Page 21 - קול הלב - כתב עת בנושא התפתחות אישית ומעורבות חברתית כדרך חיים
P. 21
מוסרי במקרה זה? תשובה כמו “אני נגד לפני למעלה משלושים שנה התפרסם
שימוש בסמים באופן גורף ,תמיד הייתי בHarvard Business Review-
נגד זה ואף התנדבתי תקופה בעמותת מאמר מאת הכלכלן והסופר אלברט
אל-סם” .במקרה זה ,המרואיין אינו קאר תחת הכותרתIs Business“ :
.”?Bluffing Ethicalקאר טען במאמר,
משקר באופן מובהק ,אלא יוצר אצל כי חוקי המוסר ואמות המידה האתיות
הצד השני רושם מסוים שאליו בעשיית עסקים זהים במהותם לאלה
הוא מכוון .צעד זה ,לדעת של משחקים למיניהם ,במיוחד משחק
קאר ,אתי לגמרי ואף מקובל הקלפים פוקר ,וכי הם שונים לחלוטין
לחלוטין בעולם העסקים. מכללי המוסר שאנו מאמצים בחיינו
הפרטיים.
מובן מאליו קאר טוען כי עסקים הם בעצם סוג
שמטרת של “משחק” ,ולכן אין לבחון אותם
על פי אותם חוקים וכללים של מוסר
כל עסק היא ואתיקה ,החלים על המציאות הרגילה.
להצליח כלכלית. לטענתו ,האתיקה במשחק הפוקר
כוללת התנהלות שמהותה היא “בילוף”
כל עסק צריך ו”יצירת רושם מוטעה” ,במטרה להשפיע
לייצר הכנסה על מהלכי היריב שמולך ולנצח את
הסיבוב .לפי קאר ,התנהגות זו אינה
ומאזן חיובי נחשבת מוסרית בחיים הפרטיים אך
אחרת אין הצדקה כשרה בהחלט כחלק ממשחק כמו גם
לקיומו .על זה אין
כל ויכוח .השאלה בעשיית עסקים.
היא איך מייצרים
קאר עושה הבחנה ברורה בין “שקר”
הצלחה עסקית לבין “בלוף” .שקר בפוקר יהיה לדוגמה,
שליפת קלפים מהשרוול .מהלך זה ,כפי
מאז פרסומו ,הפך המאמר שזכור ממערבוני הספגטי המפורסמים,
לקלאסיקה בתחום האתיקה העסקית, גורר באופן מיידי ירייה באקדח מתחת
נלמד בבתי ספר למינהל עסקים לשולחן .בלוף לעומת זאת הוא לגרום
ברחבי העולם והופיע בלא מעט ספרים לצד השני לחשוב שיש בידך קלפים
העוסקים בנושא .קאר אפילו הרחיב שונים מאלו שאתה מחזיק באמת וזאת
את המאמר לספר שיצא כמה שנים על ידי שימוש בטכניקות “בילוף” שונות
לאחר מכן .אני נחשפתי למאמר בקורס ומגוונות ,כמו הימור גבוה במיוחד,
“אתיקה עסקית” במסגרת לימודי תואר החלפת קלפים מעטים ועוד .אלו
נחשבים מוסריים ומקובלים.
הנה דוגמה נוספת ,קרובה יותר
לעולם כיום .ניקח למשל מועמד למשרה
שנשאל בראיון עבודה אם עישן בעברו
סמים .יהיה זה כמובן שקר להגיד שלא
אם אכן עשה זאת בעבר ,צעד לא מוסרי
בבירור על פי קאר .אך מה יהיה “בלוף”
21