Page 15 - קול הלב 2 – כוחה של חמלה
P. 15
באופן אישי אני יכול להעיד שחקירת ה’אני’ ,והתובנות שבאות להתמיר את תודעתו של המתרגל עד כדי שחרורו מסבל .בלב
בעקבותיה עזרו לי (ועדיין פועלות באותו אופן) לפתח חמלה התרגול הבודהיסטי נמצאת ההבנה בדבר הקיום הסובל של כל
כלפי עצמי .הביקורתיות והשיפוטיות העצמית פוחתות ,ועם זה היצורים ,והרצון לחסל סבל זה .מתוך אלה מתפתחת חמלה
מתפתחים רגשות של אהבה וחמלה כלפי עצמי וכלפי אחרים. גדולה ליצורים החולקים איתנו את הקיום שבו אנו נמצאים,
הסוג השלישי של מדיטציה ,שגם אותו חשוב מאוד לפתח, המכונה ‘סמסרה’.
הוא – Jok gomמדיטציית קיבוע .זהו תרגול של ריכוז חד-נקודתי
על אובייקט המדיטציה ,אשר יביא אותנו לשלווה המדיטטיבית על פי זרמים בודהיסטיים מסוימים ,תרגול תורתו של הבודהה
שאותה אנו שואפים להשיג Shinè -בטיבטית או Shamata יביא אותנו ליציאה מאותו קיום סובל עד למצב של ‘נירוונה’ .על
פי הבודהיזם הטיבטי ,נוכל אפילו להשיג מצב של ‘הארה מלאה’,
בסנסקריט.
מצבו הנשגב של הבודהה.
למעשה ,רק במצב של ריכוז חד-נקודתי מוחלט על אובייקט
המדיטציה ,נוכל להגיע להישגים מובן ,שבבסיס כל זה ניצבת האמונה בהמשכיות התודעה,
הרוחניים המיוחלים ,ורק במצב כזה או במה שמכונה “גלגולי חיים”.
נוכל לעשות את האנליזה העמוקה ללא אמונה זו (המבוססת על
של האובייקט האולטימטיבי לימוד ושכנוע לוגי) ,התרגול כלל
שאותו אנו רוצים לחקור, אינו בודהיסטי .כך שהמדיטציה
שהוא הריקוּת (- )Emptiness הבודהיסטית שואפת לשפר את
Shunyataבסנסקריט -של כל הווייתו של המתרגל לא רק בחיים
הדברים והתופעות בעולמנו .אז אלו ,ובשל כך פועלת ברבדים
גם נוכל להגיע לתובנה עמוקה עמוקים יותר ומביאה לתוצאות
( Vipashianaבסנסקריט) על משמעותיות יותר.
מהות הדברים ,ולפגוש את
המציאות האולטימטיבית ,מה האם ידעתי את כל זה
שיביא לחיסול המיוחל של הסבל כשהתחלתי את הדרך? האם היה
לי רקע בודהיסטי? כמי שגדל
והסיבות לו בחיינו. במשפחה בורגנית ,ובבית שבו
לא היה כל עיסוק בתרגול רוחני
האם אני רוצה לחסל את סבלי? כלשהו ,כל זה היה זר לי כמובן.
האם אני רוצה להגיע אל האושר אבל משהו באותנטיות של הלימוד
המיוחל? כמו כל יצור בעל תודעה משך אותי אליו ובמשך הזמן ,עם
הלימוד ,עם התרגול וההתנסות –
– וודאי שכן.
נשביתי.
אם כך ,המדיטציה היא כלי,
טכניקה שנועדה להפגיש אותי עם מאסטרים רבים העבירו הלאה
הרמה העמוקה ביותר של התודעה, ידע עמוק על האופן שבו יש לתרגל מדיטציה :טכניקות ישיבה
ולשם כך עלי לשלוט ברזי הטכניקה ולהגיע ליכולת מופלאה וטכניקות נשימה ,תנאים תומכים ,סביבתיים ,וטכניקות גופניות
התומכות בתרגול מדיטציה (כמו תרגול יוגה) ,שעליהם מתבסס
ויוצאת דופן של ריכוז.
עד היום תרגול המדיטציה של הבודהיזם הטיבטי.
האם זה קל? לבטח לא .איך יהיה זה קל אם כבר אינספור
גלגולים אני ממשיך להסתובב בגלגל הסבל? אני נוכח לראות, על פי המסורת הטיבטית ,קיימים באופן כללי שלושה סוגים
שהעבודה קשה אבל בהחלט מענגת – והעונג מגיע עם תוצאות של מדיטציה ,בהתאם למטרה שאנו רוצים להשיג .הסוג הראשון
הלוואי שאותן הזכרתי בהתחלה :שקט ,רוגע ,שלווה ,שמחה נקרא ,Shar gomמדיטציית סקירה ,שבה אנחנו סוקרים את
אובייקט המדיטציה .זו יכולה להיות תמונה מנטאלית כלשהי,
ורגשות של אהבה וחמלה כלפי היצורים. למשל דמות ,לימוד שקיבלנו ,כתב או ציטוט ,רשימה כלשהי,
שלבים שונים של לימוד או תרגול וכדומה .מטרת ה’שאר-גום’
האם זה אפשרי להשיג תוצאות אמיתיות? בהחלט! כך
טוענים הכתבים ,כך מלמדים כל המורים הגדולים ,והכל נסמך היא להכיר טוב יותר את אובייקט המדיטציה.
על ניסיונם האישי .את חלקם אפילו פגשתי אישית. הסוג השני של מדיטציה נקרא בטיבטית ,Che gomמדיטציה
אנליטית ,שבה אנחנו בוחנים לעומק את אובייקט המדיטציה
איך לשבת במדיטציה במטרה להגיע לתובנות ביחס אליו .אז אם לדוגמה אובייקט
המדיטציה הוא ‘אני’ עצמי ,אוכל לשאול בזמן המדיטציה שאלות
על התנוחה הרצויה לישיבה במדיטציה כתב ג’ה צונגקאפה כמו“ :מי זה אותו אני?” “היכן אני נמצא?” “מה מאפיין את
( )1357 – 1419בספרו הגדול על השלבים בדרך המדורגת
להארה (( .)Lam Rim Chen Moתרגום של לאמה דבורה-הלה): ‘אני’?” “האם ‘אני’ בכלל קיים ,ואם כן – באיזה אופן?”
את הרגליים יש להחזיק בתנוחת לוטוס מלאה ,בדומה לישיבת החקירה הזו שלי את עצמי ,האנליזה שאני מפתח במדיטציה,
הלוטוס המלא של הישות הקדושה בשם .Vairochanaאפשרי מביאה אותי אט-אט להסתכלות שונה על הדברים ,ומייצרת אצלי
פרספקטיבה אחרת של הקיום .על פי הלימוד ,בבוא היום ,אוכל
לחלוטין גם לשבת בתנוחת חצי לוטוס.
בעזרתה להגיע אל התובנות הגבוהות ביותר.
העיניים צריכות להיות ממוקדות באופן קלוש במישור של
קצה האף ,מבלי שתהיינה פקוחות לרווחה אך גם לא סגורות
15