Page 12 - קול הלב 2 – כוחה של חמלה
P. 12

‫והצדדיים‪ .‬אלו מושפעים מרגשות קשים‪ ,‬מה שהם קוראים‬                       ‫שאנו מספרים לעצמנו על אלה‪ .‬שני אנשים יעברו את אותו‬
‫'נגעים רוחניים'‪ ,‬החוסמים אותנו וגורמים לנו לחוליים שונים‪.‬‬              ‫אירוע‪ ,‬כל אחד יקבל אותו בצורה שונה‪ .‬לדוגמה ‪ -‬משפחה ובה‬
‫בכל פעם שאנו מתכעסים‪ ,‬מקנאים‪ ,‬נוטרים טינה‪ ,‬נפגעים‪ ,‬אנו‬                 ‫שני ילדים‪ ,‬שאביהם נשלח לכלא למאסר‪ .‬ילד אחד קיבל זאת‬
‫סוגרים במעט את לבנו‪ .‬ועם הלב הסגור הזה אנו מגיבים אל מי‬                ‫בצורה קשה והתנתק לחלוטין מהאב‪ ,‬והשני לעומתו‪ ,‬מלמד עליו‬

                                                       ‫שעומד מולנו‪.‬‬                                                                 ‫סניגוריה‪.‬‬

‫בטיפול אני מנסה לבדוק עם המטופל ולהראות לו‪ ,‬לדוגמה‪,‬‬                    ‫יש מציאות ‪ -‬אנו לא מעוניינים בה‪ .‬אבל היא הגיעה אלינו‬
‫שהכעס על בנו שאוכל ומשמין לא נובע מהילד עצמו‪ ,‬אלא שהילד‬                ‫ואנחנו נאבקים בה‪ .‬עלינו לזכור שלא נוכל לשנות אותה‪ .‬עלינו‬
‫הוא בעצם שיקוף‪ ,‬מירורינג‪ ,‬של האב‪ .‬ואולי הוא משקף לו אב‬                 ‫להבין מה כל כך קשה לנו מול המציאות‪ ,‬ובזה לטפל‪ .‬המציאות‬
                                                                       ‫חושפת לפנינו את החלקים שלנו המיועדים לתיקון‪ .‬פה דווקא‬
   ‫נכשל‪ ,‬חסר אונים‪ ,‬לא שווה‪ ,‬ועם זה הוא מתקשה להתמודד‪.‬‬
                                                                                                                        ‫יש פתח של תקווה‪.‬‬
‫כאילו הכעס בא לשבור את המראה‪ ,‬להרוג את השליח‪ ,‬במקום‬
‫לטפל בכאב האישי שממנו הוא נובע‪ .‬היכולת שלו לראות זאת‬                   ‫שני בני הזוג רוצים להיות מאושרים ואינם רוצים לסבול ‪-‬‬
‫מורידה ב‪ 50%-‬את רמת הכעס‪ .‬כשהכעס ישכך הוא כבר יוכל‬                     ‫בתוך המריבה‪ ,‬בתוך הקלחת‪ ,‬בתוך החיים הקשים‪ .‬גם הילד וגם‬
                                                                       ‫ההורים רוצים להיות מאושרים‪ ,‬גם הבוס וגם העובד‪ ,‬גם אני וגם‬
                                    ‫לראות את הבן בעיניים אחרות‪.‬‬
                                                                                       ‫השכנה‪ ,‬כולנו רוצים להיות מאושרים ולא לסבול‪.‬‬
‫היבט נוסף של חמלה‪ ,‬הוא לראות בכל אחד מורה‪ ,‬מי שבא‬
‫ללמד אותי משהו‪ .‬כל מי שנקרה על דרכי הוא הזדמנות בשבילי‬                 ‫זו תפיסת עולם לא קלה‪ ,‬שמחייבת להביט באומץ על עצמנו‬
‫לעשות עבודה‪ .‬במובן הזה‪ ,‬אנחנו אפילו יכולים לרחוש כבוד‬                  ‫ועל האחריות שלנו‪ .‬אין פה גורם חיצוני‪ ,‬כזה או אחר‪ ,‬בין אם אדם‬
‫לאותו אדם‪ ,‬ואף לחוש כלפיו הכרת תודה‪ ,‬כי הוא מזרז בנו את‬                ‫ש"עשה" לי משהו או סיטואציה שקרתה לי‪ ,‬שאפשר ל"האשים"‬
‫התעוררותה של החמלה‪ .‬המראות הטובות ביותר הן פעמים‬                       ‫אותו בסבלי‪ .‬כל ה"סבל" שאני חווה בא מהחוויה האישית שלי‪.‬‬
‫רבות בני הזוג שלנו‪ ,‬הילדים וההורים‪ .‬בטיפולים אני נעזרת רבות‬            ‫מהו הרגש שהתעורר אצלי בעקבות האירוע‪ .‬מה אני משליכה על‬
                                                                       ‫האירוע‪ ,‬על האדם‪ .‬הבודהיסטים מדברים על קארמה‪ .‬ואומרים‬
                                                            ‫בהבנה זו‪.‬‬  ‫שכל מה שקורה לנו בא מן הקארמה שלנו‪ .‬מכל מה שעשינו‪,‬‬

