Page 17 - גיליון קול הלב 6
P. 17
איזון בין הזהות השונה
לאנושיות המאחדת
הרב חנן שלזינגר | עמותת שורשים
אני וחברי ג'ודור חלאד אבו אוועד מעמותת שורשים
באנו לכנס ללמד ונמצאנו לומדים .נחשפתי לעולם ערכי
חדש ,עולם של התמסרות לטוב ולזולת ,של חשיבה
מעמיקה ושל עבודה פנימית כנה ורצינית .פגשתי אנשים
טובים ערכיים ,אכפתיים וחושבים.
הכנס אתגר אותי .שמעתי הרבה על שחרור אחיזה משותפים עוברת בחינוך ובהנחלת ערכים של אהבת הזולת
בזהות לאומית ,דתית ,ואתנית שמפרידה בין בני אדם ועל וקבלת האחר" .להכיר את האחר משמעו להיות בקשר עמו,
הצורך להתמקד במשותף המאחד ,היותנו בני אדם ,כדי
לחתור ולהשיג שלום .אני רואה את האמת בכך .הרבה לבוא עמו בדברים ולהכיר את אורחות חייו".
מתחים וסכסוכים מתרחשים על רקע לאומי או דתי .אבל
אני חייב להודות שכאדם יהודי ,דתי ,ציוני ,זה מאיים עלי. פרופ' נאטור וסמי עוואד התייחסו בדבריהם לסבל של
אני חושב שיש יופי בזהויות הרבות והמגוונות שלנו .זה העם הפלסטיני וטענו שאין די בדיבורים יפים ,וכי לאלה
מעניק אושר לחיים ,עומק ,משמעות .לו הייתי רק בן אדם, צריכים להתלוות גם מעשים" .אנחנו כמנהיגים דתיים נוהגים
ולא משתייך לשום שבט מסוים ,אז לשם מה הייתי חי? מה לדבר על צדק ושוויון" ,אמר פרופ' נאטור" ,אך מניסיוני אני
היה נותן לי משמעות? הנאמנויות מעניקות עוגן וחיבור. רואה שהמאמצים האלה לא נושאים פרי .אנו נמצאים באחד
האחר שמחוץ לשבט מעורר בי עניין ,מסקרן אותי ,מרחיב המקומות הקשים ביותר בעולם שהסבל בהם הגיע לממדים
בלתי נסבלים .לא ייתכן שעם שלם יהיה יותר מ 55-שנה תחת
אותי ומאתגר אותי. כיבוש .צדק לא מספיק שייעשה ,הוא גם צריך להיראות .צריך
להביא את החמלה לצד האחר כדי שירגיש באמת שאני נוהג
אני סבור שיש צורך בזהויות הפרטיקולריות אך גם
באנושיות הפשוטה והמאחדת .יש לשמור על איזון ביניהן. בו בחמלה ובאהבה".
אכן הפרטיקולריות נעשית סם המוות כאשר היא מצמיחה
יוהרה של בלעדיות ,אך כאשר היא מכריזה כי 'אלו ואלו סמי עוואד אמר שההגעה לכנס לא היתה לו קלה ,גם פיזית
דברי אלוקים חיים' ,ורואה בזהויות אחרות עוד ביטויים של כשעוכבו הוא והמלווה הישראלית שלו במחסום אך גם משום
אור אלוקי ,שניתן לשאוב מהן השראה ותבונה ,אז הזהויות שיש בצד שלו מי שרואים בכך מעשה בגידה .הוא בכל זאת
הגיע כדי להעביר את המסר ש"שבכל האווירה הרוחנית כאן
הפרטיקולריות נעשות לסם החיים. אל לנו לשכוח שיש עוול וצריך לפעול יחד נגד העוול גם בחוץ".
הגענו לכאן כדי שתכירו אותנו ותפתחו את הלבבות שלכם
כלפינו ,הוסיף ואמר ,אבל "האם תהיו מוכנים לאהוב אותנו
אהבה ללא תנאי כמו את ילדכם?"
הרב אלקנה שרלו אמר ,ש"אנחנו יודעים מצוין לריב ולא
מתאמנים מספיק בשפת השלום והלב" .לדבריו ,קיים פער גדול
בין האמונה באלוהים האחד לבין המציאות המפורדת שבה אנו
חיים ,שיש בה גם כוחות של רוע .כדי להתגבר על הפער הזה
עלינו לחפש את המשותף והמאחד .הרב אור זהר אמר שאכן
חשוב שנכיר בסבל ,בכאב ,בחוסר הצדק ,באפליה ובגדרות
17