורות חיוביות שיעזרו‬
‫במדיט ציה כשאנחנו עייפים‬        ‫בעת ביצועו‪ .‬למשל‪ ,‬אני יכול‬          ‫לנו להיווכח שדבריו של הבודהה‬
‫ומנומ נמים‪ ,‬שכן זה יפגע ביכולת‬  ‫לתת כסף לקבצן מתוך כוונה‬            ‫נכוני ם ורלוונטיים לכל סוג של‬
‫שלנו להתרכז באובייקט שבו‬        ‫להיטי ב עמו‪ ,‬ואז המעשה‬
‫אנו א מורים להתמקד‪ .‬לאחר‬        ‫שעשיתי הוא טוב‪ .‬מנגד‪ ,‬אני‬                          ‫סבל ש יש בחיינו‪.‬‬
‫שהקפדנו ליישם את כל אלה נוכל‬    ‫יכול לעשות מעשה זה מתוך‬
                                ‫יוהרה כלפיו ואז מעורב‬               ‫האימו ן הבסיסי על פי‬
            ‫להתחי ל במדיטציה‪.‬‬                                       ‫התפיס ה הבודהיסטית‪ ,‬סיפר‬
                                            ‫במעשה גם רע"‪.‬‬           ‫הנזיר ‪ ,‬הוא שמירה על מוסר‪.‬‬
‫והוא ממשיך ומפרט‪“ :‬בתחילת‬                                           ‫הוא כ ולל הימנעות מפגיעה‬
‫המדיט ציה ננסה לפתח ריכוז על‬                                        ‫בזולת בשלושה היבטים‪:‬‬
‫ידי ה תמקדות בנשימה‪ .‬לאחר‬                                           ‫במעשי ם‪ ,‬בדיבור ובמחשבה‪.‬‬
‫שהשגנ ו מעט ריכוז‪ ,‬נעבור‬                                            ‫זאת מ תוך ההבנה ששלושת‬
‫למדיט ציה עצמה‪ .‬מאחר שבחיי‬                                          ‫אלה יוצרים את מציאות החיים‬
‫היום יום התודעה שלנו מוסחת‬                                          ‫של כל אדם‪ .‬הסיבה לכאב‬
‫ונודד ת אל העבר והעתיד‪ ,‬הרי‬                                         ‫שאדם חווה בגופו היא פגיעה‬
‫שגם ב מדיטציה היא תנהג כך‪.‬‬                                          ‫שהוא עצמו פגע בזולת בעבר‬
‫כשזה יקרה‪ ,‬עלינו להחזיר אותה‬                                        ‫(הוא זרע בתודעתו זרע מנטלי‬
                                                                    ‫של פג יעה‪ ,‬שלאחר זמן מסוים‬
                                                                    ‫מבשיל והאדם חווה כאב בגופו‪,‬‬
                                                                    ‫א‪.‬ס‪ . ).‬ולהיפך‪ ,‬אם נפגין טוב‬
                                                                    ‫לב כל פי הזולת מציאות חיינו‬

                                                                                            ‫תשתפר ‪.‬‬

                                                                    ‫“הדבר העיקרי שקובע אם‬
                                                                    ‫המעשה שעשינו הוא טוב או‬
                                                                    ‫רע‪ ,‬ה יא הכוונה שהייתה לנו‬
                                                                    ‫בעת ב יצועו‪ .‬למשל‪ ,‬אני יכול‬
                                                                    ‫לתת כ סף לקבצן מתוך כוונה‬
                                                                    ‫להיטי ב עמו‪ ,‬ואז המעשה‬
                                                                    ‫שעשית י הוא טוב‪ .‬מנגד‪ ,‬אני‬
                                                                    ‫יכול לעשות מעשה זה מתוך‬
                                                                    ‫יוהרה כלפיו ואז מעורב במעשה‬

                                                                                               ‫גם רע ‪.‬‬

                                                                    ‫“לאור ך היום אנחנו מוצפים‬
                                                                    ‫בגירו יים רבים של החושים‪,‬‬
                                                                    ‫בהסחו ת דעת ובמחשבות‬
                                                                    ‫נודדו ת ללא הרף שגורמים‬
                                                                    ‫לנו ל היות לא מודעים להווה‪,‬‬
                                                                    ‫למחשב ותינו‪ ,‬למילותינו‬
                                                                    ‫וולעי תים אף לא למעשינו‪.‬‬

    ‫אג’אהן סוקהיטו‬                                                                                     ‫“חוסר המודעות הזה מביא‬
                                                                                                       ‫לכך ש רגשות שליליים כמו‬
‫בכל פעם אל אובייקט המדיטציה‪ .‬אם נתמיד לתרגל‪ ,‬המודעות‬                                                   ‫כעס מושלים בנו‪ ,‬במקום שאנו‬
‫שלנו תגבר ונוכל לאתר את דפוסי ההתנהגות השליליים‬                                                        ‫נמשול בהם‪ .‬אנחנו מגיבים‬
‫שמנהלים אותנו‪ .‬לאור ההבנה שדפוסים אלה גורמים לנו לסבל‪,‬‬                                                 ‫בצורה שלילית למציאות מתוך‬
‫נתחיל להחליף אותם בהדרגה בדפוסי התנהגות טובים יותר‪,‬‬                                                    ‫התניו ת חברתיות וסביבתיות‬
‫שיביא ו יותר אושר לחיינו‪ .‬האם אין זו הדרך המדהימה ביותר‬                                                ‫שמושר שות בנו באופן עמוק‪,‬‬
                                                                                                      ‫ואיננ ו שומרים על אתיקה‬
                                                  ‫לחיות את חיינו”?‬  ‫מוסרי ת ביחסינו עם הזולת‪ .‬החדשות הטובות הן שאפשר‬
                                                                    ‫להחזיר את המושכות לידינו ולהתחיל לשלוט ברגשות השליליים‬
‫‪27‬‬
                                                                                                                                   ‫שלנו” ‪.‬‬

                                                                    ‫לדבר י אג'אהן סוקהיטו‪ ,‬כדי להצליח במשימה זו עלינו‬
                                                                    ‫להתאמן ולפתח מדיטציה טובה‪“ .‬התנאים הבסיסיים להצלחת‬
                                                                    ‫האימו ן במדיטציה הוא מציאת מקום שקט ללא הסחות דעת‬
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32