Page 12 - קול הלב - כתב עת בנושא התפתחות אישית ומעורבות חברתית כדרך חיים
P. 12

‫מאונטן שבאריזונה‪ ,‬שאותה ייסד גשה מייקל‪ ,‬תלמידו‬                ‫שלמה בלי לעזוב את חייהם‪ .‬הם יכולים להישאר בתוך‬
‫של קן רינפוצ’ה‪ .‬בתום הלימוד יצאה יחד עם עוד ‪38‬‬                ‫מערך החיים הרגיל שלהם‪ ,‬אבל ההתייחסות שלהם לכל‬
‫תלמידים לריטריט מבודד של שלוש שנים‪ ,‬שלושה‬                     ‫הדברים שמקיפים אותם עברה שינוי של ‪ 180‬מעלות‪.‬‬

                                   ‫חודשים ושלושה ימים‪.‬‬                                            ‫זה קשה אבל אפשרי‪.‬‬

‫“המפגש עם מורים אלה הזניק את הדרך בצורה‬                       ‫“יכול להיות‪ ,‬שאדם שהתקדם מאוד בדרך‪ ,‬הבין‬
‫משמעותית‪ .‬גשה מייקל היה מלמד פעמיים בשבוע‪,‬‬                    ‫בשלב מסוים שהחיים החומריים לא מושכים אותו‬
‫ולמעשה גם פעם שלישית בימי שישי‪ .‬הנסיעה היתה‬                   ‫יותר‪ .‬הוא לא מחפש יותר לא לרכוש עוד בית‪ ,‬לא עוד‬
‫כרוכה בשעתיים נסיעה לכל כיוון‪ ,‬ובאותה תקופה שנינו‬             ‫תואר ולא להקים משפחה‪ .‬וכל זה יבוא ממניעים ומרצון‬
‫עבדנו במשרה מלאה‪ ,‬הבן הצעיר היה עוד בבית‪ .‬בימי‬                ‫להיטיב עם אחרים‪ ,‬ולא לשם תועלת אישית‪ .‬הוא יודע‪,‬‬
‫ראשון היינו הולכים לשמוע את קן רינפוצ’ה בטמפל‬                 ‫שהמקומות שבהם אנשים מחפשים אושר באופן רגיל‪,‬‬
‫בהאוול‪ .‬זה הצריך כמות עצומה של זמן ואנרגיה‪ .‬זה לא‬             ‫לא באמת מביאים אושר‪ .‬הוא מ ּו ָנע על ידי מוטיבציות‬
‫היה קורה אלמלא התפנית‪ .‬לא הייתי משקיעה את כל‬                  ‫שונות לגמרי מאדם שלא עשה תפנית‪ .‬אין לו כל משיכה‬
                                                              ‫לדברים חומריים; הם עדיין נפלאים וטובים והוא יכול‬
         ‫המאמץ הזה אלמלא הדברים בערו בעצמותי‪.‬‬                 ‫אפילו ליהנות מהם‪ ,‬אבל זה לא מה שמניע אותו‪ .‬וזה‬

