Page 13 - קול הלב - כתב עת בנושא התפתחות אישית ומעורבות חברתית כדרך חיים
P. 13

‫קוג’י אונו‬
                     ‫עולם נטול גבולות‬

                                                    ‫מאת דליה קרני ברוך‬

                                                                             ‫לאחרונה פיתחתי הנאה מתערוכות בחללי תצוגה‬
                                                                          ‫פריפריאליים‪ ,‬שאינם מתישים בעומס ובהליכה מרובה‪.‬‬

                                                                           ‫הפעם שמנו פעמנו לקיבוץ הזורע‪ ,‬שבו נבנה ב‪1951-‬‬
                                                                            ‫(בתקופת הצנע) “מוזיאון וילפריד”‪ ,‬שהתחיל מאוסף‬
                                                                       ‫פרטי של אמנות המזרח הרחוק‪ ,‬ומשמש היום גם אכסניה‬

                                                                                                      ‫לתערוכות אמנות עכשווית‪.‬‬

                                                                        ‫הפעם בחר המוזיאון לארח פסל יפני‪ ,‬קוג’י אונו‪ ,‬שיצר‬
                                                                        ‫מיצב בהשראת ‘סוטרת הלב’‪ ,‬יצירה בודהיסטית קנונית‪,‬‬

                                                                            ‫שמדברת על חוויית הריקות‪ ,‬שחווה הבודהה בפסגת‬
                                                                          ‫הנשרים‪ .‬בעקבות מדיטציה עמוקה‪ ,‬חווה הבודהה את‬
                                                                     ‫הריקות של גופו וחלקיו‪ ,‬היות כל אלה ‪ -‬גופו‪ ,‬רגשותיו‪ ,‬חושיו‪,‬‬

                                                                                      ‫תפיסתו ומודעותו ‪ -‬נעדרים כל טבע עצמי‪.‬‬

                                                                      ‫וכפי שנאמר בסוטרת הלב‪“ :‬אין עין‪ ,‬אין אוזן‪ ,‬אין אף‪ ,‬אין‬
                                                                         ‫לשון‪ ,‬אין גוף‪ ,‬אין תודעה; אין צורה אין צליל‪ ,‬אין ריח‪ ,‬אין‬
                                                                         ‫טעם‪ ,‬אין שום חפץ לחוש ואין כל תופעה‪ .‬ובהמשך‪“ :‬עד‬

                                                                      ‫להיעדר של זקנה ושל מוות‪ ,‬והיעדר החיסול של זקנה ושל‬
                                                                                       ‫מוות” (בתרגומה של לאמה דבורה הלה)‪.‬‬

                                                                             ‫הפ ָסל קוג’י אונו יצר מיצב בחלל שחור ואפל‪ ,‬שבו‬
                                                                         ‫הצופה נכנס אל תוך החושך‪ ,‬הביטוי להיעדר ולריק‪ .‬אט‬
                                                                          ‫אט כשהעין מתרגלת לחשיכה‪ ,‬נגלית בחלל דמותו של‬

                                                                           ‫הבודהה‪ ,‬שנטוותה בחוטי משי מוארים באור אולטרה‬
                                                                            ‫סגול‪ .‬מגזעי עץ חלולים‪ ,‬התלויים על חוטי משי‪ ,‬גילף‬
                                                                              ‫האמן דמות גברית ומנגד דמות נשית בגודל טבעי‪.‬‬
                                                                        ‫הוא יצר חורים בקליפת העץ‪ ,‬כדי להמחיש את שבריריות‬
                                                                     ‫הקיום האנושי‪ .‬הדמויות כמו צפות בחלל‪ ,‬תלויות על בלימה‬
                                                                            ‫באמצעות חוטי משי דקיקים – חוטי אור שאותם טווה‬

                                                                                                                ‫כמעשה מקרמה‪.‬‬

                                                                          ‫התחושה היא של עולם נטול גבולות‪ ,‬שחוקי הכבידה‬
                                                                     ‫אינם חלים עליו‪ .‬בטקסט הנלווה לתערוכה‪ ,‬כתבה האוצרת‬

                                                                       ‫שיר מלר‪-‬ימג’וצי‪“ :‬יצירתו מושפעת מהפיזיקה הקוונטית‪,‬‬
                                                                     ‫התופסת את היקום כמרחב מתמשך של חלקיקים ותנודות‪,‬‬
                                                                     ‫המתקיימים ומתרחשים בו זמנית‪ .‬האופן שבו אנו מתבוננים‬
                                                                     ‫בתופעה מסוימת‪ ,‬גם הוא משפיע על תנועה זו‪ ...‬זהו פיסול‬
                                                                     ‫המתייחס לקיום האנושי כגוף תודעה‪ ,‬שאיננו ניתן להפרדה‬

                                                                                                      ‫אף רגע מכל הסובב אותו”‪.‬‬

‫‪13‬‬
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18