Page 18 - Voice Of Heart 1
P. 18

‫מעורבות בקהילה‬

‫יוגה מאחורי הסורגים‬

                              ‫מאת נטליה סטרוסלסקי‬

 ‫במשך שנה לימדתי בהתנדבות יוגה בבית כלא לנשים‪ .‬עם הזמן‬
‫היוגה הפכה לשעת קסם‪ :‬התעופפנו בדמיוננו מעבר לחומות הכלא‬

‫מה שתכננתי ולאלתר לפי המצב‪ :‬באו כ‪ 17-‬נשים‬        ‫כשהוסמכתי להיות מורה ליוגה‪ ,‬רציתי לתרום‬
‫ותרגלנו יוגה על כיסאות בצפיפות רבה‪ .‬בחוץ היה‬     ‫מהידע המדהים שרכשתי‪ ,‬וחיפשתי מקום‪ ,‬שבו‬
‫רעש של הכרזות ברמקול‪ ,‬עשן סיגריות‪ ,‬דיבורים‪,‬‬      ‫הידע הזה לא נמצא ויוכל לעזור‪ .‬החלטתי ללמד‬
‫וגם בתוך הכיתה לא היה שקט‪ .‬תלונות כמו "חם‬        ‫יוגה בהתנדבות באחד מבתי הסוהר בארץ‪ .‬כך‬
                                                 ‫הגעתי למחלקת נשים‪ ,‬ששהו בה אסירות בגילאים‬
      ‫מידי"‪" ,‬צפוף מידי"‪ ,‬ובכלל תנאים לא טובים‪.‬‬
                                                                 ‫שונים‪ .‬התנדבתי שם במשך שנה‪.‬‬
‫ראיתי איך המצב הזה משקף לי את הנטייה שלי‬
‫להתמקד במה שאין‪ ,‬ואז דרך מתיחות ופיתולים‬         ‫במקום לא התקיימה מעולם פעילות של יוגה‪,‬‬
‫עדינים ותרגילי נשימה כיוונו את המחשבות למה‬       ‫וגם לא היו בו תנאים מינימליים לפעילות גופנית‬
‫שיש‪ :‬למשל חופש הבחירה לבוא לשיעור הזה‪.‬‬           ‫כלשהי‪ .‬קצינת החינוך שקיבלה את פני‪ ,‬הזהירה‬
‫זה לא מובן מאליו‪ .‬יש מישהי‪ ,‬שכרגע חולה או‬        ‫אותי שלא להתאכזב‪ ,‬אם האסירות לא יגלו עניין‬
‫נמצאת עכשיו בתא הבידוד‪ ,‬שגם אם הייתה רוצה‬        ‫בשיעורים‪ ,‬כיוון שרובן חוו טראומות קשות בחייהן‪,‬‬
                                                 ‫ביטחונן העצמי נמוך‪ ,‬חלקן מכורות לסמים או‬
             ‫לא היה מתאפשר לה להגיע לשיעור‪.‬‬      ‫סובלות מדיכאון בדרגות שונות‪ ,‬וכל חפצן הוא רק‬

‫הסברתי להן על הקשר בין המחשבות לבין‬                                                 ‫לשרוד את היום‪.‬‬
‫האנרגיות הפנימיות בגוף‪ ,‬ושאפשר לעבוד איתן‬
‫כדי ליצור חיים טובים יותר מבפנים‪ ,‬וכתוצאה מכך‬    ‫מראש החלטתי‪ ,‬שאינני רוצה לדעת מהו הסיפור‬
‫‪ -‬גם מבחוץ‪ .‬רציתי להראות להן‪ ,‬שאפשר לעשות‬        ‫האישי שלהן‪ .‬שאני באה לשם לא לאסירות אלא‬
‫שינוי אפילו במקום הזה‪ .‬והכי חשוב ‪ -‬תמיד לחפש‬     ‫לנשים מתוך אמונה‪ ,‬שבכל אחת מהן יש משהו‬
‫לתת לאחר‪ ,‬את מה שאנחנו רוצים לעצמנו‪ .‬וכך עם‬
‫כל תנועה‪ ,‬חשבנו על אחרים‪ ,‬שסובלים מדברים‬                                                  ‫טהור וטוב‪.‬‬

     ‫דומים ונתנו להם בדמיוננו ביד רחבה כל טוב‪.‬‬   ‫בכל פעם שנכנסתי לבית הסוהר‪ ,‬היה עלי לעבור‬
                                                 ‫בדיקה יסודית‪ :‬אסור להכניס שום דבר פנימה‪ ,‬גם‬
‫עם הזמן התגבשה קבוצה של תלמידות מתמידות‪,‬‬         ‫את בקבוק המים האישי הייתי צריכה לרוקן מול‬

                                                             ‫עיניו של השומר ולמלא מחדש בפנים‪.‬‬

                                                 ‫קיבלתי חדר לימוד קטן עם רצפת אבן מלוכלכת‬
                                                 ‫מפעילויות קודמות‪ ,‬שנערכו בו‪ .‬החדר היה בתוך‬
                                                 ‫מין חצר פנימית‪ ,‬שבה אפשר היה לשמוע בו‬
                                                 ‫זמנית שפות רבות‪ :‬עברית‪ ,‬אנגלית‪ ,‬ערבית‪ ,‬רוסית‪,‬‬
                                                 ‫ספרדית‪ ,‬צרפתית ועוד‪ .‬את האסירות‪ ,‬שנרשמו‬
                                                 ‫לפעולות החינוך‪ ,‬היו מכניסים לתוך החצר ונועלים‬
                                                 ‫יחד ‪ -‬עכשיו גם אני בפנים‪ .‬הייתה איתנו רק‬
                                                 ‫סוהרת אחת‪ ,‬למקרה שקורה משהו‪ .‬בכל פעם היינו‬
                                                 ‫צריכות לפנות את חלל החדר משולחנות וכיסאות‪,‬‬
                                                 ‫ובקושי היה מקום לשישה‪-‬שבעה מזרונים לתרגול‪.‬‬

                                                 ‫כבר בשיעור הראשון הייתי צריכה לוותר על כל‬

                                                         ‫‪18‬‬
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23