Page 25 - קול הלב - כתב עת בנושא התפתחות אישית ומעורבות חברתית כדרך חיים
P. 25

‫כשאומרים‬    ‫להגיד לעצמי‪ ,‬שאם אסתכל חזק יותר‬           ‫אם מישהו היה מציע לכם אבן חן‬
   ‫שלמשהו אין‬    ‫אראה אותו אחרת‪ .‬אבל אני יכולה להבין‬       ‫ממלאת משאלות‪ ,‬האם הייתם רוצים‬
  ‫קיום עצמי זה‬   ‫שאין לו קיום עצמי‪ .‬שאני נותנת לו את‬       ‫אותה? אני כן‪ .‬הכתב ‘חוכמת השורש’‬
‫לא אומר שהוא‬                                               ‫הוא אבן חן ממלאת משאלות‪ ,‬כי מי‬
   ‫לא קיים‪ .‬ג’ה‬                                     ‫השם‪.‬‬   ‫שמבין אותו ופועל בהתאם‪ ,‬יכול לסלק‬
    ‫צונגקאפה‪,‬‬                                              ‫מחייו כל סבל ולהגיע לאושר שאליו‬
   ‫מענקי הרוח‬    ‫הנה דוגמאות בכמה תפיסות רווחות‪:‬‬
  ‫הבודהיסטים‪,‬‬                                                                        ‫נכספים כולנו‪.‬‬
                 ‫דברים קיימים מצד עצמם והם‬
     ‫מזהה זאת‬    ‫מורכבים מחלקים שלא ניתנים לחלוקה‪.‬‬         ‫כשאנחנו רואים או תופסים משהו‪,‬‬
   ‫כנקודה הכי‬    ‫אני קיימת מצד עצמי באופן אובייקטיבי‪.‬‬      ‫הוא תמיד מופיע כקיים שם מחוץ לנו בלי‬
 ‫קשה בדיון על‬                                              ‫שום קשר אלינו‪ .‬המכונית שמתקרבת‬
  ‫חוסר עצמיות‬              ‫במערב זו התפיסה האטומית‪.‬‬        ‫אלי ותדרוס אותי אם לא אזוז‪ ,‬האיש‬
                                                           ‫שפוגע בי‪ ,‬העט שאיתו אני כותבת‪,‬‬
‫‪25‬‬               ‫שום דבר לא קיים מצד עצמו ללא‬              ‫היופי של השקיעה‪ ,‬הצבע של השמיים‪.‬‬
                 ‫התודעה שתופסת אותו‪ .‬צריך גם‬               ‫אבל האם הם באמת מוצקים כפי שהם‬
                 ‫את הדבר הקיים מצד עצמו וגם את‬             ‫נראים? האם הם באמת קיימים שם‬
                                                           ‫מצד עצמם? אם עץ נפל ביער ואיש לא‬
                                 ‫התודעה שתופסת אותו‪.‬‬
                                                                                  ‫שמע‪ ,‬האם נפל?‬
                 ‫שום דבר לא קיים מצד עצמו ללא‬
                 ‫השלכה מהתודעה שלי‪ ,‬שנכפית עלי על‬          ‫האם הגליל הזה שאני נותנת לו את‬
                                                           ‫התווית ‘עט’‪ ,‬הוא באמת‪ ,‬תמיד‪ ,‬עט‬
                                      ‫ידי פעולותי בעבר‪.‬‬    ‫בשביל כל אחד? האם כלב שיראה‬
                                                           ‫אותו‪ ,‬יחשוב עליו כעל עט שמאפשר לו‬
                 ‫או בניסוח אחר‪ :‬אם עץ נפל ביער‬             ‫לכתוב או אולי כעל חפץ‪ ,‬שאפשר לשחק‬
                 ‫ואיש לא שומע‪ ,‬האם הוא משמיע צליל?‬         ‫איתו? ואז זה כבר לא ‘עט’ אלא ‘חפץ‬
                                                           ‫למשחק’‪ .‬שני שמות או תוויות שונים‬
                               ‫וגם כאן יש תפיסות שונות‪:‬‬    ‫לאותו חפץ‪ ,‬ושניהם מתפקדים באותה‬
                                                           ‫מידה‪ .‬בשבילי הוא כלי כתיבה‪ ,‬בשבילו‬
                            ‫כן‪ ,‬כי הוא קיים מצד עצמו‪.‬‬
                                                                                        ‫הוא צעצוע‪.‬‬
                 ‫עץ נופל ביער לא קיים‪ ,‬עד שמישהו‬
                                    ‫יהיה שם וישמע אותו‪.‬‬    ‫האם ‘אני’ שנתפסת לעצמי כל כך‬
                                                           ‫כבעלת קיום עצמי‪ ,‬זאת שנעלבת‪ ,‬זאת‬
                 ‫היו צלילים‪ ,‬ואני עשיתי מזה עץ נופל‬        ‫שכואב לה‪ ,‬באמת קיימת מצד עצמה?‬
                                                    ‫ביער‪.‬‬  ‫אם כן – איפה היא? בגוף הפיזי? ביד?‬
                                                           ‫ברגל? אבל אם כורתים את היד‪ ,‬אני‬
                 ‫אז מה אומר על כך המדע? לפי‬                ‫עדיין ממשיכה להיות אני‪ .‬ברגשות?‬
                 ‫הפרשנות של קופנהגן למכניקת‬                ‫עכשיו נעלבתי‪ ,‬עוד רגע אשמח‪ .‬מי‬
                 ‫הקוונטים (שנוסחה בעיקר על ידי נילס‬        ‫מהן זאת אני? אם באמת אחפש את‬
                 ‫בוהר וורנר הייזנברג)‪ ,‬למערכות פיזיות‬      ‫ה’אני’ שלי אוכל למצוא אותו רק כשם‬
                 ‫אין מאפיינים קבועים‪ ,‬לפני שמודדים‬         ‫או כתווית‪ ,‬שאני נותנת למכלול של הגוף‬
                 ‫אותן‪ ,‬ומכניקת הקוונטים יכולה רק‬
                 ‫לנבא את ההסתברות לתוצאה מסוימת‪.‬‬                                         ‫והתודעה‪.‬‬
                 ‫פעולת המדידה משפיעה על המערכת‬
                 ‫וגורמת למגוון ההסתברויות לקרוס‬
                 ‫לאחת ההסתברויות מיד לאחר המדידה‬
                 ‫או האינטראקציה עם העולם החיצון ‪/‬‬
                 ‫המתבונן‪ .‬במילים פשוטות זה אומר‪,‬‬
                 ‫שהמתבונן או המודד קובע את מה‬

                                    ‫שהוא רואה או מודד‪.‬‬

                                                           ‫כשאנחנו רואים משהו‪ ,‬הוא תמיד‬
                                                           ‫מופיע כבעל קיום עצמי‪ .‬אני לא יכולה‬
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30