Page 13 - קול הלב - כתב עת בנושא התפתחות אישית ומעורבות חברתית כדרך חיים
P. 13
קוג’י אונו
עולם נטול גבולות
מאת דליה קרני ברוך
לאחרונה פיתחתי הנאה מתערוכות בחללי תצוגה
פריפריאליים ,שאינם מתישים בעומס ובהליכה מרובה.
הפעם שמנו פעמנו לקיבוץ הזורע ,שבו נבנה ב1951-
(בתקופת הצנע) “מוזיאון וילפריד” ,שהתחיל מאוסף
פרטי של אמנות המזרח הרחוק ,ומשמש היום גם אכסניה
לתערוכות אמנות עכשווית.
הפעם בחר המוזיאון לארח פסל יפני ,קוג’י אונו ,שיצר
מיצב בהשראת ‘סוטרת הלב’ ,יצירה בודהיסטית קנונית,
שמדברת על חוויית הריקות ,שחווה הבודהה בפסגת
הנשרים .בעקבות מדיטציה עמוקה ,חווה הבודהה את
הריקות של גופו וחלקיו ,היות כל אלה -גופו ,רגשותיו ,חושיו,
תפיסתו ומודעותו -נעדרים כל טבע עצמי.
וכפי שנאמר בסוטרת הלב“ :אין עין ,אין אוזן ,אין אף ,אין
לשון ,אין גוף ,אין תודעה; אין צורה אין צליל ,אין ריח ,אין
טעם ,אין שום חפץ לחוש ואין כל תופעה .ובהמשך“ :עד
להיעדר של זקנה ושל מוות ,והיעדר החיסול של זקנה ושל
מוות” (בתרגומה של לאמה דבורה הלה).
הפ ָסל קוג’י אונו יצר מיצב בחלל שחור ואפל ,שבו
הצופה נכנס אל תוך החושך ,הביטוי להיעדר ולריק .אט
אט כשהעין מתרגלת לחשיכה ,נגלית בחלל דמותו של
הבודהה ,שנטוותה בחוטי משי מוארים באור אולטרה
סגול .מגזעי עץ חלולים ,התלויים על חוטי משי ,גילף
האמן דמות גברית ומנגד דמות נשית בגודל טבעי.
הוא יצר חורים בקליפת העץ ,כדי להמחיש את שבריריות
הקיום האנושי .הדמויות כמו צפות בחלל ,תלויות על בלימה
באמצעות חוטי משי דקיקים – חוטי אור שאותם טווה
כמעשה מקרמה.
התחושה היא של עולם נטול גבולות ,שחוקי הכבידה
אינם חלים עליו .בטקסט הנלווה לתערוכה ,כתבה האוצרת
שיר מלר-ימג’וצי“ :יצירתו מושפעת מהפיזיקה הקוונטית,
התופסת את היקום כמרחב מתמשך של חלקיקים ותנודות,
המתקיימים ומתרחשים בו זמנית .האופן שבו אנו מתבוננים
בתופעה מסוימת ,גם הוא משפיע על תנועה זו ...זהו פיסול
המתייחס לקיום האנושי כגוף תודעה ,שאיננו ניתן להפרדה
אף רגע מכל הסובב אותו”.
13