Page 35 - קול הלב - כתב עת בנושא התפתחות אישית ומעורבות חברתית כדרך חיים
P. 35

‫"נדהמתי לראות‬     ‫זה לא שמי הרשמי"‪ ,‬היא מסבירה‪.‬‬         ‫זו כבר פעם שנייה שהנזירה‬
     ‫את הטיבטים‪,‬‬    ‫יש לו גם משמעות נוספת‪" ,‬ורד‬           ‫גיילסה הלה נעתרת להזמנתה של‬
                                                          ‫לאמה דבורה הלה ופוקדת את מרכז‬
   ‫שגורשו מארצם‬                                   ‫מדבר"‪.‬‬  ‫רוחני ערבה‪ .‬נראה שהיא באה לכאן‬
‫רק ‪ 25‬שנים קודם‬                                           ‫לא רק כדי לחלוק עמנו את הניסיון‬
‫לכן‪ ,‬והם שמחים‪,‬‬     ‫רצינו לשמוע בעיקר על הדרך‬             ‫הרב שבירשותה‪ ,‬אלא גם לנסוך‬
                    ‫שעשתה ועל האופן שבו התממשה‬            ‫בנו מאצילות רוחה ומרוחב לבה‪.‬‬
     ‫למרות כל מה‬    ‫התפנית בחייה‪ .‬מתברר שהייתה זו‬         ‫ממש כך במלים אלו‪ .‬אי אפשר היה‬
           ‫שאיבדו"‬  ‫דרך לא פשוטה‪ ,‬רצופה בעלילות‬           ‫שלא להיכבש בקסמיה של האשה‬
                    ‫משנה‪ ,‬ועם זאת מכוונת כל הזמן‬          ‫הקטנה‪ ,‬העדינה והנמרצת הזאת‬
‫"הלימוד על ריקות‬                                          ‫עם הפנים המוארים‪ ,‬מפיקי חוכמה‪,‬‬
    ‫הוא זה ששינה‬                           ‫למטרה אחת‪.‬‬     ‫טוב לב ושמחה‪ .‬החיוך לא מש לרגע‬
     ‫מאוד את אופן‬                                         ‫מפניה‪ ,‬דבריה נאמרים תמיד בשקט‬
     ‫החשיבה שלי‪,‬‬    ‫היא גדלה כיהודייה רפורמית‪ ,‬אך‬         ‫רב‪ .‬בסבלנות היא עונה לכל שאלה‪,‬‬
                    ‫תמיד היתה לה משיכה ללימודים‬           ‫מסבירה שוב ושוב‪ ,‬נעה ממקום‬
  ‫ההבנה העמוקה‬      ‫איזוטריים‪ .‬את הדהרמה היא פגשה‬         ‫למקום כאילו מרחפת‪ .‬עד מהרה‬
 ‫של הקיום התלוי‪,‬‬    ‫כבר בגיל ‪ .16‬עד אז התגוררה בעיר‬
                    ‫הגדולה שיקגו‪ ,‬ואז עברה לעיירה‬                          ‫כולנו התאהבנו בה‪.‬‬
        ‫מהמודרה"‬    ‫קטנה‪ ,‬פאלו אלטו‪ ,‬משכנה של‬
                    ‫אוניברסיטת ‪ Stanford‬הידועה‪.‬‬           ‫הקשר בין לאמה דבורה הלה‬
‫‪35‬‬                  ‫היא קראה כמה ספרי זן והצטרפה‬          ‫לגיילסה הלה התחיל בלימוד שניתן‬
                    ‫לתנועת הנוער של ה"אוניברסליזם‬         ‫בקיץ ‪ 1998‬בניו יורק‪ .‬לאמה דבורה‬
                    ‫האוניטריאני"‪ ,‬תנועה דתית שאינה‬        ‫הלה סיפרה באחת ההזדמנויות‪,‬‬
                    ‫חולקת אמונה דתית משותפת‬               ‫שכאשר הגיעה אז לשיעור הראשון‬
                    ‫אלא חותרת לחקר תיאולוגי חופשי‬         ‫לא הכירה איש מבין התלמידים‪.‬‬
                    ‫ואחראי אחר האמת ומשמעות‬               ‫גיילסה הלה היתה זו שפרשה עליה‬
                    ‫החיים‪" .‬זה היה מהותי בהתפתחות‬         ‫מייד את חסותה‪ ,‬ונתנה לה פרח‬
                    ‫הרוחנית שלי"‪ ,‬היא אומרת‪" ,‬חשבתי‬       ‫להגיש למורה‪ .‬גיילסה הלה זוכרת‬