‫לאמה דבורה‪-‬הלה‪ ,‬בהרצאותיה המדהימות על זוגיות רוחנית‪,‬‬                                 ‫אמרנו או חשבנו בגלגול הזה או בגלגולים קודמים‪.‬‬
‫מלמדת דרך עקרונות בודהיסטיים כיצד למשל לראות בבן הזוג‬
‫שלנו את המורה הרוחני שלנו‪ ,‬ואיך דרכו לגדול ולפתח את‬                    ‫אז אם הסבל הוא חוויה אישית ופנימית של ה"סובל"‪ ,‬איך‬
                                                                       ‫בעצם אני יכולה לעזור לאדם שסובל מולי ולשם מה נדרשת‬
                                                     ‫החמלה בתוכנו‪.‬‬
                                                                                                                                     ‫חמלה?‬
                    ‫נתינה שבאה מה"יש"‬
                                                                       ‫כאן נדרשת ההבחנה בין כאב וסבל‪ .‬לצערנו‪ ,‬אנחנו לא יכולים‬
‫אחת הבעיות המרכזיות שגורמת לנו לקונפליקטים‪ ,‬לרגשות‬                     ‫לקחת כאב של אחרים‪ ,‬גם לא של ילדינו‪ .‬אנחנו רק יכולים להקל‬
‫קשים‪ ,‬להתנגדויות‪ ,‬לתקיעויות ולשחיקה‪ ,‬קשורה באופן הנתינה‬                ‫עליהם ואולי להביא לכך שיסבלו פחות‪ .‬לא אחת‪ ,‬יש לי שיחות‬
‫שלנו‪ .‬עד כמה אנחנו מתהלכים בהרגשה שאנחנו קורבנות של‬                    ‫עם הורים של ילדים חולים או עם אנשים שבן או בת זוגם חולים‬
‫נתינה‪ ,‬שאנחנו מאוכזבים ומתוסכלים‪ ,‬שאנחנו לא עומדים‬                     ‫במחלות קשות‪ ,‬וההבנה הזו ‪ -‬מה שפרויד קורא לה "נשיקת‬
‫בציפיות של בני הזוג‪ ,‬הילדים‪ ,‬המעסיקים וכדומה‪ .‬אנו חשים‬                 ‫הקסמים של אמא"‪ ,‬עוזרת מאוד‪ .‬בסופו של דבר‪ ,‬הילד נכנס‬
‫שלא מכירים בנתינה שלנו‪ ,‬ולא מעריכים אותנו ואת מה שאנחנו‬
                                                                                                  ‫לחדר הניתוח לבדו ואת נשארת בחוץ‪.‬‬
  ‫נותנים‪ .‬פעמים רבות כועסים עלינו ובאים אלינו בהאשמות‪.‬‬
                                                                                           ‫אין דבר רע מצד עצמו‬
‫אנחנו מדברים על שלוש רמות של נתינה‪ :‬בדיבור‪ ,‬במעשה‬
‫ובהקשבה‪ .‬הנתינה הטובה היא נתינה שמדייקת אותנו‪ ,‬כפי‬                     ‫הבודהיסטים אומרים‪ ,‬שהיכולת לחמול קשורה בהפרדת‬
‫שהגדירה ימימה בזמנה‪ ,‬שבאה מה"יש" שלנו‪ .‬בלי גורם מתערב‪.‬‬                 ‫האדם מהפעולה או מהעוולה שלו‪ .‬אין בוס רע מצד עצמו‪ .‬ישנם‬
                                                                       ‫המעשים שלו‪ .‬כך גם לגבי האשמה עצמית‪ .‬אם אני מאשימה‬
                                                        ‫נתינה נקייה‪.‬‬   ‫את עצמי אני ממוקדת ב"אני" במקום בפעולה השגויה שעשיתי‪.‬‬

