Page 25 - קול הלב - כתב עת בנושא התפתחות אישית ומעורבות חברתית כדרך חיים
P. 25
כשאומרים להגיד לעצמי ,שאם אסתכל חזק יותר אם מישהו היה מציע לכם אבן חן
שלמשהו אין אראה אותו אחרת .אבל אני יכולה להבין ממלאת משאלות ,האם הייתם רוצים
קיום עצמי זה שאין לו קיום עצמי .שאני נותנת לו את אותה? אני כן .הכתב ‘חוכמת השורש’
לא אומר שהוא הוא אבן חן ממלאת משאלות ,כי מי
לא קיים .ג’ה השם. שמבין אותו ופועל בהתאם ,יכול לסלק
צונגקאפה, מחייו כל סבל ולהגיע לאושר שאליו
מענקי הרוח הנה דוגמאות בכמה תפיסות רווחות:
הבודהיסטים, נכספים כולנו.
דברים קיימים מצד עצמם והם
מזהה זאת מורכבים מחלקים שלא ניתנים לחלוקה. כשאנחנו רואים או תופסים משהו,
כנקודה הכי אני קיימת מצד עצמי באופן אובייקטיבי. הוא תמיד מופיע כקיים שם מחוץ לנו בלי
קשה בדיון על שום קשר אלינו .המכונית שמתקרבת
חוסר עצמיות במערב זו התפיסה האטומית. אלי ותדרוס אותי אם לא אזוז ,האיש
שפוגע בי ,העט שאיתו אני כותבת,
25 שום דבר לא קיים מצד עצמו ללא היופי של השקיעה ,הצבע של השמיים.
התודעה שתופסת אותו .צריך גם אבל האם הם באמת מוצקים כפי שהם
את הדבר הקיים מצד עצמו וגם את נראים? האם הם באמת קיימים שם
מצד עצמם? אם עץ נפל ביער ואיש לא
התודעה שתופסת אותו.
שמע ,האם נפל?
שום דבר לא קיים מצד עצמו ללא
השלכה מהתודעה שלי ,שנכפית עלי על האם הגליל הזה שאני נותנת לו את
התווית ‘עט’ ,הוא באמת ,תמיד ,עט
ידי פעולותי בעבר. בשביל כל אחד? האם כלב שיראה
אותו ,יחשוב עליו כעל עט שמאפשר לו
או בניסוח אחר :אם עץ נפל ביער לכתוב או אולי כעל חפץ ,שאפשר לשחק
ואיש לא שומע ,האם הוא משמיע צליל? איתו? ואז זה כבר לא ‘עט’ אלא ‘חפץ
למשחק’ .שני שמות או תוויות שונים
וגם כאן יש תפיסות שונות: לאותו חפץ ,ושניהם מתפקדים באותה
מידה .בשבילי הוא כלי כתיבה ,בשבילו
כן ,כי הוא קיים מצד עצמו.
הוא צעצוע.
עץ נופל ביער לא קיים ,עד שמישהו
יהיה שם וישמע אותו. האם ‘אני’ שנתפסת לעצמי כל כך
כבעלת קיום עצמי ,זאת שנעלבת ,זאת
היו צלילים ,ואני עשיתי מזה עץ נופל שכואב לה ,באמת קיימת מצד עצמה?
ביער. אם כן – איפה היא? בגוף הפיזי? ביד?
ברגל? אבל אם כורתים את היד ,אני
אז מה אומר על כך המדע? לפי עדיין ממשיכה להיות אני .ברגשות?
הפרשנות של קופנהגן למכניקת עכשיו נעלבתי ,עוד רגע אשמח .מי
הקוונטים (שנוסחה בעיקר על ידי נילס מהן זאת אני? אם באמת אחפש את
בוהר וורנר הייזנברג) ,למערכות פיזיות ה’אני’ שלי אוכל למצוא אותו רק כשם
אין מאפיינים קבועים ,לפני שמודדים או כתווית ,שאני נותנת למכלול של הגוף
אותן ,ומכניקת הקוונטים יכולה רק
לנבא את ההסתברות לתוצאה מסוימת. והתודעה.
פעולת המדידה משפיעה על המערכת
וגורמת למגוון ההסתברויות לקרוס
לאחת ההסתברויות מיד לאחר המדידה
או האינטראקציה עם העולם החיצון /
המתבונן .במילים פשוטות זה אומר,
שהמתבונן או המודד קובע את מה
שהוא רואה או מודד.
כשאנחנו רואים משהו ,הוא תמיד
מופיע כבעל קיום עצמי .אני לא יכולה