Page 9 - קול הלב 2 – כוחה של חמלה
P. 9

‫‪ 800-1,300‬לספירה בטיבט‪ ,‬על ידי חלוצי הבודהיזם בארץ זו‪.‬‬                ‫שנים המדיטציה נלמדת באופן חופשי‪ .‬אנשים רבים מדווחים על‬
                                                                      ‫תוצאות יוצאות דופן כתוצאה מתרגול סדיר של המדיטציה הזו‪,‬‬
‫אנשים אלה נקראו ַק ַד ְמָּפה‪ ,‬שפירושו "שומרי המילה‬                    ‫לעתים לא יותר מחמש דקות ביום‪ .‬בחור אוסטרלי שהכרתי נפגע‬
‫הקדושה"‪ .‬הטונג לן היווה חלק מאימון מקיף יותר להתמרת‬                   ‫יום אחד מווירוס נדיר‪ ,‬והתעוור כתוצאה מהטיפול היחיד שהיה‬
‫התודעה שנקרא לֹו ג'ֹו ְנג‪ .‬אחד המורים הדגולים במסורת זו‬               ‫ידוע עבור הווירוס הזה‪ .‬בעצתו של הלאמה הוא תרגל גרסה של‬
‫נקרא ֶג ֶשה ֶצ'קאָווה‪ ,‬ומסופר שכאשר שכב על ערש דווי התגודדו‬           ‫טונג לן שמתרגלים עושים כאשר הם נוטים למות‪ .‬בחור זה רואה‬
‫סביבו כל תלמידיו‪ ,‬כשעצב ממלא את ליבם על הפרידה הקרבה‬                  ‫היום באופן מלא‪( .‬גרסה זו של המדיטציה תילמד באחד מפרקי‬
‫ממורם האהוב‪ .‬גם ליבו היה מלא חמלה כלפי תלמידיו שאהב‪,‬‬
‫והוא רצה לתאר בפניהם את שעובר עליו‪ .‬כשהוא מתאמץ לספר‬                                                                               ‫הסדרה)‪.‬‬
‫בשארית כוחותיו את שעובר עליו בעודו עובר לעולם אחר‪ ,‬אמר‪:‬‬
‫'אני מנסה לרדת לגיהינום כדי לעזור ליצורים שסובלים שם‪ ,‬וכל‬             ‫לתרגול הטונג לן מעלות רבות‪ .‬המתרגל משיג שקט ושלווה‪,‬‬
                                                                      ‫ליבו נפתח לעולם והעולם נפתח אליו‪ .‬האדם שמתרגל בהתמדה‬
                           ‫מה שאני רואה סביבי זה רק מלאכים'‪.‬‬          ‫מוצא עצמו מוקף ביותר ויותר אהבה וידידות‪ ,‬ובפחות ופחות‬
                                                                      ‫עוינות ואלימות‪ .‬לתרגול יש השפעה חיובית ניכרת על הבריאות‬
‫דילוג קדימה של כמה מאות שנים מביא אותנו אל הּפא ְנ ֶצ'ן‬               ‫הפיזית והנפשית של המתרגל‪ ,‬יחסיו עם בני ביתו וסביבתו‬
‫לאמה הראשון‪ .‬הדאלאי לאמה הנוכחי הוא מספר ‪ 14‬בשושלת‬                    ‫הופכים ליותר ויותר הרמוניים‪ ,‬הריכוז והיכולת המנטלית‬
‫של לאמות‪ ,‬שהטיבטים מאמינים שכל אחד בה הוא גלגול של‬                    ‫משתפרים‪ ,‬ובהדרגה הוא או היא הופכים לאדם שמח ומאושר‬
‫קודמו‪( .‬יש לזכור שהם כולם נזירים‪ ,‬ואין להם ילדים ביולוגיים)‪.‬‬          ‫יותר‪ .‬גם הסביבה של אותו אדם תהפוך לכזו‪ ,‬בהדרגה‪ .‬היכולת‬
‫אולם קורה שכאשר הדאלאי לאמה עובר מן העולם‪ ,‬עוברת‬                      ‫הרוחנית תלך ותתעצם‪ ,‬ואדם כזה יתחיל לפגוש מורים‪ ,‬שיובילו‬
‫תקופה עד שנמצא גלגולו הבא ועד שזה מתבגר‪ ,‬בינתיים יש‬
‫את השושלת של הפאנצ'ן לאמות שמנהיגים את העם‪ .‬בזמן‬                                                      ‫אותו בדרכו לאושר הנשגב ביותר‪.‬‬
