Page 10 - גיליון קול הלב 6
P. 10
מבט פילוסופי ופסיכולוגי אחריות תודעתית /דהרמית
רעיון טשטוש הגבולות בין ה'אני' לזולתי מופיע גם זוהי רמת אחריות מוכרת פחות ,השייכת למישור ההווייתי-
בתיאוריות פילוסופיות ופסיכולוגיות .האחריות האישית תודעתי של החיים .היא מושפעת מתפיסת העולם הבסיסית
של האדם את עצמו ואת מידת שייכותו ליקום כולו .אדם יכול
מכילה את האחר לראות את עצמו כפרט נפרד מהסביבה שייעודו הינו אך ורק
לדאוג לרווחתו ולהישרדותו שלו ושל משפחתו .זוהי רמת
המסע הקטן שאליו יצאתי כדי לחקור את מהותו של האחריות התודעתית הנמוכה ביותר .אדם כזה בדרך כלל
המושג 'אחריות אישית' ,הוביל אותי לאחר התבוננות יחוש עייפות ואי-שביעות רצון ,משום שאין ברמת אחריות זו
בעיניים בודהיסטיות ,למחוזות הפילוסופיה והפסיכולוגיה.
קראתי וחקרתי את הנושא דרך נקודות המבט של הוגי דעות כדי להזין את משאבי רוחו.
ופסיכולוגים ידועים. אולם כשאדם מתחיל להבין שאיכות חייו האמיתית נגזרת
מאיכות תודעתו ,אז הוא גם מוכן להתחיל לחקור מצבי תודעה
אחריות אישית במבט פילוסופי וקיום גבוהים יותר ,שאינם מוגבלים על ידי צורכי הישרדות
בלבד .הוא יהיה מוכן לפעול לפיתוח רמת תודעה הולכת
נחשפתי להגותם של מספר פילוסופים (סוקרטס ,סארטר, וגדלה ,עד לנקודה שבה יחווה את עצמו ואת היקום ככוליות
לווינס) ,שהתייחסו ללקיחת אחריות דרך הבנת משמעותו של אחת .אז הוא גם יזכה לחוות קסם בחייו .לקיחת אחריות
המושג אחרוּת ,מושג המכיל בתוכו את כל מה שאיננו 'אני'. אישית לרווחת הקיום כולו ,מתוך רצון חופשי והכרת תודה,
מושג זה נראה חשוב להבנת הנושא של לקיחת אחריות ,אשר והרצון לדאוג לסביבתך באותה מידה שאתה דואג לרווחתך,
בהגדרתו הראשונית מכיל בתוכו את האחר. זוהי אחריות תודעתית במיטבה.
לפי הגישה האקזיסטנציאליסטית ,האדם הוא חופשי כך כתב החכם ההודי ,מאסטר שאנטידווה:
במהותו ויכול וחייב לעצב את חייו לפי בחירתו .גם אם הוא
מעדיף לקבל את מה שהחברה מכתיבה ,תוך וויתור על בחירה כל אושר שיש ,בכל התבל,
אישית ,הרי שלקח למעשה אחריות לבחירותיו ולקיומו .כל
אדם הוא הסופר של חייו ,הוא יכול לבחור אם להיות סופר בא מלרצות באושרו של אחר.
מקורי או חקיין של אחרים ,אך אינו יכול לברוח מעצם הבחירה.
כל סבל שיש ,בתבל רבתי,
דרך בחירותיו הוא מצהיר שהוא קיבל אחריות על חייו.
בא מלרצות רק באושר שלי.
לפי סוקרטס ,מחשובי הפילוסופים בעת העתיקה (מאה
5לפנה"ס) ,אחריות אישית היא עמדה מוסרית הנובעת אם אני מבינה את דבריו של מאסטר שאנטידווה ,הרי שניצב
ממחויבות כלפי האחר .מנקודת מבט זו ,קבלת אחריות בפנינו אתגר לא פשוט .מאסטר שנטידווה אומר שאם אנחנו
פירושה שהאדם המוסרי יעדיף לסבול עוול מאשר לגרום רוצים להיות מאושרים עלינו לרצות באושרו של האחר .אם
עוול לאחר .כלומר ,בכל מצב שבו אנו נמצאים ושמעורבים בו נמשיך לדאוג לאושרנו בלבד נפגוש רק סבל .כלומר ,אנו
מתבקשים להילחם באנוכיות הטבעית שלנו ,לטשטש את
אנשים נוספים ,חלה עלינו אחריות לא לגרום להם עוול. הגבול בינינו לבין הזולת ולראות בו חלק בלתי נפרד מאתנו.
אם רק נבטל את הקו המפריד בינינו לבין הזולת ,שעל פי
ז'אן פול סארטר ,פילוסוף צרפתי ( ,)1980-1905ראה התפיסה הבודהיסטית הוא קו מלאכותי שנוצר על ידי תפיסה
באחריות רכיב מרכזי של האישיות החברתית הבוגרת. מנטאלית שגויה ,נוכל לחוות אושר בר קיימא .יש כמובן קושי
להשקפתו ,בהיות כל אדם אדון לעצמו מכלול האחריות לחייו רב בוויתור על הנטייה האנוכית ,הכביכול טבעית שלנו ,לדאוג
נופל על כתפיו .האחריות נובעת מכך שלפעולותיו יש השפעה
על העתיד ,לא רק זה שלו ,אלא גם של האחרים .לפי סארטר, קודם לנוחותנו האישית.
ההתחשבות באחר קיימת בתוך הדאגה לעצמי ,שכן בלעדיה
חוכמה דהרמית זו מבינה את הקשר הסימביוטי הבלתי
אגרום נזק לעצמי. נפרד ביני לבין כל האחרים ,ואת ההשפעה שיש לכל מחשבה,
עמנואל לווינס ( ,)1995-1906פילוסוף יהודי צרפתי, דיבור ומעשה שלי על הסביבה.
ידוע בעיקר כפילוסוף של ה'אחר' .לווינס שייך לאסכולה
הפנומנולוגית שלפיה האחר ,ככל תופעה אחרת ,הוא אובייקט
של הידיעה או של ההתנסות העצמית .בעצם הידיעה של
האחר או בהתנסות עמו – מסתלקת 'אחרותו'.
10קול הלב | גליון 6