Page 44 - קול הלב - כתב עת בנושא התפתחות אישית ומעורבות חברתית כדרך חיים
P. 44

‫מאת גשה מייקל רואץ'‬                     ‫משולחן ההוצאה לאור‬
‫מאנגלית לאמה דבורה הלה‪ ,‬אילן קציר‬
                                         ‫סוד כוחה‬
                   ‫הוצאת לב הדהרמה‬       ‫של היוגה‬

‫על פי הערכות‪ ,‬מאסטר פטנג'לי‬              ‫לתלמיד נבחר את התורה שקיבלה‬      ‫נערה בת ‪ 17‬עושה את דרכה‬
‫חי בסביבות ‪ 200‬לספירה בהודו‪.‬‬                     ‫בהעברה ישירה ממורתה‪.‬‬     ‫מטיבט לוורנאסי שבהודו כאשר‬
‫מסופר על אמו שהיא היתה‬                                                    ‫כל רכושה הוא ספר היוגה סוטרה‬
‫מתרגלת רוחנית גבוהה‪ ,‬וכי ילדה‬            ‫יחסי מורה‪-‬תלמיד הם מרכיב‬         ‫של מאסטר פטנג'לי וכלב העונה‬
‫אותו בלידת נס כדי שתוכל להעביר‬           ‫מהותי בהליכה בדרך רוחנית‪ .‬ידע‬    ‫לשם "חיים ארוכים"‪ .‬בהגיעה‬
‫לו את הידע היקר שברשותה‪ .‬הוא‬             ‫רוחני אינו יכול לעבור בקריאה‬     ‫למחסום בכניסה לעיירה נידחת‬
‫היה יוגי‪ ,‬רקדן‪ ,‬פילוסוף‪ ,‬רופא‬            ‫ובהבנה אינטלקטואלית אלא רק‬       ‫בהודו היא נעצרת בידי שוטר‬
‫אירוודי ובלשן‪ .‬נוטים לייחס את‬            ‫במעבר ישיר מלב מורה לתלמיד‪.‬‬      ‫מקומי‪ .‬אחרי חקירה בידי מנהל‬
‫הכתב של פטנג'לי בגלל שמו‬                 ‫וכך‪ ,‬כשרוח מורתה מלווה אותה‬      ‫המשטרה המקומית‪ ,‬המכונה סרן‪,‬‬
‫לתרגול פיזי של יוגה‪ ,‬אך רק שלושה‬         ‫כל העת‪ ,‬העלמה שישי מנווטת‬        ‫היא מושלכת לכלא בעוון גניבת‬
‫פסוקים מבין ה‪ 200-‬עניינם תרגול‬           ‫את התלמיד המסור תוך שאוזנה‬       ‫הספר‪ .‬נוכח גילה הצעיר איש‬
                                         ‫כרויה להתלבטויותיו‪ ,‬התנגדויותיו‬  ‫אינו מאמין לדבריה‪ ,‬כי קיבלה את‬
                                  ‫פיזי‪.‬‬  ‫והתקדמותו ומספקת לו בהתאם‬        ‫הספר העתיק והיקר ממורתה‪ ,‬וכי‬
                                         ‫את המענה המושלם‪ .‬הדיאלוג עם‬
‫באחד הפסוקים הנדונים בספר‬                ‫התלמיד הוא בעצם שיח שמנהלים‬                   ‫היא בקיאה בסודותיו‪.‬‬
                        ‫נאמר למשל‪:‬‬       ‫הכותבים עם ספקותיו של הקורא‪.‬‬
                                                                          ‫בכך נפתח הספר סוד כוחה של‬
 ‫"שכון באותה מחשבה טהורה‪,‬‬                                                 ‫היוגה‪ ,‬שעלילתו מתקדמת לכל‬
                                                                          ‫אורכו בשני ערוצים שמשליכים‬
       ‫ולעולם ְנצור אותה בלבך‪,‬‬                                            ‫זה על זה‪ .‬האחד‪ ,‬פענוח הדרגתי‬
                                                                          ‫של הידע המוצפן ב‪ 200-‬פסוקיה‬
 ‫שכן על כל מחשבות היא עולה‪:‬‬                                               ‫החידתיים של היוגה סוטרה‪.‬‬
                                                                          ‫השני‪ ,‬השתנותו של העולם‬
        ‫ריקים הדברים מכל טבע‬                                              ‫החיצון‪ ,‬סביבת בית הכלא והכפר‪,‬‬
                                                                          ‫המתרחשת בד בבד עם התקדמות‬
              ‫להיות הם עצמם"‪.‬‬                                             ‫הלימוד והתרגול מתוך הסוטרה‪.‬‬

‫הסרן מתקשה להבין את הנאמר‬                                                 ‫הסרן השחוח‪ ,‬שפניו חרושי כאב‬
‫בפסוק על אודות ריקותם של‬                                                  ‫וסובל מבעיות גב‪ ,‬מורה לנערה‬
‫הדברים והתופעות‪ ,‬והיותם חסרי‬                                              ‫המכונה ׁשישי להורות לו את רזי‬
‫טבע משל עצמם‪" .‬אבל"‪ ,‬הוא‬                                                  ‫הסוטרה יוגה‪ ,‬בתקווה שזו תגאל‬
‫אומר נסער לשישי מורתו‪" ,‬ככל‬                                               ‫אותו מיסוריו‪ .‬שישי מובילה אותו‬
‫שמילותייך עשויות להישמע מלאות‬                                             ‫צעד אחר צעד בשביליה הנסתרים‬
‫השראה‪ ,‬באותו רגע – נותרת‬                                                  ‫ומאירה לו את סודות הכתב‪ .‬היא‬
‫עובדה קרה אחת‪ ...‬חוץ מסיפורים‬                                             ‫מבינה שלא יד המקרה כפתה‬
‫ומיתוסים אינך יכולה להוכיח‬                                                ‫עליה את הכליאה במקום זה‪ ,‬אלא‬
‫מאומה‪ ,‬אין שום דבר שניתן ממש‬                                              ‫שהגיעה שעתה להעביר הלאה‬
‫לראותו‪ "...‬שישי בתגובה מטיחה‬
‫את ידה על השולחן ומרימה עט‪,‬‬                                                            ‫‪ 44‬קול הלב | גליון ‪3‬‬
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48