Page 23 - גיליון קול הלב 6
P. 23

‫יתרונם של‬  ‫שני הצדדים‪ ,‬ולכבד אותם במידה שווה‪.‬‬               ‫תקוות הדור הצעיר‬
  ‫הצעירים הוא‬   ‫לתפיסתה‪ ,‬השוני וחוסר ההסכמה הם‬
                ‫המקור לעוצמה ועלינו ללמוד לחיות‬          ‫את פאנל הצעירים הנחתה איילת‬
      ‫בכך שיש‬                                            ‫רוט‪ ,‬מומחית לחינוך לשלום‪ ,‬שעוסקת‬
  ‫להם חלומות‬                                       ‫אתם‪.‬‬  ‫בתוכניות לקידום השלום כבר למעלה‬
   ‫גדולים שלא‬                                            ‫מ‪ 22-‬שנה‪ .‬היא הביאה עמה לבמה‬
 ‫הוכתמו על ידי‬  ‫בדומה לשאר חבריה בפאנל‪ ,‬עלמה‬             ‫לא רק את ניסיונה העשיר‪ ,‬אלא גם‬
 ‫המציאות‪ ,‬והם‬   ‫מאמינה כי השלום נמצא בידיים של כל‬        ‫פאנל נפלא של חבר’ה צעירים ומעוררי‬
  ‫מביאים אתם‬    ‫אחד מאתנו‪ .‬הדרך שלה לתרגל שלום‬           ‫השראה שמילאו את הלב בתקווה‪,‬‬
‫לא רק אנרגיית‬   ‫היא להתבונן באתגרים שבסביבתה‬             ‫והשאירו את כולנו בתחושה שכן‪ .‬זה‬
   ‫נעורים‪ ,‬אלא‬  ‫ולהבין שיש מקום לנרטיבים שונים‪ .‬עם‬
   ‫גם יצירתיות‬  ‫תפיסת עולם כזו אין זה מקרה שהיא‬                                           ‫אפשרי‪.‬‬
                ‫בחרה לעשות שירות לאומי בבית ספר‬
     ‫מחשבתית‬    ‫רוגוזין בתל אביב‪ ,‬שבו לומדים ילדי‬        ‫כפי שציינה איילת‪ ,‬יתרונם של‬
 ‫ומעט אכזבות‬                                             ‫הצעירים הוא בכך שיש להם חלומות‬
                                          ‫מהגרים רבים‪.‬‬   ‫גדולים שלא הוכתמו על ידי המציאות‪,‬‬
‫‪23‬‬                                                       ‫והם מביאים אתם לא רק אנרגיית‬
                ‫רות פרי‪ ,‬שמתגוררת כיום בירושלים‪,‬‬         ‫נעורים‪ ,‬אלא גם יצירתיות מחשבתית‬
                ‫עלתה לארץ לפני כמה שנים מבולגריה‪.‬‬        ‫ומעט אכזבות‪ .‬הנה כמה מן הדברים‬
                ‫היה לה חשוב לגבש את העמדה‬                ‫שהחברה הצעירים‪ ,‬בגילאי ‪ ,24-18‬בחרו‬
                ‫הפוליטית שלה על סמך חקירה והתנסות‬
                ‫אישית‪ .‬לדבריה‪ ,‬דווקא העובדה שהיא‬                                    ‫לחלוק אתנו‪:‬‬
                ‫לא גדלה בארץ הקנתה לה יתרון מסוים‪,‬‬
                ‫שכן לא היו לה דעות קדומות וגם לא‬         ‫מעלמה ספורטה מירושלים למדנו על‬
                ‫השתרשו בה הפחדים שמפעילים את מי‬          ‫הכוח העצום שיש לבית הספר בגיבוש‬
                ‫שגדל כאן‪ .‬כך‪ ,‬לדוגמה‪ ,‬היא נסעה לבקר‬      ‫תפיסת השלום‪ .‬עלמה היא בוגרת בית‬
                ‫ידיד פלסטיני ברמאללה‪ ,‬ורק כשחזרה‬         ‫הספר הדו לשוני‪ ,‬שבו לומדים באותה‬
                ‫הבינה מחברותיה הישראליות שעשתה‬           ‫כיתה יהודים ופלסטינים‪ .‬לכל כיתה יש‬
                ‫מעשה שנחשב מסוכן‪ .‬אלא שבחוויה‬            ‫שתי מחנכות‪ ,‬יהודייה וערבייה‪ ,‬הלימודים‬
                ‫שלה היא הרגישה לגמרי בטוחה‪ .‬רות‬          ‫מתבצעים במקביל בשתי השפות‪ ,‬ויש‬
                ‫הקימה יחד עם חבריה הפלסטינים‬             ‫התייחסות לתרבויות ולנרטיבים השונים‪.‬‬
                ‫קהילה של חברים המטיילים יחדיו‪ .‬הם‬        ‫מסתבר שיש שמונה בתי ספר יסודיים‬
                ‫מכנים את עצמם ‪Holy Local Alliens‬‬         ‫כאלו בארץ‪ ,‬תיכון אחד‪ ,‬וכ‪ 26-‬גני ילדים‪.‬‬
                ‫ומתכננים להפוך לעמותה‪ .‬רות הדגישה‬
                ‫את החברות העמוקה שנוצרה בין חברי‬         ‫המסגרת שבה התחנכה‪ ,‬שהתייחסה‬
                ‫הקהילה ואת העובדה שהם סומכים‬             ‫ליהודים ולפלסטינים כאל שווים‪,‬‬
                ‫זה על זה‪ .‬העוצמה החברתית הזו היא‬         ‫מאפשרת לה לראות את השלום‬
                                                         ‫כמציאות לגמרי אפשרית‪ .‬לדבריה‪,‬‬
                                       ‫לדבריה הפתרון‪.‬‬    ‫שום דבר בעולם לא ישכנע אותה שיש‬
                                                         ‫אנשים ששווים יותר ואחרים ששווים‬
                ‫אחד השותפים לקהילה הוא מוחמד‬             ‫פחות‪ .‬לכל אחד מהצדדים יש סבל‬
                ‫ראזק שמתגורר ברמאללה‪ .‬מוחמד‬              ‫וצרכים שדורשים הקשבה‪ ,‬ואם הלבבות‬
                ‫הוא בעלים של חברת תיירות מקומית‪,‬‬         ‫פתוחים אפשר להסכים על דברים רבים‪.‬‬
                ‫וכך נולד הרעיון לארגן טיולים משותפים‬
                ‫של ישראלים ופלסטינים‪ .‬לדבריו‪ ,‬שם‬         ‫אלא שמעניין היה לשמוע כי היא‬
                ‫העמותה נולד מן הרצון להשתחרר‬             ‫אינה שואפת בהכרח להסכמות‪ ,‬אלא‬
                ‫מכל הזהויות שמפרידות בין האנשים‬          ‫מבקשת להנכיח דווקא את השונות‬
                ‫ומרחיקות ביניהם‪ .‬הם רואים את עצמם‬        ‫ואת הייחודיות‪ .‬לדבריה‪ ,‬בית הספר‬
                ‫מעין חייזרים שמתבוננים על המצב‬           ‫לימד אותה להכיר את הנרטיבים של‬
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28