Page 11 - קול הלב 2 – כוחה של חמלה
P. 11

‫בעברית מתייחסים לרגש של חמלה‪ ,‬אבל למעשה‪ ,‬זה פחות‬                          ‫כדי ללמוד לפתח רכות ועדינות אל מול הקשיים שלנו‪ ,‬במקום‬
‫רגש ויותר פעולה‪ .‬אינני חייבת להרגיש קרבה או אהבה באותו‬                                                                   ‫להיסגר מולם בפחד‪.‬‬
‫רגע אלא לעשות מעשה של חמלה‪ .‬אני רוצה להדגיש שחשוב לא‬
                                                                                                ‫מה בין אהבה וחמלה‬
                    ‫להיצמד ל"אין אהבה" כגורם שחוסם חמלה‪.‬‬
                                                                          ‫מוזר‪ ,‬אך לא חייב להיות קשר בין חמלה לאהבה‪ .‬אני שומעת‬
‫לדוגמה‪ ,‬זוגות שמתגרשים לא חייבים לאהוב‪ ,‬אבל הם יכולים‬                     ‫לא פעם אנשים אומרים‪" ,‬אבל אני לא אוהבת אותו‪ ,‬אז אוכל‬
‫לחמול זה על זה‪ ,‬ולהפוך את הפרידה לתהליך שפותח יחסים‬
‫חדשים שבסיסם הוא חמלה‪ ,‬ולא למלחמה שבה כולם ניזוקים‪.‬‬                                                                              ‫לחמול עליו?"‬

‫האם אדם חומל הוא חסר עמוד שדרה‬                                            ‫ראשית‪ ,‬אני מנסה להבהיר ולהראות בטיפול‪ ,‬שלא חייב‬
                                                                          ‫להיות קשר בין השניים‪ .‬אגב‪ ,‬יש מקרים שאהבה אפילו מפריעה‬
‫חמלה אין פירושה להפוך ל"סמרטוט" או לשק אגרוף‪ ,‬אלא‬                         ‫לחמלה‪ ,‬והיא יכולה גם לבטא חוסר מוחלט של חמלה‪" .‬אני לא‬
‫מצב תודעתי של אכפתיות‪ ,‬רצון שאנשים אחרים יהיו מרוצים או‬                   ‫אתן לך ללכת כי אני אוהב אותך"‪" ,‬אני אעשה הכול במקומך‪ ,‬כי‬
‫מאושרים באותו אופן שהיית רוצה להיות שמח בעצמך‪ .‬אין זה‬
‫אומר שעלינו לקבל כל עוולה‪ .‬ההבדל נעוץ במוטיבציה שעמה‬                                                                        ‫אני אוהבת אותך"‪.‬‬

                                                       ‫אנחנו מגיעים‪.‬‬      ‫נכון שבסיכומו של דבר האהבה והחמלה הם רגשות משלימים‬
                                                                          ‫כמו שתי הידיים‪ ,‬שמציירות האחת את השנייה‪ .‬חמלה שמֻלָּוה‬
‫הדלאי לאמה אוהב להשתמש בדוגמה של האם והילד‪ .‬כשהילד‬
‫מתנהג כלפייך בצורה אלימה‪ ,‬האם תאמרי לו‪" ,‬כן חמוד‪ ,‬אעשה‬                                                          ‫באהבה היא רמה גבוהה יותר‪.‬‬
‫כל מה שאתה רוצה‪ ,‬כי אני אוהבת אותך"? ממש לא‪ .‬לפעמים‬
‫דווקא מתוך חמלה‪ ,‬אנו עשויים לנקוט אמצעים תקיפים כדי‬                       ‫הבודהיסטים מגדירים חמלה כלקיחת הסבל של האחר‪.‬‬
‫למנוע מהילד לפגוע בעצמו ובאחרים‪ .‬לאדם תקיף מקשיבים‪.‬‬                       ‫וכשאנחנו לוקחים נוצר ואקום‪ .‬במקום הזה‪ ,‬כשאנחנו אוהבים ‪-‬‬
                                                                          ‫אנחנו נותנים אושר לאחר‪ .‬הם קוראים לכך "טונג‪-‬לן"‪ .‬מדיטציה‬
     ‫מאדם תוקפן פוחדים במקרה הטוב‪ ,‬או לא מקשיבים כלל‪.‬‬                     ‫שלוקחת את הסבל ומכלה אותו באש האנוכיות שלנו ושולחת‬
                                                                          ‫אהבה‪ ,‬חום ובריאות לאדם מולנו‪ .‬בקליניקה ובעבודה בכלל‪,‬‬
‫התקיפות יכולה להיות ביטוי של חמלה כל עוד המוטיבציה‬                        ‫ואפילו בחיי הפרטיים‪ ,‬אני משתמשת במדיטציה זו כדי לעזור‬
‫נכונה‪ ,‬והדברים לא נעשים מתוך שנאה‪ ,‬רצון להרס‪ ,‬אגו פגוע‬
                                                                                         ‫לאנשים ואף לעצמי‪ ,‬לפתח בתוכנו את החמלה‪.‬‬
                                                                   ‫וכו'‪.‬‬
                                                                          ‫לדוגמה‪ ,‬כשאת חשה שבן זוגך כועס עלייך ומלא ביקורת‬
               ‫הסבל בא ממני‪ ,‬לא מבחוץ‬                                     ‫ותלונות‪ ,‬זכרי שבביקורת שלו כלפייך הוא אומר לך ‪ -‬משהו על‬
                                                                          ‫עצמו‪ .‬הוא אומר שהוא סובל‪ ,‬שחסר לו‪ ,‬שקשה לו‪ ,‬שהוא נמצא‬
‫הסבל הוא בלתי נפרד מהחיים‪ .‬אלו החדשות הרעות‪.‬‬                              ‫במצוקה‪ .‬ואת‪ ,‬חשה מאוימת‪ .‬במקום לכעוס עליו או להיפגע‬
‫הבודהיסטים מדגישים את החדשות הטובות‪ :‬הסבל לא בא‬                           ‫ממנו או להגיב בתוקפנות‪ ,‬עשי בלב את מדיטצית הטונג לן‪ .‬ראי‬
‫מחוצה לי‪ ,‬אלא הוא בא ממני‪ .‬כלומר‪ ,‬יש לי אחריות ויכולת‬                     ‫בדמיון איך את לוקחת את הסבל שלו אל תוכך‪ ,‬משמידה אותו‬
                                                                          ‫ושולחת לו גלים של אהבה‪ .‬במקום האש המכלה של הכעס‪,‬‬
                                        ‫לשנות דברים ולייצר טוב‪.‬‬
                                                                                                            ‫נשאר רק חום מתוק של אהבה‪.‬‬
‫אנו‪ ,‬למעשה‪ ,‬לא סובלים מהאירוע עצמו‪ ,‬טראגי ככל שיהיה‪.‬‬
‫אנו לא סובלים מהמחלה‪ ,‬מהמוות או מהטראומה‪ .‬אלא מהסיפור‬                     ‫חמלה פירושה להיות יחד עם כאבו הבלתי נסבל של האחר‪.‬‬

‫‪11‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16