Page 15 - קול הלב 2 – כוחה של חמלה
P. 15

‫באופן אישי אני יכול להעיד שחקירת ה’אני’‪ ,‬והתובנות שבאות‬              ‫להתמיר את תודעתו של המתרגל עד כדי שחרורו מסבל‪ .‬בלב‬
‫בעקבותיה עזרו לי (ועדיין פועלות באותו אופן) לפתח חמלה‬                ‫התרגול הבודהיסטי נמצאת ההבנה בדבר הקיום הסובל של כל‬
‫כלפי עצמי‪ .‬הביקורתיות והשיפוטיות העצמית פוחתות‪ ,‬ועם זה‬               ‫היצורים‪ ,‬והרצון לחסל סבל זה‪ .‬מתוך אלה מתפתחת חמלה‬
 ‫מתפתחים רגשות של אהבה וחמלה כלפי עצמי וכלפי אחרים‪.‬‬                  ‫גדולה ליצורים החולקים איתנו את הקיום שבו אנו נמצאים‪,‬‬

‫הסוג השלישי של מדיטציה‪ ,‬שגם אותו חשוב מאוד לפתח‪,‬‬                                                                      ‫המכונה ‘סמסרה’‪.‬‬
‫הוא ‪ – Jok gom‬מדיטציית קיבוע‪ .‬זהו תרגול של ריכוז חד‪-‬נקודתי‬
‫על אובייקט המדיטציה‪ ,‬אשר יביא אותנו לשלווה המדיטטיבית‬                ‫על פי זרמים בודהיסטיים מסוימים‪ ,‬תרגול תורתו של הבודהה‬
‫שאותה אנו שואפים להשיג ‪ Shinè -‬בטיבטית או ‪Shamata‬‬                    ‫יביא אותנו ליציאה מאותו קיום סובל עד למצב של ‘נירוונה’‪ .‬על‬
                                                                     ‫פי הבודהיזם הטיבטי‪ ,‬נוכל אפילו להשיג מצב של ‘הארה מלאה’‪,‬‬
                                                          ‫בסנסקריט‪.‬‬
                                                                                                               ‫מצבו הנשגב של הבודהה‪.‬‬
‫למעשה‪ ,‬רק במצב של ריכוז חד‪-‬נקודתי מוחלט על אובייקט‬
‫המדיטציה‪ ,‬נוכל להגיע להישגים‬                                         ‫מובן‪ ,‬שבבסיס כל זה ניצבת האמונה בהמשכיות התודעה‪,‬‬
‫הרוחניים המיוחלים‪ ,‬ורק במצב כזה‬                                                                      ‫או במה שמכונה “גלגולי חיים”‪.‬‬
‫נוכל לעשות את האנליזה העמוקה‬                                                                         ‫ללא אמונה זו (המבוססת על‬
‫של האובייקט האולטימטיבי‬                                                                              ‫לימוד ושכנוע לוגי)‪ ,‬התרגול כלל‬
‫שאותו אנו רוצים לחקור‪,‬‬                                                                               ‫אינו בודהיסטי‪ .‬כך שהמדיטציה‬
‫שהוא הריקוּת (‪- )Emptiness‬‬                                                                           ‫הבודהיסטית שואפת לשפר את‬
‫‪ Shunyata‬בסנסקריט ‪ -‬של כל‬                                                                            ‫הווייתו של המתרגל לא רק בחיים‬
‫הדברים והתופעות בעולמנו‪ .‬אז‬                                                                          ‫אלו‪ ,‬ובשל כך פועלת ברבדים‬
‫גם נוכל להגיע לתובנה עמוקה‬                                                                           ‫עמוקים יותר ומביאה לתוצאות‬
‫(‪ Vipashiana‬בסנסקריט) על‬                                                                                              ‫משמעותיות יותר‪.‬‬
‫מהות הדברים‪ ,‬ולפגוש את‬
‫המציאות האולטימטיבית‪ ,‬מה‬                                                                             ‫האם ידעתי את כל זה‬
‫שיביא לחיסול המיוחל של הסבל‬                                                                          ‫כשהתחלתי את הדרך? האם היה‬
                                                                                                     ‫לי רקע בודהיסטי? כמי שגדל‬
               ‫והסיבות לו בחיינו‪.‬‬                                                                    ‫במשפחה בורגנית‪ ,‬ובבית שבו‬
                                                                                                     ‫לא היה כל עיסוק בתרגול רוחני‬
‫האם אני רוצה לחסל את סבלי?‬                                                                           ‫כלשהו‪ ,‬כל זה היה זר לי כמובן‪.‬‬
‫האם אני רוצה להגיע אל האושר‬                                                                          ‫אבל משהו באותנטיות של הלימוד‬
‫המיוחל? כמו כל יצור בעל תודעה‬                                                                        ‫משך אותי אליו ובמשך הזמן‪ ,‬עם‬
                                                                                                     ‫הלימוד‪ ,‬עם התרגול וההתנסות –‬
                         ‫– וודאי שכן‪.‬‬
                                                                                                                                  ‫נשביתי‪.‬‬
‫אם כך‪ ,‬המדיטציה היא כלי‪,‬‬
‫טכניקה שנועדה להפגיש אותי עם‬                                                                       ‫מאסטרים רבים העבירו הלאה‬
‫הרמה העמוקה ביותר של התודעה‪,‬‬                                         ‫ידע עמוק על האופן שבו יש לתרגל מדיטציה‪ :‬טכניקות ישיבה‬
‫ולשם כך עלי לשלוט ברזי הטכניקה ולהגיע ליכולת מופלאה‬                  ‫וטכניקות נשימה‪ ,‬תנאים תומכים‪ ,‬סביבתיים‪ ,‬וטכניקות גופניות‬
                                                                     ‫התומכות בתרגול מדיטציה (כמו תרגול יוגה)‪ ,‬שעליהם מתבסס‬
                                              ‫ויוצאת דופן של ריכוז‪.‬‬
                                                                                   ‫עד היום תרגול המדיטציה של הבודהיזם הטיבטי‪.‬‬
‫האם זה קל? לבטח לא‪ .‬איך יהיה זה קל אם כבר אינספור‬
‫גלגולים אני ממשיך להסתובב בגלגל הסבל? אני נוכח לראות‪,‬‬                ‫על פי המסורת הטיבטית‪ ,‬קיימים באופן כללי שלושה סוגים‬
‫שהעבודה קשה אבל בהחלט מענגת – והעונג מגיע עם תוצאות‬                  ‫של מדיטציה‪ ,‬בהתאם למטרה שאנו רוצים להשיג‪ .‬הסוג הראשון‬
‫הלוואי שאותן הזכרתי בהתחלה‪ :‬שקט‪ ,‬רוגע‪ ,‬שלווה‪ ,‬שמחה‬                   ‫נקרא ‪ ,Shar gom‬מדיטציית סקירה‪ ,‬שבה אנחנו סוקרים את‬
                                                                     ‫אובייקט המדיטציה‪ .‬זו יכולה להיות תמונה מנטאלית כלשהי‪,‬‬
                        ‫ורגשות של אהבה וחמלה כלפי היצורים‪.‬‬           ‫למשל דמות‪ ,‬לימוד שקיבלנו‪ ,‬כתב או ציטוט‪ ,‬רשימה כלשהי‪,‬‬
                                                                     ‫שלבים שונים של לימוד או תרגול וכדומה‪ .‬מטרת ה’שאר‪-‬גום’‬
‫האם זה אפשרי להשיג תוצאות אמיתיות? בהחלט! כך‬
‫טוענים הכתבים‪ ,‬כך מלמדים כל המורים הגדולים‪ ,‬והכל נסמך‬                                   ‫היא להכיר טוב יותר את אובייקט המדיטציה‪.‬‬

