Page 11 - קול הלב 2 – כוחה של חמלה
P. 11
בעברית מתייחסים לרגש של חמלה ,אבל למעשה ,זה פחות כדי ללמוד לפתח רכות ועדינות אל מול הקשיים שלנו ,במקום
רגש ויותר פעולה .אינני חייבת להרגיש קרבה או אהבה באותו להיסגר מולם בפחד.
רגע אלא לעשות מעשה של חמלה .אני רוצה להדגיש שחשוב לא
מה בין אהבה וחמלה
להיצמד ל"אין אהבה" כגורם שחוסם חמלה.
מוזר ,אך לא חייב להיות קשר בין חמלה לאהבה .אני שומעת
לדוגמה ,זוגות שמתגרשים לא חייבים לאהוב ,אבל הם יכולים לא פעם אנשים אומרים" ,אבל אני לא אוהבת אותו ,אז אוכל
לחמול זה על זה ,ולהפוך את הפרידה לתהליך שפותח יחסים
חדשים שבסיסם הוא חמלה ,ולא למלחמה שבה כולם ניזוקים. לחמול עליו?"
האם אדם חומל הוא חסר עמוד שדרה ראשית ,אני מנסה להבהיר ולהראות בטיפול ,שלא חייב
להיות קשר בין השניים .אגב ,יש מקרים שאהבה אפילו מפריעה
חמלה אין פירושה להפוך ל"סמרטוט" או לשק אגרוף ,אלא לחמלה ,והיא יכולה גם לבטא חוסר מוחלט של חמלה" .אני לא
מצב תודעתי של אכפתיות ,רצון שאנשים אחרים יהיו מרוצים או אתן לך ללכת כי אני אוהב אותך"" ,אני אעשה הכול במקומך ,כי
מאושרים באותו אופן שהיית רוצה להיות שמח בעצמך .אין זה
אומר שעלינו לקבל כל עוולה .ההבדל נעוץ במוטיבציה שעמה אני אוהבת אותך".
אנחנו מגיעים. נכון שבסיכומו של דבר האהבה והחמלה הם רגשות משלימים
כמו שתי הידיים ,שמציירות האחת את השנייה .חמלה שמֻלָּוה
הדלאי לאמה אוהב להשתמש בדוגמה של האם והילד .כשהילד
מתנהג כלפייך בצורה אלימה ,האם תאמרי לו" ,כן חמוד ,אעשה באהבה היא רמה גבוהה יותר.
כל מה שאתה רוצה ,כי אני אוהבת אותך"? ממש לא .לפעמים
דווקא מתוך חמלה ,אנו עשויים לנקוט אמצעים תקיפים כדי הבודהיסטים מגדירים חמלה כלקיחת הסבל של האחר.
למנוע מהילד לפגוע בעצמו ובאחרים .לאדם תקיף מקשיבים. וכשאנחנו לוקחים נוצר ואקום .במקום הזה ,כשאנחנו אוהבים -
אנחנו נותנים אושר לאחר .הם קוראים לכך "טונג-לן" .מדיטציה
מאדם תוקפן פוחדים במקרה הטוב ,או לא מקשיבים כלל. שלוקחת את הסבל ומכלה אותו באש האנוכיות שלנו ושולחת
אהבה ,חום ובריאות לאדם מולנו .בקליניקה ובעבודה בכלל,
התקיפות יכולה להיות ביטוי של חמלה כל עוד המוטיבציה ואפילו בחיי הפרטיים ,אני משתמשת במדיטציה זו כדי לעזור
נכונה ,והדברים לא נעשים מתוך שנאה ,רצון להרס ,אגו פגוע
לאנשים ואף לעצמי ,לפתח בתוכנו את החמלה.
וכו'.
לדוגמה ,כשאת חשה שבן זוגך כועס עלייך ומלא ביקורת
הסבל בא ממני ,לא מבחוץ ותלונות ,זכרי שבביקורת שלו כלפייך הוא אומר לך -משהו על
עצמו .הוא אומר שהוא סובל ,שחסר לו ,שקשה לו ,שהוא נמצא
הסבל הוא בלתי נפרד מהחיים .אלו החדשות הרעות. במצוקה .ואת ,חשה מאוימת .במקום לכעוס עליו או להיפגע
הבודהיסטים מדגישים את החדשות הטובות :הסבל לא בא ממנו או להגיב בתוקפנות ,עשי בלב את מדיטצית הטונג לן .ראי
מחוצה לי ,אלא הוא בא ממני .כלומר ,יש לי אחריות ויכולת בדמיון איך את לוקחת את הסבל שלו אל תוכך ,משמידה אותו
ושולחת לו גלים של אהבה .במקום האש המכלה של הכעס,
לשנות דברים ולייצר טוב.
נשאר רק חום מתוק של אהבה.
אנו ,למעשה ,לא סובלים מהאירוע עצמו ,טראגי ככל שיהיה.
אנו לא סובלים מהמחלה ,מהמוות או מהטראומה .אלא מהסיפור חמלה פירושה להיות יחד עם כאבו הבלתי נסבל של האחר.
11