Page 21 - קול הלב - כתב עת בנושא התפתחות אישית ומעורבות חברתית כדרך חיים
P. 21

‫מוסרי במקרה זה? תשובה כמו “אני נגד‬    ‫לפני למעלה משלושים שנה התפרסם‬
    ‫שימוש בסמים באופן גורף‪ ,‬תמיד הייתי‬    ‫ב‪Harvard Business Review-‬‬
    ‫נגד זה ואף התנדבתי תקופה בעמותת‬       ‫מאמר מאת הכלכלן והסופר אלברט‬
    ‫אל‪-‬סם”‪ .‬במקרה זה‪ ,‬המרואיין אינו‬       ‫קאר תחת הכותרת‪Is Business“ :‬‬
                                          ‫‪ .”?Bluffing Ethical‬קאר טען במאמר‪,‬‬
       ‫משקר באופן מובהק‪ ,‬אלא יוצר אצל‬     ‫כי חוקי המוסר ואמות המידה האתיות‬
           ‫הצד השני רושם מסוים שאליו‬      ‫בעשיית עסקים זהים במהותם לאלה‬
              ‫הוא מכוון‪ .‬צעד זה‪ ,‬לדעת‬     ‫של משחקים למיניהם‪ ,‬במיוחד משחק‬
                ‫קאר‪ ,‬אתי לגמרי ואף מקובל‬  ‫הקלפים פוקר‪ ,‬וכי הם שונים לחלוטין‬
                   ‫לחלוטין בעולם העסקים‪.‬‬  ‫מכללי המוסר שאנו מאמצים בחיינו‬

                                                                         ‫הפרטיים‪.‬‬

           ‫מובן מאליו‬                     ‫קאר טוען כי עסקים הם בעצם סוג‬
              ‫שמטרת‬                       ‫של “משחק”‪ ,‬ולכן אין לבחון אותם‬
                                          ‫על פי אותם חוקים וכללים של מוסר‬
          ‫כל עסק היא‬                      ‫ואתיקה‪ ,‬החלים על המציאות הרגילה‪.‬‬
     ‫להצליח כלכלית‪.‬‬                       ‫לטענתו‪ ,‬האתיקה במשחק הפוקר‬
                                          ‫כוללת התנהלות שמהותה היא “בילוף”‬
        ‫כל עסק צריך‬                       ‫ו”יצירת רושם מוטעה”‪ ,‬במטרה להשפיע‬
         ‫לייצר הכנסה‬                      ‫על מהלכי היריב שמולך ולנצח את‬
                                          ‫הסיבוב‪ .‬לפי קאר‪ ,‬התנהגות זו אינה‬
           ‫ומאזן חיובי‬                    ‫נחשבת מוסרית בחיים הפרטיים אך‬
    ‫אחרת אין הצדקה‬                        ‫כשרה בהחלט כחלק ממשחק כמו גם‬
    ‫לקיומו‪ .‬על זה אין‬
    ‫כל ויכוח‪ .‬השאלה‬                                               ‫בעשיית עסקים‪.‬‬
     ‫היא איך מייצרים‬
                                          ‫קאר עושה הבחנה ברורה בין “שקר”‬
      ‫הצלחה עסקית‬                         ‫לבין “בלוף”‪ .‬שקר בפוקר יהיה לדוגמה‪,‬‬
                                          ‫שליפת קלפים מהשרוול‪ .‬מהלך זה‪ ,‬כפי‬
    ‫מאז פרסומו‪ ,‬הפך המאמר‬                 ‫שזכור ממערבוני הספגטי המפורסמים‪,‬‬
    ‫לקלאסיקה בתחום האתיקה העסקית‪,‬‬         ‫גורר באופן מיידי ירייה באקדח מתחת‬
    ‫נלמד בבתי ספר למינהל עסקים‬            ‫לשולחן‪ .‬בלוף לעומת זאת הוא לגרום‬
    ‫ברחבי העולם והופיע בלא מעט ספרים‬      ‫לצד השני לחשוב שיש בידך קלפים‬
    ‫העוסקים בנושא‪ .‬קאר אפילו הרחיב‬        ‫שונים מאלו שאתה מחזיק באמת וזאת‬
    ‫את המאמר לספר שיצא כמה שנים‬           ‫על ידי שימוש בטכניקות “בילוף” שונות‬
    ‫לאחר מכן‪ .‬אני נחשפתי למאמר בקורס‬      ‫ומגוונות‪ ,‬כמו הימור גבוה במיוחד‪,‬‬
    ‫“אתיקה עסקית” במסגרת לימודי תואר‬      ‫החלפת קלפים מעטים ועוד‪ .‬אלו‬

                                                      ‫נחשבים מוסריים ומקובלים‪.‬‬

                                          ‫הנה דוגמה נוספת‪ ,‬קרובה יותר‬
                                          ‫לעולם כיום‪ .‬ניקח למשל מועמד למשרה‬
                                          ‫שנשאל בראיון עבודה אם עישן בעברו‬
                                          ‫סמים‪ .‬יהיה זה כמובן שקר להגיד שלא‬
                                          ‫אם אכן עשה זאת בעבר‪ ,‬צעד לא מוסרי‬
                                          ‫בבירור על פי קאר‪ .‬אך מה יהיה “בלוף”‬

‫‪21‬‬
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26