‫לעומת הנתינה הרעה שהיא לא מדויקת‪ ,‬שבאה מהמקומות‬                        ‫כי אם יש מה לתקן ‪ -‬אני אתקן‪ ,‬מה שהבודהיסטים קוראים‬
‫של ה"אין" שלנו‪ .‬כשאני רוצה לרצות‪ ,‬להתחנף‪ ,‬יש לי אינטרס‬                 ‫‪ -‬אנטידוט‪ ,‬תרופת נגד‪ .‬אבל אם אני עסוקה בעצמי‪ ,‬אני שרויה‬
‫או אם חשה אשמה‪ ,‬אני רוצה לשלוט‪ .‬זו הנתינה שהיא המקור‬                   ‫בחוסר אונים ואין לי אפשרות לטפל במצב‪ .‬אם נכשלתי במבחן‪,‬‬
                                                                       ‫ואני מסיקה מכך שאני מטומטמת‪ ,‬אין לי מה לשאוף למועד ב'‪.‬‬
                ‫לבעיות ולקונפליקטים‪ ,‬וכן לרגשות קשים שלנו‪.‬‬             ‫אני לא אצליח‪ .‬אבל אם נכשלתי‪ ,‬ואני אומרת שאולי לא למדתי‬

‫לאמה דבורה‪-‬הלה מדברת על נתינה שנועדה לפתח את‬                                                             ‫מספיק‪ ,‬יש תקווה לפעם הבאה‪.‬‬
‫החמלה בתוכנו‪ .‬היא ממליצה לתת את מה שיש לנו וקצת יותר‪.‬‬
‫זאת כדי להרחיב בהדרגה את שריר הנתינה ואיתו את הלב‪ .‬צריך‬                         ‫הבן ומעשיו הם שיקוף של האב‬
‫לזכור להקשיב לעצמי ולתת במידה שמתאימה לי כרגע‪ ,‬כדי לא‬
‫להגיע למצב השני‪ ,‬של מרמור או ציפייה או התרוקנות‪ .‬כאשר‬                  ‫אחד הדברים שמקשים עלינו לפתח חמלה הם הנגעים‬
                                                                       ‫הרוחניים‪ .‬נגע רוחני הוא גורם מנטלי המפר את שלוות הרוח‬
                       ‫הנתינה מדייקת אותנו מתפתחת החמלה‪.‬‬
                                                                                  ‫של התודעה שאליה הוא קשור (כעס‪ ,‬קנאה וכו')‪.‬‬
‫דיבור הוא סוג של נתינה‪ .‬דיבור מה"יש" שלי מתחשב‬
‫במגבלות התפיסה‪ ,‬ההקשבה והפניות של האחר‪ .‬דיבור מה"אין"‬                  ‫הבודהיסטים מדברים על הערוצים שבגופנו‪ ,‬המרכזי‬
‫יכול להיות מתוך רצון לשלוט‪ ,‬להיות מרוכזת בעצמי‪ ,‬להתבלט‪,‬‬
‫לזכות במשהו‪ .‬אני עסוקה בלדבר מתוך הצורך שלי ולא מתוך‬                                                    ‫‪ 12‬קול הלב | נובמבר ‪2016‬‬
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17