‫שהדאלאי לאמה צעיר‪ ,‬הפאנצ'ן לאמה כבר במלוא אונו ולהפך‪.‬‬
                                                                                                     ‫מהו טונג לן?‬
‫הפאנצ'ן לאמה הראשון‪ ,‬צ'ּו ִקי ְּגיֵ ְל ֶצן‪ ,‬היה אחד המורים‬
‫הגדולים במסורת זו של הטונג לן‪ .‬הוא חי בין השנים ‪.1570-1662‬‬            ‫טונג לן פירושו נתינה ולקיחה‪ .‬טונג פירושו לתת‪ ,‬ולן פירושו‬
‫אומרים עליו שהוא הגיע להארה בגלגול שקדם לגלגול הזה שלו‪.‬‬               ‫לקחת‪ .‬בפועל‪ ,‬למרות שמה של המדיטציה‪ ,‬עושים אותה בסדר‬
‫הוא היה פורה בצורה בלתי רגילה וכתב כתבים חשובים רבים‬
‫במסורת הבודהיסטית הטיבטית‪ .‬הוא גם היה משורר מדהים‬                                                   ‫הפוך ‪ -‬קודם לקיחה ואחר כך נתינה‪.‬‬
‫וכתב שירים‪ ,‬שרק ישות מוארת יכולה לכתוב‪ .‬בלימודנו נשתמש‬
                                                                      ‫מה לוקחים? לוקחים את הכאב של אנשים ושל יצורים‪ ,‬שלנו‬
 ‫בקטע מיצירה חשובה שלו‪ ,‬מנחה ללאמה‪ ,‬שקשור לטונג לן‪.‬‬                   ‫ושל אחרים‪ .‬לוקחים כל צורה של סבל‪ ,‬גופני‪ ,‬נפשי‪ ,‬כלכלי ומצוקה‬
                                                                       ‫מכל סוג שהוא‪ .‬לוקחים גם כל סבל עתידי‪ ,‬וכל פוטנציאל לסבל‪.‬‬
‫מקור נוסף שעליו נסתמך בהמשך הוא מאסטר שנטידווה‪,‬‬
‫חכם גדול זה חי בהודו במאה השמינית בערך‪ ,‬והרבה ללמד את‬                 ‫ומה נותנים? נותנים כל טּוב וכל מה שטֹוב‪ .‬כל אושר‪ ,‬כל‬
                                                                      ‫שפע‪ ,‬החל מאלו שכאן‪ ,‬בעולמנו‪ ,‬וכלה באושר הנשגב והבלתי‬
                                     ‫פיתוח החמלה והבודהיצ'יטה‪.‬‬
                                                                                                          ‫מתכלה של הישויות הנאורות‪.‬‬
                   ‫הדרך המדורגת להארה‬
                                                                      ‫קיימות מספר גרסאות של טונג לן‪ ,‬ובהמשך סדרה זו נלמד‬
‫מה מקומו של תרגול הטונג לן במסורת הטיבטית בפרט ובדרך‬                  ‫כמה מהן‪ .‬ניתן לקחת כאב של מישהו שאתם מכירים (זה יכול‬
‫הרוחנית בכלל? הבודהיזם הגיע לטיבט מאוחר יחסית (בערך‬                   ‫להיות כאב של קבוצת אנשים שסובלת) ונלמד גם כיצד לקחת‬
‫לפני כ‪ 1000-‬שנה‪ ,‬דהיינו כ‪ 1500-‬שנה לאחר הבודהה)‪ ,‬אבל‬
‫בגלל הבידוד היחסי של טיבט והתמיכה העקבית של השלטונות‪,‬‬                                                              ‫את הכאב שלנו עצמנו‪.‬‬
‫הוא מאוד התפתח שם‪ .‬מכל הארצות באסיה‪ ,‬טיבט היא הארץ‬
‫היחידה שבה נשתמרו כל האספקטים השונים שלימד הבודהה‪,‬‬                    ‫'כל מה שאני רואה סביבי זה רק מלאכים'‬

