Page 17 - גיליון קול הלב 6
P. 17

‫איזון בין הזהות השונה‬
     ‫לאנושיות המאחדת‬

‫הרב חנן שלזינגר | עמותת שורשים‬

‫אני וחברי ג'ודור חלאד אבו אוועד מעמותת שורשים‬
‫באנו לכנס ללמד ונמצאנו לומדים‪ .‬נחשפתי לעולם ערכי‬
‫חדש‪ ,‬עולם של התמסרות לטוב ולזולת‪ ,‬של חשיבה‬
‫מעמיקה ושל עבודה פנימית כנה ורצינית‪ .‬פגשתי אנשים‬

                       ‫טובים ערכיים‪ ,‬אכפתיים וחושבים‪.‬‬

‫הכנס אתגר אותי‪ .‬שמעתי הרבה על שחרור אחיזה‬                 ‫משותפים עוברת בחינוך ובהנחלת ערכים של אהבת הזולת‬
‫בזהות לאומית‪ ,‬דתית‪ ,‬ואתנית שמפרידה בין בני אדם ועל‬        ‫וקבלת האחר‪" .‬להכיר את האחר משמעו להיות בקשר עמו‪,‬‬
‫הצורך להתמקד‪ ‬במשותף המאחד‪ ,‬היותנו בני אדם‪ ,‬כדי‬
‫לחתור ולהשיג שלום‪ .‬אני רואה את האמת בכך‪ .‬הרבה‬                               ‫לבוא עמו בדברים ולהכיר את אורחות חייו"‪.‬‬
‫מתחים וסכסוכים מתרחשים על רקע לאומי או דתי‪ .‬אבל‬
‫אני חייב להודות שכאדם יהודי‪ ,‬דתי‪ ,‬ציוני‪ ,‬זה‪ ‬מאיים עלי‪.‬‬    ‫פרופ' נאטור וסמי עוואד התייחסו בדבריהם לסבל של‬
‫אני חושב שיש יופי בזהויות הרבות והמגוונות שלנו‪ .‬זה‬        ‫העם הפלסטיני וטענו שאין די בדיבורים יפים‪ ,‬וכי לאלה‬
‫מעניק אושר לחיים‪ ,‬עומק‪ ,‬משמעות‪ .‬לו הייתי רק בן אדם‪,‬‬       ‫צריכים להתלוות גם מעשים‪" .‬אנחנו כמנהיגים דתיים נוהגים‬
‫ולא משתייך לשום שבט מסוים‪ ,‬אז לשם מה הייתי חי? מה‬         ‫לדבר על צדק ושוויון"‪ ,‬אמר פרופ' נאטור‪" ,‬אך מניסיוני אני‬
‫היה נותן לי משמעות? הנאמנויות מעניקות עוגן וחיבור‪.‬‬        ‫רואה שהמאמצים האלה לא נושאים פרי‪ .‬אנו נמצאים באחד‬
‫האחר שמחוץ לשבט מעורר בי עניין‪ ,‬מסקרן אותי‪ ,‬מרחיב‬         ‫המקומות הקשים ביותר בעולם שהסבל בהם הגיע לממדים‬
                                                          ‫בלתי נסבלים‪ .‬לא ייתכן שעם שלם יהיה יותר מ‪ 55-‬שנה תחת‬
                                       ‫אותי ומאתגר אותי‪.‬‬  ‫כיבוש‪ .‬צדק לא מספיק שייעשה‪ ,‬הוא גם צריך להיראות‪ .‬צריך‬
                                                          ‫להביא את החמלה לצד האחר כדי שירגיש באמת שאני נוהג‬
‫אני סבור שיש צורך בזהויות הפרטיקולריות אך גם‬
‫באנושיות הפשוטה והמאחדת‪ .‬יש לשמור על איזון ביניהן‪.‬‬                                                 ‫בו בחמלה ובאהבה"‪.‬‬
‫אכן הפרטיקולריות נעשית סם המוות כאשר היא מצמיחה‬
‫יוהרה של בלעדיות‪ ,‬אך כאשר היא מכריזה כי 'אלו ואלו‬         ‫סמי עוואד אמר שההגעה לכנס לא היתה לו קלה‪ ,‬גם פיזית‬
‫דברי אלוקים חיים'‪ ,‬ורואה בזהויות אחרות עוד ביטויים של‬     ‫כשעוכבו הוא והמלווה הישראלית שלו במחסום אך גם משום‬
‫אור אלוקי‪ ,‬שניתן לשאוב מהן השראה ותבונה‪ ,‬אז הזהויות‬       ‫שיש בצד שלו מי שרואים בכך מעשה בגידה‪ .‬הוא בכל זאת‬
                                                          ‫הגיע כדי להעביר את המסר ש"שבכל האווירה הרוחנית כאן‬
                       ‫הפרטיקולריות נעשות לסם החיים‪.‬‬      ‫אל לנו לשכוח שיש עוול וצריך לפעול יחד נגד העוול גם בחוץ"‪.‬‬
                                                          ‫הגענו לכאן כדי שתכירו אותנו ותפתחו את הלבבות שלכם‬
‫כלפינו‪ ,‬הוסיף ואמר‪ ,‬אבל "האם תהיו מוכנים לאהוב אותנו‬
                           ‫אהבה ללא תנאי כמו את ילדכם?"‬

‫הרב אלקנה שרלו אמר‪ ,‬ש"אנחנו יודעים מצוין לריב ולא‬
‫מתאמנים מספיק בשפת השלום והלב"‪ .‬לדבריו‪ ,‬קיים פער גדול‬
‫בין האמונה באלוהים האחד לבין המציאות המפורדת שבה אנו‬
‫חיים‪ ,‬שיש בה גם כוחות של רוע‪ .‬כדי להתגבר על הפער הזה‬
‫עלינו לחפש את המשותף והמאחד‪ .‬הרב אור זהר אמר שאכן‬
‫חשוב שנכיר בסבל‪ ,‬בכאב‪ ,‬בחוסר הצדק‪ ,‬באפליה ובגדרות‬

‫‪17‬‬
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22