          ‫על ניסיונם האישי‪ .‬את חלקם אפילו פגשתי אישית‪.‬‬               ‫הסוג השני של מדיטציה נקרא בטיבטית ‪ ,Che gom‬מדיטציה‬
                                                                     ‫אנליטית‪ ,‬שבה אנחנו בוחנים לעומק את אובייקט המדיטציה‬
                     ‫איך לשבת במדיטציה‬                               ‫במטרה להגיע לתובנות ביחס אליו‪ .‬אז אם לדוגמה אובייקט‬
                                                                     ‫המדיטציה הוא ‘אני’ עצמי‪ ,‬אוכל לשאול בזמן המדיטציה שאלות‬
‫על התנוחה הרצויה לישיבה במדיטציה כתב ג’ה צונגקאפה‬                    ‫כמו‪“ :‬מי זה אותו אני?” “היכן אני נמצא?” “מה מאפיין את‬
‫(‪ )1357 – 1419‬בספרו הגדול על השלבים בדרך המדורגת‬
‫להארה (‪( .)Lam Rim Chen Mo‬תרגום של לאמה דבורה‪-‬הלה)‪:‬‬                      ‫‘אני’?” “האם ‘אני’ בכלל קיים‪ ,‬ואם כן – באיזה אופן?”‬

‫את הרגליים יש להחזיק בתנוחת לוטוס מלאה‪ ,‬בדומה לישיבת‬                 ‫החקירה הזו שלי את עצמי‪ ,‬האנליזה שאני מפתח במדיטציה‪,‬‬
‫הלוטוס המלא של הישות הקדושה בשם ‪ .Vairochana‬אפשרי‬                    ‫מביאה אותי אט‪-‬אט להסתכלות שונה על הדברים‪ ,‬ומייצרת אצלי‬
                                                                     ‫פרספקטיבה אחרת של הקיום‪ .‬על פי הלימוד‪ ,‬בבוא היום‪ ,‬אוכל‬
                           ‫לחלוטין גם לשבת בתנוחת חצי לוטוס‪.‬‬
                                                                                          ‫בעזרתה להגיע אל התובנות הגבוהות ביותר‪.‬‬
‫העיניים צריכות להיות ממוקדות באופן קלוש במישור של‬
‫קצה האף‪ ,‬מבלי שתהיינה פקוחות לרווחה אך גם לא סגורות‬

‫‪15‬‬
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20