                                                   ‫כולל לימודי הסוד‪.‬‬  ‫עם כל פרסומה במסורת הטיבטית‪ ,‬הרבה פעמים נלמדת‬
                                                                      ‫המדיטציה בצורה מסולפת‪ ,‬של לקיחת כאב הזולת אלינו‪ .‬יש‬
‫בין השאר פיתחו חכמי טיבטי מסורת ידועה‪ ,‬שנקראת ‘לאם‬                    ‫אנשים שמאוד נרתעים מתרגול כזה (ובצדק!) באומרם‪' :‬די לי‬
‫רים’‪ .‬לאם פירושו דרך‪ .‬רים פירושו שלבים או צעדים‪ .‬לאם‪-‬רים‬
‫זו ‘הדרך המדורגת להארה’ שהטיבטים פיתחו‪ ,‬ואשר מובילה‬                                 ‫בצרותי שלי; מה אני צריך עוד כאב של אחרים?'‬
‫את המתרגל צעד אחר צעד‪ ,‬בצורה מאוד שיטתית ומובנית‪ ,‬מן‬
‫המקום שבו הוא או היא נמצאים‪ ,‬אל המעמד של ישות מוארת‪.‬‬                  ‫במדיטציה כפי שהיא נלמדת על פי המסורת האותנטית‪,‬‬
‫הכל מבוסס‪ ,‬כמובן‪ ,‬על תורתו של הבודהה ועל מפרשים גדולים‪,‬‬               ‫לעולם אינכם נשארים עם הכאב‪ .‬אתם משמידים אותו‪ .‬אז אל‬
                                                                      ‫תחששו‪ .‬אם תעשו את המדיטציה נכון היא לעולם לא תגרום‬
                                                  ‫שבאו מאוחר יותר‪.‬‬    ‫לכם שום תקלה‪ .‬להפך‪ ,‬התרגול הסדיר יביא ברכה מרובה לכם‬

‫תורות רוחניות רבות מכילות מרכיבים שונים של הלאם‬                                         ‫ולזולתכם‪ .‬כמובן‪ ,‬במידה שתתרגלו בהתמדה‪.‬‬
‫רים‪ .‬מה שמיוחד בדרך של הלאם רים הוא שהיא נותנת את כל‬
‫השלבים בדרך להארה מבלי שיחסר אף לא אחד‪ ,‬ובסדר הנכון‪.‬‬                  ‫הידע שאשתדל להעביר לכם כאן בא ממסורת עתיקה‬
‫וכל זה הודות לגאונותם של כמה מהחכמים המוארים בטיבט‪.‬‬                   ‫ואותנטית‪ .‬במשך מאות ואלפי שנים הלכו רבים לאורו של לימוד‬
‫בפרקים הבאים ניתן הסבר על המרכיבים החיוניים של הלאם‬                   ‫נפלא זה‪ ,‬וזכו להישגים נשגבים בדרכם הרוחנית‪ .‬מסיבה זו ראוי‬

                                    ‫רים‪ .‬ובקרוב גם נתחיל לתרגל!‬                                      ‫כי נקדיש לו מזמננו ותשומת לבנו‪.‬‬

‫‪9‬‬                                                                     ‫שורשיה של מסורת הטונג לן נעוצים כמובן בלימוד של‬
                                                                      ‫הבודהה‪ ,‬אך היא פותחה לצורתה הנוכחית בערך בתקופה שבין‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14