Page 12 - גיליון קול הלב 6
P. 12

‫הלא מעובדים הללו את מקור סבלו של המטופל ולהקל עליו‬                                  ‫המפגש במרחב הטיפולי‬
                                 ‫תוך כדי הסרת הסימפטומים‪.‬‬
                                                                ‫המפגש הטיפולי הוא מפגש אינטימי‪ ,‬ייחודי‪ .‬הטיפול‬
‫הפסיכואנליזה המשיכה להתפתח ולשנות את מאזן היחסים‬                ‫נעשה בתוך מרחב שאמור להיות בטוח ופתוח עבור המטופל‬
‫בין האני למטופל בין השאר דרך פייבורן וקוהוט‪ ,‬שהעניקו‬            ‫והמטפל‪ .‬המטופל אמור לחוש חופשי להביע את עצמו בצורה‬
‫משקל למערכות היחסים בין היחיד לבין הוריו ודמויות מפתח‬           ‫אותנטית ופתוחה‪ .‬מעצם הגעתו לטיפול‪ ,‬המטופל לקח‬
                                                                ‫אחריות אישית על חייו‪ .‬הוא סומך על המטפל שידאג לצרכיו‬
                                                      ‫בילדותו‪.‬‬
                                                                                                           ‫האישיים‪ ,‬ולרווחתו‪.‬‬
‫האסכולה ההתייחסותית‪ ,‬שתפסה תאוצה בשלושת‬
‫העשורים האחרונים‪ ,‬לקחה זאת עוד צעד קדימה‪ .‬המודל‬                 ‫המטפל לוקח אחריות על יצירת המרחב הטיפולי‪ ,‬על הובלת‬
‫ההתייחסותי מדגיש את השותפות והקשר בין אדם לזולתו‪.‬‬               ‫התהליך הטיפולי‪ ,‬ועל התקדמות המטופל לקראת בריאות‬
‫על פי גישה זו‪ ,‬אישיותו של אדם מתפתחת מתוך הקשרים‬                ‫נפשית טובה יותר‪ .‬הוא מחויב לשמור על אתיקה מקצועית‪,‬‬
‫שהוא מקיים עם דמויות משמעותיות בסביבתו‪ ,‬ומכאן חשיבות‬
                                                                                                                  ‫ועל מוסריות‪.‬‬
          ‫הקשר הממשי העכשווי שנוצר בין המטפל למטופל‪.‬‬
                                                                ‫כדי לבנות את נקודת המבט הפסיכולוגית על הנושא של‬
‫התהליך הטיפולי מתמקד בקשר ובחוויה הרגשית של‬                     ‫אחריות אישית‪ ,‬בחרתי לבחון את התפתחות הפסיכואנליזה‬
‫המטופל ביחס לדמויות שהן בעלות משמעות בחייו‪ .‬ואילו‬               ‫בתקופה שבה עברה מהפכה משמעותית‪ .‬שינוי רדיקלי זה‪,‬‬
‫אחריותו האישית של המטפל כבר איננה של צופה ומנתח‬                 ‫שהתחולל בהדרגה‪ ,‬העביר את הדגש מפסיכולוגיית ה'אני'‬
‫אובייקטיבי‪ ,‬אלא של משתתף פעיל‪ ,‬שעצמיותו משפיעה על‬               ‫של פרויד לפסיכולוגיה של יחסים בינאישיים ותהליך טיפול‬
‫הקשר הטיפולי‪ ,‬המהלך הטיפולי ותוצאותיו‪ .‬זוהי חוויה טיפולית‬       ‫אינטר‪-‬סובייקטיבי‪ ,‬שבו המטפל והמטופל שותפים לתהליך‬
‫השמה דגש שונה על האחריות שכל אחד מהשניים לוקח על‬
‫עצמו בטיפול‪ .‬המטפל עדיין הוא זה שאחראי על הטיפול‪ ,‬אך‬                                                                    ‫הריפוי‪.‬‬
‫קיימת הדדיות רבה יותר‪ .‬הדגש על קונפליקטים פנימיים‬
                                                                ‫פרויד‪ ,‬אבי הפסיכואנליזה (‪ ,)1939-1856‬עסק ב'פסיכולוגיה‬
   ‫כמקור לבעיות נפשיות עבר למערך של יחסים בין‪-‬אישיים‪.‬‬           ‫של איש אחד' דרך הבנת הדחפים הליבידינאליים‬
                                                                ‫והקונפליקטים התוך אישיים ברמות המודעות השונות (מודע‪,‬‬
‫לסיכום‪ ,‬כדי שניקח אחריות נדרשת מאתנו היכולת להגיע‬               ‫תת‪-‬מודע‪ ,‬ולא מודע)‪ .‬זאת מתוך הדגשת המאבק בין יצריו‬
‫למודעות עצמית שבאה מתוך התבוננות מודעת ומעמיקה‬                  ‫הלא מעובדים (הליבידו שמחפש עונג) של האדם לבין‬
‫על אירועי חיינו והבנה של זולתנו‪ .‬אנו נדרשים להפעיל שיקול‬
‫דעת לגבי הבחירות שלנו ותוצאותיהן‪ .‬רגש של אחריות בונה‬                                       ‫המגבלות שמעמידה מולו החברה‪.‬‬
‫אכפתיות‪ ,‬קשר עם האחר‪ ,‬מרחיב ופותח אפשרויות‪ ,‬מאפשר‬
‫תנועה בתוך העצמי‪ ,‬וכך מתוך העצמי אל הסובב אותי‪.‬‬                 ‫פרויד אמר על המפגש בין העצמי לבין העולם‪" :‬האני לומד‬
‫מחובתנו ומאחריותנו למצוא את הדבר שיוצר עבורנו תחושת‬             ‫שקיימת דרך נוספת להבטחת הסיפוק מלבד ההסתגלות‬
                                                                ‫לעולם החיצון‪ ,‬והיא להתערב בעולם החיצון כדי לשנות אותו‪,‬‬
   ‫משמעות וחיוניות‪ ,‬וזוהי לקיחת אחריות תודעתית על חיינו‪.‬‬        ‫ולכונן בו במתכוון את התנאים שיאפשרו סיפוק‪ .‬פעילות זו‬

