Page 12 - גיליון קול הלב 6
P. 12
הלא מעובדים הללו את מקור סבלו של המטופל ולהקל עליו המפגש במרחב הטיפולי
תוך כדי הסרת הסימפטומים.
המפגש הטיפולי הוא מפגש אינטימי ,ייחודי .הטיפול
הפסיכואנליזה המשיכה להתפתח ולשנות את מאזן היחסים נעשה בתוך מרחב שאמור להיות בטוח ופתוח עבור המטופל
בין האני למטופל בין השאר דרך פייבורן וקוהוט ,שהעניקו והמטפל .המטופל אמור לחוש חופשי להביע את עצמו בצורה
משקל למערכות היחסים בין היחיד לבין הוריו ודמויות מפתח אותנטית ופתוחה .מעצם הגעתו לטיפול ,המטופל לקח
אחריות אישית על חייו .הוא סומך על המטפל שידאג לצרכיו
בילדותו.
האישיים ,ולרווחתו.
האסכולה ההתייחסותית ,שתפסה תאוצה בשלושת
העשורים האחרונים ,לקחה זאת עוד צעד קדימה .המודל המטפל לוקח אחריות על יצירת המרחב הטיפולי ,על הובלת
ההתייחסותי מדגיש את השותפות והקשר בין אדם לזולתו. התהליך הטיפולי ,ועל התקדמות המטופל לקראת בריאות
על פי גישה זו ,אישיותו של אדם מתפתחת מתוך הקשרים נפשית טובה יותר .הוא מחויב לשמור על אתיקה מקצועית,
שהוא מקיים עם דמויות משמעותיות בסביבתו ,ומכאן חשיבות
ועל מוסריות.
הקשר הממשי העכשווי שנוצר בין המטפל למטופל.
כדי לבנות את נקודת המבט הפסיכולוגית על הנושא של
התהליך הטיפולי מתמקד בקשר ובחוויה הרגשית של אחריות אישית ,בחרתי לבחון את התפתחות הפסיכואנליזה
המטופל ביחס לדמויות שהן בעלות משמעות בחייו .ואילו בתקופה שבה עברה מהפכה משמעותית .שינוי רדיקלי זה,
אחריותו האישית של המטפל כבר איננה של צופה ומנתח שהתחולל בהדרגה ,העביר את הדגש מפסיכולוגיית ה'אני'
אובייקטיבי ,אלא של משתתף פעיל ,שעצמיותו משפיעה על של פרויד לפסיכולוגיה של יחסים בינאישיים ותהליך טיפול
הקשר הטיפולי ,המהלך הטיפולי ותוצאותיו .זוהי חוויה טיפולית אינטר-סובייקטיבי ,שבו המטפל והמטופל שותפים לתהליך
השמה דגש שונה על האחריות שכל אחד מהשניים לוקח על
עצמו בטיפול .המטפל עדיין הוא זה שאחראי על הטיפול ,אך הריפוי.
קיימת הדדיות רבה יותר .הדגש על קונפליקטים פנימיים
פרויד ,אבי הפסיכואנליזה ( ,)1939-1856עסק ב'פסיכולוגיה
כמקור לבעיות נפשיות עבר למערך של יחסים בין-אישיים. של איש אחד' דרך הבנת הדחפים הליבידינאליים
והקונפליקטים התוך אישיים ברמות המודעות השונות (מודע,
לסיכום ,כדי שניקח אחריות נדרשת מאתנו היכולת להגיע תת-מודע ,ולא מודע) .זאת מתוך הדגשת המאבק בין יצריו
למודעות עצמית שבאה מתוך התבוננות מודעת ומעמיקה הלא מעובדים (הליבידו שמחפש עונג) של האדם לבין
על אירועי חיינו והבנה של זולתנו .אנו נדרשים להפעיל שיקול
דעת לגבי הבחירות שלנו ותוצאותיהן .רגש של אחריות בונה המגבלות שמעמידה מולו החברה.
אכפתיות ,קשר עם האחר ,מרחיב ופותח אפשרויות ,מאפשר
תנועה בתוך העצמי ,וכך מתוך העצמי אל הסובב אותי. פרויד אמר על המפגש בין העצמי לבין העולם" :האני לומד
מחובתנו ומאחריותנו למצוא את הדבר שיוצר עבורנו תחושת שקיימת דרך נוספת להבטחת הסיפוק מלבד ההסתגלות
לעולם החיצון ,והיא להתערב בעולם החיצון כדי לשנות אותו,
משמעות וחיוניות ,וזוהי לקיחת אחריות תודעתית על חיינו. ולכונן בו במתכוון את התנאים שיאפשרו סיפוק .פעילות זו
כאשר אנחנו לא משתמשים בהזדמנות שנקרית בדרכנו נהפכת אז להישג הגדול ביותר של האני".
להגשים את המשמעות החבויה בתוך כל סיטואציה בחיינו,
ההזדמנות חולפת ונעלמת .לקחת אחריות על חיינו אפשר לומר שהצורך ,שאליו התייחס פרויד ,לווסת את יצרינו
משמעה לנצל את ההזדמנויות שנקרות בדרכנו ולחיות חיים וכמיהתנו לעונג לטובת הסתגלותנו לדרישות המציאות -הוא
משמעותיים הכוללים את האחר כמי שמתמזג עמנו ,כחלק בבחינת לקיחת אחריות אישית של האדם על חייו .הוויתור הזה
יכול ליצור צער וסבל אך הוא מאפשר לאדם לתפקד במציאות
מאתנו. היומיומית .בחדר הטיפולים האחריות של המטופל היא לחולל
את השינוי על ידי הבאת אסוציאציות חופשיות ללא סדר
וארגון ,וכן נכונות לשאת באחריות על השלכות הטיפול .נשיאה
בעול האחריות מסמנת את השינוי הרצוי באני ,האחריות על
התוכן הלא מודע שהפך למודע.
המטפל נשאר אנונימי ,אובייקטיבי וקשוב מתוך עמדה
חוקרת .אחריותו לפי פרויד ,היא לזהות מתוך חומרי הגלם
12קול הלב | גליון 6