‫“הייתי שקועה בכל רמ”ח איברי בתוך הדהרמה‪,‬‬                                                  ‫מצב שבו התפנית הושלמה‪”.‬‬
‫למעט השעות שהייתי צריכה להיות בעבודה או בבית‪,‬‬
‫וזו הייתה אינדיקציה עד כמה בערו הדברים בעצמותי‪.‬‬               ‫שלוש שנים מאוחר יותר עברו לאמה דבורה ולאמה‬
‫התפנית בעצם קרתה אז‪ ,‬וכל מה שקרה מעבר לזה‬                     ‫אריה להתגורר בארצות הברית‪ .‬לאמה דבורה הלה‬
‫בחיים הארציים וממשיך בהם עד היום‪ ,‬הוא פשוט עניין‬              ‫התוודעה שם לראם דאס‪ ,‬פרופ’ יהודי אמריקאי‪ ,‬שסולק‬
‫קיומי‪ .‬זאת אומרת‪ ,‬עדיין יש לי את הגוף הזה והוא צריך‬           ‫מהרווארד בעקבות מחקרים שעשה על סמים‪ ,‬נסע‬
‫לאכול ולישון‪ ,‬צריך קורת גג וכך הלאה‪ .‬אבל אם אלה‬               ‫להודו‪ ,‬מצא שם גורו והתפתח בדרכו הרוחנית‪“ .‬הוא‬
‫יילקחו ממני‪ ,‬אין ספק שיהיה לי לא נוח‪ ,‬אבל לא יהיה‬             ‫היה מורה מחונן מאוד‪ ,‬עם השפעה גדולה מאוד על‬
                                                              ‫תלמידים‪ ,‬יכולת ביטוי יוצאת דופן וכישרון סיפורי‪ .‬קראנו‬
                                                   ‫לי עצוב”‪.‬‬  ‫ספרים שלו‪ ,‬הקשבנו לקלטות שלו ומאוד הושפענו‬
                                                              ‫ממנו‪ .‬יותר מאוחר אפילו נרשמנו לסדנה שלו‪ ,‬ואז פגשנו‬
         ‫כרגע אנחנו תלמידייך צריכים את הגוף שלך‪.‬‬
                                                                                                              ‫אותו אישית‪.‬‬
‫הנה דוגמה ‪ -‬אני כבר שנה שלמה עם כאבים‪ .‬האם‬
‫זה כואב לי? כן‪ ,‬זה כואב לי‪ .‬האם זה פוגע בשמחה שלי?‬            ‫“זה היה רגע מרגש‪ .‬המפגש אתו היה מאוד מעצים‪.‬‬
‫האם זה מייאש אותי? לא‪ ,‬בכלל לא‪ .‬זה רק הגוף‪ .‬מלבד‬              ‫ניגשתי אליו וביקשתי שייתן לי כיוון רוחני לחיים‪ .‬למרות‬
‫האי נוחות שזה גורם‪ ,‬וההגבלה שזה יוצר ‪ -‬אני לא חושבת‬           ‫שבעצמו הוא לא היה מורה בודהיסטי‪ ,‬הוא הפנה אותי‬
‫שאני היא הגוף הזה‪ .‬הגוף הזה בא מקארמה‪ ,‬והוא הולך‬              ‫למורים בודהיסטיים‪ ,‬כי הכיר את הנוף הבודהיסטי‬
‫בעקבות הקארמה‪ ,‬וברור שעם הזמן הקארמה תעשה‬                     ‫באותם ימים בארצות הברית‪ ,‬שהיה אז יחסית חדש‪.‬‬
‫את שלה‪ .‬אבל זו לא מי שאני‪ .‬התפיסה שלי של מי אני‬               ‫הלכתי למרכז שהוא הפנה אותי אליו‪ ,‬והתחלתי לתרגל‬
                                                              ‫את הדרך הבודהיסטית‪ .‬היום אני יודעת שזו הייתה‬
                                         ‫השתנתה לחלוטין‪.‬‬      ‫גירסה מדוללת של ויפאסנה‪ ,‬אבל במשך שנים זה‬

                                                                                                ‫העמיק את הדרך שלי‪”.‬‬

                                                              ‫במשך תקופה ארוכה היא תירגלה מדיטציות‪ ,‬ובשלב‬
                                                              ‫מסוים חיפשה מורה אישי‪ .‬אז פגשה את מורה הלב‬
                                                              ‫שלה קן רינפוצ’ה לובסנג תרצ’ין‪ ,‬שאתו התחילה ללמוד‬
                                                              ‫במקדש בודהיסטי קטן בעיירה ָהאוֶול שליד ניו יורק‪ ,‬וכן‬
                                                              ‫את תלמידו גֶשֶה מייקל רואץ’‪ ,‬שלימד באותה תקופה‬
                                                              ‫בניו יורק‪ .‬באחד השיעורים במוע”ר אמרה לאמה דבורה‪,‬‬
                                                              ‫שעד היום היא צובטת את עצמה כלא מאמינה על‬
                                                              ‫שנפלה בחלקה הזכות ללמוד עם אחד מאחרוני ענקי‬

                                                                                                      ‫הבודהיזם הטיבטי‪.‬‬

                                                              ‫קן רינפוצ’ה שהיה ראש מנזר סרה מיי נשלח על‬
                                                              ‫ידי הדלאי לאמה לארצות הברית אחרי הפלישה של‬
                                                              ‫סין לטיבט‪ .‬הוא הקים את המרכז הרוחני הבודהיסטי‬
                                                              ‫בהאוול ועזב את גופו ב‪ .2004-‬לאמה דבורה למדה אצלו‬
                                                              ‫כשש שנים‪ .‬אחר כך היא למדה במשך כשש שנים את‬
                                                              ‫הלימוד הגבוה באוניברסיטה הבודהיסטית בדיימונד‬

                                                                                              ‫‪ 12‬קול הלב | גליון ‪3‬‬
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17