‫כאשר אנחנו לא משתמשים בהזדמנות שנקרית בדרכנו‬                                        ‫נהפכת אז להישג הגדול ביותר של האני"‪.‬‬
‫להגשים את המשמעות החבויה בתוך כל סיטואציה בחיינו‪,‬‬
‫ההזדמנות חולפת ונעלמת‪ .‬לקחת אחריות על חיינו‬                     ‫אפשר לומר שהצורך‪ ,‬שאליו התייחס פרויד‪ ,‬לווסת את יצרינו‬
‫משמעה לנצל את ההזדמנויות שנקרות בדרכנו ולחיות חיים‬              ‫וכמיהתנו לעונג לטובת הסתגלותנו לדרישות המציאות ‪ -‬הוא‬
‫משמעותיים הכוללים את האחר כמי שמתמזג עמנו‪ ,‬כחלק‬                 ‫בבחינת לקיחת אחריות אישית של האדם על חייו‪ .‬הוויתור הזה‬
                                                                ‫יכול ליצור צער וסבל אך הוא מאפשר לאדם לתפקד במציאות‬
                                                       ‫מאתנו‪.‬‬   ‫היומיומית‪ .‬בחדר הטיפולים האחריות של המטופל היא לחולל‬
                                                                ‫את השינוי על ידי הבאת אסוציאציות חופשיות ללא סדר‬
                                                                ‫וארגון‪ ,‬וכן נכונות לשאת באחריות על השלכות הטיפול‪ .‬נשיאה‬
                                                                ‫בעול האחריות מסמנת את השינוי הרצוי באני‪ ,‬האחריות על‬

                                                                                              ‫התוכן הלא מודע שהפך למודע‪.‬‬

                                                                ‫המטפל נשאר אנונימי‪ ,‬אובייקטיבי וקשוב מתוך עמדה‬
                                                                ‫חוקרת‪ .‬אחריותו לפי פרויד‪ ,‬היא לזהות מתוך חומרי הגלם‬

                                                                ‫‪ 12‬קול הלב | גליון ‪6‬‬
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17