                    ‫אפילו בגיל ‪ 20-19‬להפוך לכומר‬          ‫היטב את אותו קיץ‪" .‬למדנו יחד‪ ,‬אני‬
                    ‫בתנועה הזאת‪ .‬כך שתמיד היה לי‬          ‫חושבת שהקשר בינינו נוצר במיוחד‬
                    ‫עניין רוחני‪ .‬רציתי להבין מדוע אני‬     ‫על רקע של שותפות מוצא‪ ,‬בהיותנו‬
                                                          ‫‪,Jew-Bu - Jewish Buddhists‬‬
                            ‫כאן‪ ,‬מהי משמעות היותי"‪.‬‬       ‫משהו שאנו חולקות‪ .‬אני חושבת‬
                                                          ‫שזה קשור לכך שיש לנו רקע דומה‪,‬‬
                    ‫היא גם התעניינה בלימודי קבלה‪,‬‬         ‫את מרגישה שזו מישהי שאיתה את‬
                    ‫אך לא מצאה מי שילמד אותה‪.‬‬
                    ‫באוניברסיטה של צפון קליפורניה‬                                ‫חשה נינוחה"‪.‬‬
                    ‫היא למדה דתות השוואתיות‪ ,‬ואז גם‬
                    ‫פגשה תלמידים של הלאמה הטיבטי‬          ‫שתיהן למדו אחר כך ביחד אצל‬
                    ‫הנודע‪ ,‬לאמה זופה רינפוצ'ה‪ ,‬שהפנו‬      ‫גשה מייקל רואץ' באוניברסיטה‬
                    ‫אותה למרכז הרוחני ואג'רפאני‪ .‬שם‬       ‫הבודהיסטית ‪Diamond Mountain‬‬
                                                          ‫באריזונה‪ ,‬ואף יצאו יחד לריטריט‬
                                      ‫למדה כעשר שנים‪.‬‬     ‫הארוך של יותר משלוש שנים‪ .‬גשה‬
                                                          ‫מייקל רואץ' ולאמה דבורה הלה‬
                    ‫ב‪ 1979-‬היא נישאה לצלם‬                 ‫היו תלמידיו של גשה קן רינפוצ'ה‬
                    ‫עיתונות בריטי‪ ,‬והם יצאו לטייל‬         ‫לובסאנג תרצ'ין‪ ,‬שהיה מגדולי‬
                    ‫ברחבי העולם‪ .‬הם טיילו בהודו‪,‬‬          ‫המורים לבודהיזם טיבטי בדורנו‪,‬‬
                    ‫הגיעו לדהרמסאלה‪ ,‬והיא החליטה‬
                    ‫להישאר שם וללמוד‪ .‬הוא חזר‬                            ‫וראש מנזר סרה מיי‪.‬‬
                    ‫למערב‪" .‬חשבתי להפוך לנזירה‪.‬‬
                    ‫הייתי אז בת ‪ .26‬נדהמתי לראות‬          ‫בתחילת הראיון הסתקרנו‬
                    ‫את הטיבטים‪ ,‬שגורשו מארצם רק‬           ‫ביחס לשמה המיוחד‪ .‬גיילסה‪-‬‬
                    ‫‪ 25‬שנים קודם לכן‪ ,‬והם שמחים‪,‬‬          ‫הלה הסבירה שהמשמעות היא‬
                    ‫למרות כל מה שאיבדו‪ .‬היה בהם‬           ‫בודהיסטווה‪ ,‬כלומר‪ ,‬הילד של‬
                    ‫משהו שמשך אותי‪ ,‬השמחה הזו‪".‬‬           ‫בודהה‪" .‬זה השם שקיבלתי‬
                                                          ‫מהלאמה שלי‪ ,‬גשה מייקל הלה‪,‬‬
                    ‫בסופו של דבר היא חברה לבעלה‬
                    ‫בלונדון‪ ,‬ונולד להם בן‪ .‬כשבנם‬
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40